2017 – med facit i hand

Nu när 2017 är slut kan vi titta tillbaka på vad vi gissade på i början av året och hur det blev:

Tesla Model 3 gissade vi på skulle visas upp under året och börja levereras så smått men inga volymleveranser. Och ganska exakt så blev det också. För ett år sedan var dock stora snackisen hur Model 3 skulle se ut inuti? Spekulationer om heads-up display, avsaknad av ratt, med mera kom dock kort – den slutliga bilen blev mer eller mindre exakt likadan som första Model 3 prototypen. Troligtvis anledningen till att Tesla för en gångs skull lyckats hålla tidsplanet. 3 månaders försening är ingenting i Tesla-sammanhang.

Fler Superchargers blev det, men fortfarande är vissa av de planerade stationerna inte byggda än. Vi kan fortfarande inte åka Östersjön runt – men kanske i år?

Fler butiker och verkstäder blev det – i några dagar, tills nyöppnade service-centret i Malmö blev rökskadad. Men fortfarande finns Tesla enbart i Sveriges tre största städer. När är det dags för resten av landet?

Lastbilen visades upp och skapade uppståndelse. Den överträffade folks vildaste fantasier.

Nya Roadstern var lika fantastisk med helt enastående accelerations- och räckviddssiffror.

SpaceX har haft ett fantastiskt år med massor med lyckade uppskjutningar och återanvända raketsteg. Någon Falcon Heavy blev det dock inte under 2017 utan förväntas skicka Elons Roadster mot Mars först om några veckor, i det här året.

Chevy Bolt, eller som den skulle ha hetat i Europa Opel Ampera-e blev årets besvikelse. Bilen kommer nog aldrig komma till Sverige efter PSA gruppens uppköp av biltillverkaren Opel. GM vill inte leverera till konkurrenten. Men nästan lika bra för provkörningen avslöjade en kapabel elektrisk drivlina i en katastrofalt dålig bilkaross.

Nya Nissan Leaf blev också lite av en besvikelse. Bilen är på väg, de första svenska kunderna kommer få sina exemplar om några veckor, och den har även fått en snyggare kaross än föregångaren. Men vi hoppades på mer än 40 kWh batterier. Nu pratas det istället om en ny Leaf 2 som ska komma nästa år (2019) med 60 kWh batterier?

Övriga biltillverkare fortsatte visa upp framtidskoncept och pratade varmt om elbilar – som de kommer släppa framåt 2020 eller ännu längre bort. Årets modeord i bilannonser blev “el”, som i “elektrifierad” eller “elhybrid” – tillverkarna ville gärna få med ordet, dock utan att kunna erbjuda en riktig elbil.

Vi var rädda 2017 skulle bli en förlorad år för elbilar, på grund av hög dollarkurs och av väntan på bättre kommande modeller. Istället passerades milstolpen 10,000 elbilar i Sverige, antalet snabbladdstationer formligen exploderade, och Tesla Model S blev den vanligaste elbilen i landet.

 

Vi ställde några frågor till våra medlemmar för ett år sedan, de skulle bland annat gissa när första Tesla Model 3 skulle levereras till kund?

M3lans

Som synes gissade de flesta på December 2017.  Knappt någon vågade gissa på Juli. Ändå fick de första kunderna sina bilar redan den 28 Juli. Visst, det var bara 30 bilar som levererades då, och köparna var Teslas egna anställda – men faktum är att för en gångs skull lyckades Tesla agera snabbare än de flesta förväntat sig på början av 2017.

Vi frågade även hur många Teslor tror du kommer finnas i Sverige vid slutet av 2017?

Antal_2017

Här var folk mer optimistiska. De flesta trodde på 3600 bilar och många på ännu fler, långt fler. Facit blev 3651 Teslor i Sverige vid årsskiftet, vilket stämmer med det de flesta gissade på, även om många hoppades på ännu fler bilar.

Det många hoppades på i början av året, att dollarkursen skulle rasa -och därmed priserna på Teslor- inträffade tyvärr aldrig riktigt. Dollarn gick ner visserligen något, men inte alls i så hög grad som folk hade hoppats. Teslornas prislapp fortsatte vara hög. Trots det gick Tesla Model S om Nissan Leaf som Sveriges vanligaste elbil.

 

Nu är det din tur att gissa året som kommer!

Vad tror du? Klicka på länkarna och rösta!

Hur många Tesla Model 3 kommer vi att ha i Sverige om ett år?

Vad kommer billigaste Tesla Model 3 kosta i Sverige om ett år?

Om du inte har gjort det än: registrera dig på vårt forum och lägg din röst idag!

 


TCS ett år sedan: Hur blir 2017?

För ett år sedan spekulerade vi friskt i hur året skulle bli. En del fick vi rätt på – en del var vi helt ute och cyklat med.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to 2017 – med facit i hand

    1. G F says:

      Tycker du är lite elak mot nya Leaf. Det är ju en snygg bil numera med 30 mil och betydligt piggare (0-100 på 8sek) till i stort sett samma pengar som tidigare! Flera nya finesser och förbättringar,inkl större lastutrymme.

      https://www.youtube.com/watch?v=xOJyiKy0MOQ

    2. Jonas Bonde says:

      Car.info fick in sista laddningen från Transportstyrelsen igår (Dvs hela 2017 är med).
      Det totala antalet registrerade Tesla i Sverige är 3872!
      https://www.car.info/sv-se/tesla

    Lämna ett svar