Volvo visade i går upp sin planerade elbil.
Volvo 40.2 sägs få ett batteripack under golvet och framhjulsdrift. Räckvidden uppges till 36 mil. Vi förmodar de menar enligt NEDC körcykeln, vilket skulle innebära dryga 20 “verkliga” mil. Vilket i sin tur skulle kräva dryga 40 kWh batterier för att kunna uppnås.
Spekulationerna kring bilen började när den nämndes i ett pressrelease i Oktober fjol. Den pressreleasen handlade egentligen om Volvos satsning på laddhybrider, men en enda liten sista mening ”Lastly, Volvo Cars has confirmed that it will build an all-electric car for sale by 2019″ stal hela världens uppmärksamhet. (Vilket säkert var en tankeställare för Volvo.)
Nu visades alltså den elbilen upp. Vi kan på en gång konstatera att den visade bilen är lite av en besvikelse. Spekulationer om bilen hoppades på 40-50 mils räckvidd. Nu verkar vi få kring hälften av det. Kommer det räcka i konkurrensen om några år? Tveksamt, faktiskt.
Volvo 40.2 fejkgrill är lite onödig, elbilar behöver inte sånt. Innovativt är dock backspeglarna, som är små kameror istället för speglar. Tesla Motors försökte med det till sin Model X men fick inte igenom det för myndigheterna. Vi får se om Volvo lyckas bättre med det.
Bilen ser väldigt kantig ut för att vara en elbil, fast det kan faktiskt vara optisk illusion också i stil med Kia Soul EV som ser väldigt kantig ut för ögat, men är faktiskt mer strömlinjeformad än man skulle tro. Dörrhandtagen visar att Volvo har jobbat hårt med luftmotståndet – handtagen är insänkta i karossytan som på Teslas bilar, även om det fortfarande finns små hål där man nog ska pilla ut dem manuellt.
Laddluckan strax framför förardörren är det enskilt största frågetecknet kring bilen. Luckan är för liten för en CCS kontakt – innebär detta att bilen inte kan snabbladdas? 😯
Till och med om Volvo skulle överraska bilvärlden och bli kompatibel med Teslas Superchargernätverk borde de bygga bilen så att den även kan laddas via CCS! Volvo har gått med i CCS gruppen och till och med haft ett väldigt konstigt uttalande om varför Tesla inte valde standarden som inte ens fanns när Model S utvecklades – så hur har de tänkt kring Volvo 40.2 laddlucka?
Volvo sa ingenting om priset på 40.2 men den kommer knappast bli billig. Batterierna de behöver per bil kommer kosta dem mer än Tesla Model 3 batterier utan tillgång till någon Gigafabrik. Vår magkänsla säger oss en prislapp kring 500,000 kronor?
Enligt bilderna kommer Volvo 40.2 bli en äkta halvkombi med öppningsbar baklucka, till skillnad från Tesla Model 3 som endast har en liten sedan bagagelucka. Det framgår inte ifall det blir bagageutrymme under motorhuven också, i likhet med Teslornas frunk. Bilen blir äkta femsitsig.
Sammanfattningsvis skulle Volvo 40.2 sett fantastiskt ut om vi skulle ha jämfört den med dagens Nissan Leaf, Volkswagen Golf och Kia Soul EV elbilar. Den skulle kanske även ha kunnat hävda sig mot de kommande modellerna av de bilarna med större batterier. Men kommer Volvo kunna ta upp kampen med Tesla Model 3? Mycket tveksamt.
Och hur var det med laddluckan?
Detta är inte den elbilen som Volvo planerar för 2019 utan en senare tänkt elbil.
? Fattar inte riktigt? Om denna maskin inte kommer 2019, så kommer redan svaga specifikationer bli ännu svagare…
“Spekulationerna kring bilen började när den nämndes i ett pressrelease i Oktober fjol. Den pressreleasen handlade egentligen om Volvos satsning på laddhybrider, men en enda liten sista mening ”Lastly, Volvo Cars has confirmed that it will build an all-electric car for sale by 2019″ stal hela världens uppmärksamhet. (Vilket säkert var en tankeställare för Volvo.)
Nu visades alltså den elbilen upp. Vi kan på en gång konstatera att den visade bilen är lite av en besvikelse. Spekulationer om bilen hoppades på 40-50 mils räckvidd. Nu verkar vi få kring hälften av det. Kommer det räcka i konkurrensen om några år? Tveksamt, faktiskt”
Bilen som visas ovan är inte den elbilen Volvo planerar att släppa år 2019.
Så den bil som visas är alltså en senare bil som har okända specifikationer?
Ja precis. Allt i artikeln är spekulationer men kan säga att konceptbilen som visades igår inte kommer vara den första elbilen som Volvo gör.
Vill man vara med och använda Superchargers gäller det även att tänka till kring placeringen av laddkontakten. Kablarna på SuC brukar inte vara jättelånga.
Om det verkligen är 36mil nedc så är det en väldig besvikelse. Nya i3an har 33mil i nedc vilket är typ lika, det är med de småbilarna den får tampas isf. När model 3, bolt och andra kommer med 50mil nedc för cirka 400tkr så behöver de här kosta 250tkr för att de ska sälja ordentligt bra, inte 500tkr. O så va d d där med laddningen också… A den som lever får se
De kanske gör som Apple och satsar på små kontakter och mycket adaptrar?