Nu när 2017 precis har startat låt oss spekulera lite vad kommande året kan bjuda på?
Tesla Model 3. Ska vi nämna en enda sak vi ser fram emot i år så är det just Tesla Model 3. Först ska slutliga prototypen av den visas upp, sen kommer vi nog se massor med spionbilder på den ute på vägarna, och mot slutet av året ska de första bilarna levereras till kunder – om Elons överoptimistiska tidsplan håller. Vi kommer nog inte se stora volymleveranser av bilen i år men Internet kommer bubbla av information och spekulationer kring Tesla Model 3.
Ska vi ge oss in på spekulationer kring bilen redan nu på årets första dagar så vads sägs om teorin om att Tesla Model 3 instrumentpanel inte visades upp vid första eventet – för den kommer sakna sånt? Och ratt också. Tesla Model 3 kan bli den första bilen som levereras utan instrumentpanel och ratt. Några kameror och en dator som styr bilen är ju onekligen billigare än massa rattar, pedaler och instrument, så bilens pris hålls nere på så sätt. Möjligtvis ska man kunna ansluta en joystick á la Playstation som man kan styra bilen med till nöds. Eller ge röstinstruktioner “OK Tesla, sväng nästa till höger”. För futuristiskt? Mot årets slut kommer tekniken vara på plats – men skulle en sådan bil kunna säljas lagligt i några länder öht?
Fler Superchargers. Tesla Motors har redan släppt kartan över sina utbyggnadsplaner nästa år. England och Europa kan knappt skönjas längre under skogen av Supercharger-stationer. Och Sverige ska också få några nya – fast inte där folk skulle ha trott. Kan vi om ett år åka Östersjön runt och ladda på Superchargers? (Och ska vi då ha ett race? Såklart! 😉 )
Fler butiker och verkstäder. 2016 bjöd på fler Teslabutiker runt om i Sverige, men företaget måste börja etablera sig även på landsbygden för att kunna betjäna sin växande skara kunder. Var kommer vi se den första nya butiken och servicecentret i Sverige i år? För vi är övertygade om att Tesla Motors tänker fortsätta växa i Sverige även under 2017.
Buss? Lastbil? Kommer Tesla Motors även visa upp någon prototyp av sin kommande buss eller lastbil som Elon Musk pratade om i sin Secret Master Plan part deux?
Gigafabriken kommer börja producera battericeller. Under rundturen i fjol såg man bara slutmontering av Powerwalls – men maskinerna som skulle producera battericeller var fortfarande inslagna i plast. Under 2017 är det dags att köra igång fullskalig batteriproduktion “på riktigt” i Nevada.
SpaceX kommer mer och mer koncentrera på sin första Marsresa. I samarbete med NASA kommer de ju skicka en obemannad farkost till röda planeten redan i 2018. Ska de hinna få ihop allting tills dess -planeter väntar inte- måste de börja testa Falcon Heavy raketen i år.
Chevy Bolt kommer börja säljas i större volymer i USA, och även i Europa som Opel Ampera-e. I Sverige lär vi dock inte se bilen förrän nästa år 2018. Mycket kommer skrivas om den, men de svenskar som suktar efter en får tyvärr vänta länge till.
Nissan Leaf 2 kommer nog visas upp under året. Efterföljaren till den hittills bäst säljande elbilen i världen. Vissa indikationer pekar på att den kanske rentav kommer visas upp redan på CES mässan i Las Vegas om tre dagar, alltså nu på torsdag. Snyggare, billigare, och större batterier kan göra den till Tesla Model 3 första utmanare.
Övriga biltillverkare kommer säkert fortsätta visa upp “designstudier” och “konceptbilar” och media kommer säkert utnämna dem till “Tesladödare”… men är det inte dags att någon biltillverkare slutar snacka och börjar göra verkstad? Vem av de etablerade biltillverkarna kommer visa upp vettiga elbilar under året, som de ämnar sätta i produktion snart? Volkswagen? BMW? Mercedes? … Volvo?!
Förlorad år? Mycket spännande nyheter ute i stora världen – men kommer 2017 vara en förlorad elbilsår här hemma i Sverige? Med hög dollarkurs som får priserna på Teslor stiga ännu mer, och nya elbilsmodeller vi kan läsa om men som inte har släppts än i Sverige? Kommer rent av takten av tillväxt för elbilar i Sverige att mattas av? Vi håller tummarna och hoppas på det bästa men tyvärr kan 2017 bli ett enda stort förväntans år i Sverige, innan 2018 då allting släpper.
En rattlös Model 3 är det nästan ingen som tror på, tekniken är inte där ännu.
Instämmer och jag tror ingen vill ha en heller 🙂
Mellan 100 till 200k model 3 2017 säger Musk:
http://insideevs.com/elon-musk-tesla-model-3-production-target-is-up-to-200000-in-second-half-of-2017/
Ska 2017 bli ett år då elbilspolitikerna lyser med sin frånvaro? Varför talar politikerna så lite om elbilarnas fördelar? Har Utlandsägda Volvo sån makt, eller vad händer i Sverige? Gör som Norge!!
Jag tror att Tesla kommer visa upp/presentera följande produkter 2017: Model 3, model y, buss, lastbil, självkörande bil nivå 4 (som är klar att släppas), supercharger v.3 tillsammans med automatisk laddning, gigafactory 2 mm som jag inte kommer på just nu. Utöver det tror jag att Powerwall 2 kommer säljas i bra volymer och solcellstaken blir en succé samt att vi kommer läsa om ännu fler kommersiella powerpack+solcellsanläggningar. Ser fram emot 2017!
”Några kameror och en dator som styr bilen är ju onekligen billigare än massa rattar, pedaler och instrument, så bilens pris hålls nere på så sätt.”
Nja, där håller jag nog inte riktigt med. Nvidias system som Tesla nu satsar på kräver att varje bil utrustas med deras luftkylda PX2 AI dator, som kostar så pass mycket så att bara priset för den skulle motsvara 20-30 procent av ett slutpris till kund på Model 3 på 300-400 000 kronor. Jag har svårt att se att en ratt, några pedaler och en instrumentpanel kostar motsvarande. Jag har ännu svårare att se hur Tesla skulle lyckas få någon ekonomi ur det, utan att de åtminståndet tog ut deras egen kostnad för systemet från slutkunden.
Med tanke på att de nu levererar sina 5-sitsiga Model X med delar som saknas och att det kan ta upp mot ett halvår att få ett trasigt dörrhandtag ersatt på grund av brist på delar, så känns det som om att få ekonomi i saker och ting är ganska högt prioriterad. Problem med att få enkla delar levererade från underleverantörer är en ganska stark varningssignal och påminner lite om hur det var för SAAB och Victor Muller på slutet… Jag hoppas innerligt att jag har fel och ber om ursäkt för negativiteten.