Chevrolet Bolt designstudio har öppnat

BoltdesignGeneral Motors har lanserat designstudion för Chevrolet Bolt på sin hemsida. Presumtiva kunder kan där designa bilen enligt sina önskemål innan de besöker någon återförsäljare. Till skillnad från Tesla Motors kan man inte köpa bilen direkt på hemsidan utan priserna som visas är endast rekommendationer – det slutliga priset är upp till återförsäljaren att sätta.

Baspriset för Chevy Bolt i USA är från 37,495 dollar. Väldigt få kommer dock köpa bilen för den summan. Den kanske viktigaste tillbehöret hittar man under Exterior fliken: DC fast charging för 750 dollar. Basmodellen stödjer nämligen inte snabbladdning, endast långsamladdning med den inbyggda laddaren på 7.2 kW.

Övriga tillbehör är upp till var och en att avgöra. Vill man ha rails, läderratt, rattvärme, backradar och andra tillbehör? Värt att notera är att man kan inte få bilen med skinnsäten – endast säten “med skinn-detaljer”.

Det som en van Tesla-designstudio-besökare saknar är optioner på batteristorlek och motorer. Chevrolet Bolt säljs endast med 60 kWh batteripack och framhjulsdrift – det finns inga andra valmöjligheter där.

En “lagom” utrustad Chevy Bolt går på kring 40,000 dollar. Slår man på allt man kan välja (så dollar-räknaren uppe i högra hörnet spinner uppåt i galen takt) hamnar man på 44,950 dollar.

Osökt börjar man jämföra dessa siffror med kommande Tesla Model 3. Dess pris kommer börja på 35,000 dollar och en “lagom” utrustad Model 3 kommer enligt Elon Musk gå på runt 42,000 dollar. Lägre startpris alltså, men kostsammare tillbehör.

Dollarpriser i all ära, men vad kommer Bolt kosta i Sverige då? General Motors kommer göra likadant med Chevy Bolt som den gjorde med sin laddhybrid Chevy Volt: i Europa kommer bilen säljas under varumärket Opel. Bilarna tillverkas i samma fabrik i USA, men bilar ämnade till Europeiska marknaden får några ändrade trimdetaljer och Opel-emblemet monterade isf Chevrolet. Opel kan även komma erbjuda andra tillbehörspaket – samma tillbehörslista men grupperade på andra sätt.

Oseriösa tidningar brukar multiplicera bilars dollarpris med dollarkursen och presentera den siffran som “svenskt pris”, vilket ger väldigt dåliga resultat. Till att börja med har vi ju 25% svensk moms på bilar som tillkommer på dessa priser. Dessutom brukar biltillverkare (alla förutom Tesla) anpassa sina priser till olika marknader: ha lägre priser på pressade marknader som USA, men vågar ta betalt mer i andra marknader som tex i Europa. Gungor och karuseller.

För att få en kvalificerad gissning på hur mycket Opel Ampera-e (som Chevy Bolt kommer heta i Europa) kommer kosta kan vi titta på Opel Ampera (europeiska versionen av Chevy Volt). Årsmodell 2012 av Volt kostade $39,995. Motsvarande Opel Ampera kostade €42,900 – hela 41% dyrare! Trots att de var egentligen samma bil. Svenska priset för Opel Ampera var 399,900 kronor efter Supermiljöbilspremie. Applicerar vi samma prisfilosofi och tar med i beräkningen att dollarn kostade 6:70 år 2012 men har gått upp till smått hiskeliga 9:20 nu skulle svenska priset på Opel Ampera-e hamna på från ca 529,000 kronor efter Supermiljöbilspremien. 😯

Vi får se om General Motors kommer prissätta Opel Ampera-e med samma hutlösa 41% marginal som gjorde att Opel Ampera aldrig riktigt blev en hit i Europa, eller om de kommer lägga sig på mer sansade prisnivåer. Vidare vet vi inte om när de första Opel Ampera-e börjar nå Sverige (blir det i slutet av 2017 eller början av 2018?) kommer vi fortfarande ha Supermiljöbilspremie på 40,000 kronor för elbilar eller om bonus/malus-systemet redan har införts då och vilka subventioner den ger. I ett optimistiskt scenario, där General Motors lägger endast på den mer sedvanliga 20% marginal på europeiska bilar jämfört med USA och vi får 65,000 kronors subventioner på elbilar mha bonus/malus-systemet kan Opel Ampera-e pris hamna på något mer sansade 456,000 kronor efter elbilssubventioner.

Och en “lagom” utrustad Opel Ampera-e skulle hamna ca 40-50,000 kronor över dessa priser.

Dyrt? Så länge Opel Ampera-e kommer tillverkas i USA kommer den påverkas negativt av den oerhört höga dollarkursen vi har idag. Vi vet inte hur General Motors kommer hantera situationen men de är inte direkt kända för att bedriva välgörenhet. Det enda vi kan hoppas är att dollarkursen rasar ner till samma låga nivåer den hade för några år sedan – eller att General Motors bestämmer sig för att starta tillverkning av Opel Ampera-e i Europa.

Vi ser med spänning(!) fram emot när Opel öppnar sin designstudio för Ampera-e.

 


VotepodTeslapodden, som görs av våra medlemmar Anders (HerrX på forumet) och Fabian (djFabbe), har blivit nominerad till Årets podcast. Hjälp dem vinna det ansedda priset genom att rösta på dem en gång per dag fram till den 11 December! Klicka på bilden ovan och rösta nu! (och i morgon, och övermorgon…)

 


TCS ett år sedan: Model S prishöjd – igen

Tesla Motors har samma problem med dollarpriset som Opel Ampera-e, då även den bilen tillverkas i USA men säljs i Europa. Då skenar bilarnas pris i takt med stigande dollarpris. Inte undra på att Tesla har börjat undersöka möjligheten att tillverka Model 3 i Europa.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Chevrolet Bolt designstudio har öppnat

    1. Filip says:

      Låter ruskigt dyrt det du räknar. Amperan går nog inte att jämföra direkt med volt. Ampera är klart snyggare och hade helläder m.m. som standard när den kom till Sverige. Klart den kostade mer.

      Idag när dollarn är så dyr tror jag att gm kommer att hålla ned priset så mycket som möjligt. Jag tror på:
      37500usd*1,25*1, 1 = 475kkr innan avdrag och 435kkr efter avdrag.

      Vore intressant att veta Leafs pris i usa kontra europa, så tror jag att gm kommer att prissätta Bolt/amperae

    2. G F says:

      USD = 9:23 ca inte 9:80! senaste toppnotering var i mars 2009 på 9:33 så…….

    3. G F says:

      Som sagt, den blir nog extremt svårsåld i Europa så länge Dollarn är hög.
      Speciellt med Tesla 3 som framstår som en lyxbil i jämförelse, dessutom har de sitt SC nätverk i ryggen.

      Skälet till att de kan sälja den i USA för 37 500USD är att de får 4 ZEV krediter per såld bil där. De uppges gå med förlust på 9 000USD!!! före den statliga återbetalningen (ZEV) på ca 18 000USD. https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/
      Eftersom de inte får någon ZEV när de levererar till Europa måste de kompensera förlusten på 18 000USD + omkostnaderna för transporter mm. om det ska vara lönt att sälja bilen till oss.

      Jag tror de behöver gå ut med ett pris på 699 000kr i Sverige om det ska vara lönt för dem! Men jag tror inte de är intresserade att sälja den i Europa just för att de tjänar för lite på den här.
      Det skulle i så fall vara rabatterad till förlust för GM av politiska orsaker.

    4. Måns says:

      Men, trots allt, Bolt är den vettigaste elbilen just nu för dom pengarna, det kan man inte ta ifrån dom.

    5. Claes says:

      Ajdå! Betyder väl att även en “lagom” utrustad Tesla Model 3 kommer att hamna över 500 kkr och inte dryga 400 kkr som sagts tidigare…? Får hoppas på en sjunkande dollarkurs…

    Lämna ett svar