Efter visningen av sin 40.2 elbilskoncept släppte Volvo även några bilder på hur deras CMA plattform kommer se ut när den används till elbilar.
Det man märker på en gång är att batteriet inte är lika platt som i Teslas elbilar. Till och med Nissan Leaf och Chevrolet Bolt har plattare batteripack. Bilen kommer tvingas ha en “kardantunnel” mitt igenom kupén, mittpassageraren i baksätet kommer få dåligt benutrymme. Batteriepacket har udda form, det fyller hela bilbredden under baksätena men inte under övriga kupén. Om detta skulle innebära att framtida bilar kan ha större batterier – varför inte ha gjort packet helt platt istället och sluppit “kardantunneln”? Tesla Model S batteripack är mycket tunnare och bredare, och är en viktig del i bilens kaross. Det är batteripacket som gör Tesla Model S säkrare mot påkörningar från sidan än Volvo S60. Volvo 40.2 batteripack verkar ha likvärdig, eller rentav lite större volym än Tesla Model S – trots förmodligen hälften så stor kapacitet. Det är dock inget att skämmas över, Tesla Model S batteripack har mer än dubbelt så hög energitäthet än alla övriga elbilar på marknaden.
Elmotorn är föredömligt lågt monterad vid framaxeln. Om Volvo har spelat sina kort väl och placerat drivkretsarna på lämpliga ställen kan det rentav bli så att Volvo 40.2 kommer ha en frunk?
Kylarradiatorerna i bilens nos avslöjar att batterierna kommer bli vätskekylda – elbilar med luftkylda batterier brukar ha mindre radiatorer. Vätskekylda batterier möjliggör högre laddhastigheter; Volvo 40.2 kan kanske snabbladdas snabbare än idag brukliga 50 kW – om den kan snabbladdas över huvud taget?! (I går avslöjade vi att konceptbilens laddlucka är alldeles för liten för en snabbladdarkontakt bakom att få plats!) Kylvätskan kan även värmas på vintern för bättre prestanda och räckvidd i minusgrader – förhoppningsvis ett område en svensk biltillverkare prioriterar.
Att radiatorerna har placerats ovanför varandra i höjdled isf Teslas placering i sidled tvingar bilens nos att vara hög och trubbig – ett naturligt val för fossilbilar som ändå har en stor klump till motor precis bakom kylarna, men inte bästa förutsättningarna för en strömlinjeformad elbil.
Bilens bakvagn bjuder på en gåta: kan ett eventuellt extra elmotor vid bakaxeln få plats, som skulle ge bilen fyrhjulsdrift? Utrymmet verkar vara för trångt för ett lika stort elmotor som den som driver framhjulen – men en mindre elmotor skulle eventuellt få plats. En lätt modifiering av balkarna skulle skapa mer utrymme. Volvo har över huvud taget inte nämnt fyrhjulsdrift i samband med 40.2, men det är ju så lätt att fixa för elbilar och skulle passa Volvos image väl.
På typiskt fossilbiltillverkarmanér har Volvo släppt flera bilder och till och med en videoklipp på de tre- och fyrcylindriga motorerna de kommer erbjuda bilarna – men inte en enda på elmotorn.
Vi välkomnar Volvos satsning på elbilar med ett unisont “Äntligen!”. Vad man än tycker om Volvo 40.2 kommer den ändå öppna ögonen för både gemene man och politiker på ett helt annat sätt vad utländska elbilar verkar göra. Volvo 40.2 kan skynda på både införandet av bonus/malus-systemet och satsningen på laddstationer i vårt land. Hittills bromsades alla sådana försök för de skulle ju direkt eller indirekt äventyra sysselsättningen i Göteborgstrakten.
I morgon är det äntligen dags för Tesla Club Swedens medlemsträff i Stockholm!
Vi samlas lördagen den 21 Maj kl 11:00 vid Tesla Motors servicecenter i Infra City. Efter lite mingel åker vi ungefär kl 12 in mot centrum via E4 och Sveavägen.
Efter att ha rundat Sergels torg och riksdagshuset kommer vi åka Hamngatan – Birger Jarlsgatan – Kungsgatan.
Sedan åker vi åter Sveavägen ut till Haga Forum för uppställning av bilarna och brunchmingel. Vi beräknar vara framme där ca kl 13:30.
Har du vägarna förbi innerstaden i morgon mellan kl 12-13 kan du alltså få en skymt av oss. Tar du bilder och lägger upp på sociala medier kan du gärna tagga dem #TCS_STHLM
Det kanske ändå kan vara så att de 8000 avbokningar av Model 3 som gjorts beror på Volvo 40.2? 😉
http://www.siliconbeat.com/2016/05/19/tesla-model-3-reservations-373000-8000-cancellations/
2% som vill ha tillbaka reservationsavgiften, 98% kvar. Tror inte att Volvo vill se att de har 2 % av Teslas marknadsandel. Volvo ska ju vara marknadsledanden…
Jag tycker inte att det behöver vara helt fel att samla batterier under kardantunneln och baksätet, det är ju mest dödutrymme och kan göra hela bilen mer rymlig på höjden inuti bilen, alternativt göra bilen lägre och på såsätt ge den mindre luftmotstånd.
Och på tal om trubbig nos, tesla model 3?
Men varför ha en kardantunnel alls? Det är en helt onödig utrymmestjuv i kupén. Model 3 kan man väl knappast kalla trubbig eller hög, särskilt inte jämfört med 40.2.
Plattformen som Volvo utvecklat, ska inte enbart användas för elbilar. Därav måste de i sin design också ha plats för en kardantunnel och bränsletank. Volvos nya plattform ska fungera för alla bränsletyper, Bensin, hybrid, en, vätgas. De vill säkra upp sig för att de inte vet hur marknaden kommer att utvecklas.
Det samma gäller förövrigt Mercedes och Audi. Nya plattformar för alla typer av drivkällor.
De vill inte ta ställning! (Som Tesla, Renault/Nissan och Tazzari gjort!)
Alltså en eller egentligen flera kompromisser oavsett energikälla.
Skulle det varit BARA under kardantunneln och baksätet skulle jag ha hållit med dig – i alla fall i en konverterad fossilbil som Volvo 40.2 ju egentligen är.
Men nu fick de inte plats med alla batterierna i det utrymmet utan fick likförbaskat stoppa batterier under en del av bottenplattan OCKSÅ. Då skulle de lika gärna ha kunnat utnyttjat hela bottenplattan och skippat kardantunneln.
Min gissning är dock att även om de skulle ha gjort så skulle bilarna ändå ha fått en kardantunnel – för det är så plåtarna från pressarna kommer. De kommer inte ändra på kabinens golv bara för eldrivna versionen av bilen. Och därmed ser vi Volvo 40.2 största problem: den är inte designad att vara en elbil, utan är en konverterad fossilbil, med alla de kompromisser det medför.
(Fast även för bensindrivna varianten: varför har en framhjulsdriven bil en kardantunnel öht?)
Sant sant
Att batteripacken är bredare i mitten än enbart kardantunneln innebär att de också utnyttjar det utrymme under golvet som är till för katalysator och avgasrör. På undersidan av en fossilbil finns fler saker än enbart kardanaxel.
Den utformning de visar på bilderna utnyttjar alltså de dödutrymmen som på en fossilbil annars skulle använts av alla rör under bilen.
Däremot missar de möjligheten att låta batteripacken göra bilen mer krocksäker, så som Teslas fullbreda batteripack tar upp och fördelar krafterna vid en sidokrock.