Välkommen till avslutande delen av vår artikelserie om året som har gått:
- Del I – Tesla Motors
- Del II – Tesla Club Sweden
- Del III – övriga elbilsåret
I denna sista del av vår årskrönika ska vi minnas allt det andra spännande som har hänt år 2016, och andra spännande artiklar vi har haft på våra sidor:
Vi rapporterade om länet med högst andel nyregistrerade supermiljöbilar. Inte var det Stockholm, Göteborg eller någon annan storstad – utan Jämtland! Och orsaken till denna kanske något förvånande förstaplats var inte svår att hitta: Green Highway.
Nissan hade i våras en pinsam säkerhetsmiss med appen till sin elbil Leaf. Det var inte det att appen hade dålig säkerhet – den hade ingen säkerhet alls. Man kunde fjärrstyra valfri Nissan Leaf över hela världen utan att behöva logga in – bara man kände till bilens chassinummer. Som panikåtgärd stängde Nissan av appen och ägarna kunde inte fjärrstyra bilarnas värme och laddning i flera veckor innan en ny app -nu med säkerhet- lanserades.
Men efter ett år med Leif skrev undertecknad ändå en kärleksförklaring till bilen. Aldrig i mina vildaste fantasier kunde jag drömma om att en så pass begränsad elbil som Nissan Leaf ju ändå är skulle passa mig så pass utmärkt. Den fått mig att tänka om en hel del när det gäller räckviddsjakten på elbilar. Man har fått en rejäl perspektiv på frågan.
Biltillverkare efter biltillverkare efter biltillverkare visade upp deras kommande elbilsplattformar. Alla med stora ord om unikhet – men det vi såg var bara kopior av Teslas “skateboard” design: ett stort platt batteripaket i botten, och elmotorer monterade på fram- och bakaxlarna. Åren 2018-2020 kommer bli magiska med massor med nya elbilsmodeller – om de traditionella biltillverkarna håller sina ord.
80edays var en världenrunt-tävling för elbilar där förutom flertalet Teslor även medverkade kinesiska elbilar och till och med en elektrisk buss! Vart de än åkte -till och med mitt ute i Gobi-öknen- hittade de alltid laddning för sina elbilar.
En stor nyhet under året var Renault Zoe som får 41 kWh batteri – nästan en fördubbling av gamla batteristorleken på 22 kWh. Tyvärr framkom det ganska snabbt att svenska generalagenten beslöt sig att endast erbjuda modellen med 22 kW laddning. Modellen med 43 kW snabbladdningsmöjlighet som Renault tillverkar kommer inte importeras till Sverige.
Största nyheten under året var ändå elbilen Chevrolet Bolt, vars första exemplar precis har börjat levereras mot slutet av året. Nästa år kommer den komma till Europa som Opel Ampera-e – även om lanseringen i Sverige kan dröja ända till 2018 🙁
Även bland supersportbilar är eldrift hett. Vi rapporterade om supersportbilskampen där flera aktörer håller på och tar fram morgondagens pojkrumsfantasier.
Vi har haft en hel radda artiklar om hur Sverige och världen skulle te sig om alla bilar var elbilar:
Om alla bilar i världen var elbilar med litiumjonbatterier – skulle världens litiumreserver räcka till? Finns det tillräckligt med litium på jorden? Jodå, flera gånger om, var svaret vi kom fram till.
Kobolten då? Alla frågar efter om det finns tillräckligt med litium men få känner över huvud taget till att litiumjonbatterier även innehåller kobolt. Vi kom fram till att det finns även tillräckligt med kobolt till att utrusta alla världens bilar med batterier – men det blir svårare än litiumet, framför allt av politiska skäl.
I en artikelserie på fyra delar föreslog jag hur man skulle kunna täcka hela Sverige med snabbladdarstationer, där varje station hade minst 6 laddplatser, och hur man skulle kunna finansiera utbyggnaden på ett kostnadsneutralt sätt.
Vi hade också flera artiklar om bränslecellsbilar:
När vi jämförde äpplen med päron såg vi att bränslecellsbilar är tyngre, mindre effektiva och har mindre utrymmen än batterielbilar.
Vi undrade också varför alla blir så uppspelta av att vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga – när elbilar inte släpper ut någonting över huvud taget och behöver aldrig tankas!
Vi räknade fram att Sverige kan utan problem försörja en bilflotta helt bestående av elbilar med el – men inte om de var vätgasbilar. Framställningen av vätgas kräver sådana energimängder att nya elkraftverk skulle behöva byggas. När vi tittade närmare på vätgasbilens livscykelanalys blev vi förvånade över hur pass smutsig process det är att bygga vätgastankar av kolfiber.