Supersportbilskampen

NIO EP-9

NIO EP-9

Glöm Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg och de andra supersportbilstillverkarna – framtiden verkar tillhöra märken som NIO, Rimac och Toroidon.

Rimac Concept_one

Rimac Concept_one

På kort tid har tre nya märken lanserats, små bolag som hoppas kunna tillverka framtidens pojkrumsfantasier. De som fnyser åt dessa nya bolag tycks glömma att de flesta av dagens supersportbilstillverkare började också i samma lilla skala en gång i tiden.

Toroidon 1MW

Toroidon MW1

Gemensamma nämnaren för nykomlingarna är magiska siffran 1 MW – alla tre bilarna NIO EP-9, Rimac Concept_one och Toroidon MW1 har elmotorer som kan leverera 1 megawatt effekt, vilket motsvarar 1341 hästkrafter.

Och de kan leverera effekten länge, som riktiga supersportbilar också. Tesla Model S må ha blixtrande 0-100 km/h accelerationssiffror men efter några minuters bankörning blir bilen överhettad och stryper motoreffekten. Därför presterar den endast mediokert på banor som tex Nürburgring. Men Tesla Model S är ju en familjesedan, ingen supersportbil.

NIO EP-9 lyckades däremot köra den beryktade Nürburgring banan på häpnadsväckande 7 minuter 5 sekunder! Det är snabbare än de allra flesta av dagens supersportbilar enligt topplistan på Wikipedia. För att sätta 7:05 i perspektiv: den snabbaste tiden med en Koenigsegg är 7:33. Snabbaste rundan med en Formel-1 bil är på 6:58, snabbaste tiden med en motorcykel 7:10.

Christian von Koenigsegg brukar jämföra supersportbilar med hangjorda analoga klockor. När digitalklockorna kom slogs alla traditionella klocktillverkare ut – förutom de som gjorde de mest exklusiva klockorna. Han tror att bilar kommer att utvecklas på samma sätt. Och Koenigsegg kommer att leverera de där “hostande prustande eldsprutande bilmonstrena” (hans egna ord) även i framtiden till en liten skara ägare som vill ha sådana. Även när majoriteten av ”vanliga” bilar har blivit elektriska. Han har insett att han kan inte ta upp kampen mot Tesla, men tror starkt på att nischen Koenigsegg befinner sig i kommer att finnas kvar även i framtiden.

Efter att ha sett den snabba utvecklingen på supersportbilssidan senaste året är vi inte lika säkra på det längre.

 

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Supersportbilskampen

    1. Edvin Jacobsson says:

      Den låter ju snabb också 😀

    2. nickysixeight says:

      Tibor, glöm inte att det är skillnad på längden på banan nu och förr. Den är kortare nu. 7:05 är väldigt bra, men det är långt från 6:11 som är det absoluta rekordet (Porsche 956) som dessutom gjordes på en längre bansträckning. Ferarri 599XX och Porsche 918 Spyder har kört på den nya bansträckningen och gjort det på 6:57 resp 6:58. Du brukar vara noga med att kolla fakta. Gör det, och uppdatera artikeln tydligt 🙂

      • Mathias Ehrlin says:

        Du som verkar ha koll, hur kan inte formel-1 bilen vara mer överlägsen?

        • nickysixeight says:

          Om man kört på Nurburgring förstår man. Banan är inte direkt salsgolvsslät. Det är som en blandning av bra svensk väg och bana. Formelbilen kan inte ligga platt, stilla, lågt över marken

          • Mathias Ehrlin says:

            Verkar efter lite snabb research som att siffrorna inte stämmer och Formel 1 bilen är mycket snabbare, BMWs formel 1 team tippade på att den skulle köra på strax över 5 minuter!

            • Rasmus Kaj says:

              Enligt wikipedia verkar väl 6:47 vara det snabbaste varvet alla
              kategorier på banan i nuvarande skick, de snabbare tiderna är från
              början av 1980-talet, när banan var en tävlingsbana och hölls i
              betydligt bättre skick än vad nickysixeight beskriver.

              (Och vad någon tippar att de skulle kunna klara ett varv på är knappast relevant, det är uppmätta tider på körda varv som gäller.)

            • Mathias Ehrlin says:

              Jag som Formel 1 nörd reagerar på att F1 bilarna är så pass långsamma. Det visade sig att deras uppmätta varv injluderade långsam körning för filmning. Därav tycker jag att BMWs ingengörers “estimated time” är intressant då den med all sannolikhet är mycket mer rättvisande än de tider som annars nämnts här.

            • Rasmus Kaj says:

              Du tycker inte det låter extremt osannolikt att det finns team som faktiskt klarar banan på fem minuter men inte har brytt sig om att försöka? Jag håller starkt på att uppmätta tider gäller, “estimated time” är spekulationer eller tomt skryt. Möjligen kan de syfta på hur snabbt deras moderna bilar skulle klara banan om den var i skick som en modern tävlingsgodkänd F1-bana, men i så fall skulle nog alla andra bilar kunna pressa lite hårdare också, inklusive de elektriska.

              Har du någon källa på det där med långsamkörning för filmning? Borde det inte se bättre ut om de kör så snabbt de kan?

            • Mathias Ehrlin says:

              Kolla engelska wikipedia för fastest laps on nurnburgring eller något sånt om jag minns rätt!

            • Mathias Ehrlin says:

              “Heidfeld slowed down once to pose for a slow video truck, at Schwedenkreuz on the first lap 1, Kesselchen in lap 2, and Döttinger Höhe in the last lap.” Läs nästan längst med på https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times

    3. skebokvarnsv says:

      Nio har nu tagit bort alla videos från Nürburgring på sin officiella kanal, kan de inte stå för det påstådda rekordet? Jag har sett att många har begärt att filmen från onboardkameran skulle publiceras för att trovärdigheten ska öka, vilket inte har skett. Verkar skumt…

    Lämna ett svar