Renault har släppt detaljer om nya Zoe med större batteri och räckvidd. Nya ZOE ZE 40 kommer ha 41 kWh batterier som ska ge bilen 403 km NEDC räckvidd. Att jämföra med gamla 22 kWh modellens räckvidd på 240 påstådda kilometer. I verkliga livet kom dock gamla Zoe runt 13 mil på sommaren så med nya modellen kan vi hoppas på runt 25 “riktiga” mil.
Renault Zoe kan nu beställas i 4 utrustningsnivåer i Sverige med leverans i början av 2017:
- 22 kWh Life 219,900:-
- 41 kWh Life 244,900:-
- 41 kWh Intens 259,900:-
- 41 kWh BOSE 279,900:-
Innan du skuttar högt av glädje över priserna måste vi dock berätta att du kan fortfarande inte köpa en komplett Renault Zoe i Sverige – till priserna ovan tillkommer batterihyra på 599 – 999 kronor per månad. 🙁
Men något står inte riktigt bra till med batterihyran: Zoe med större batteriet både kostar mer i inköpspris och har dyrare månadshyra av batterierna! Antingen eller skulle vi ha förstått, men varför är själva bilen dyrare om man ändå hyr de större batterierna separat för högre månadskostnad?
Modellen de flesta kommer köpa, Renault Zoe ZE 40 Intens med 1,500 mils årlig batterihyra kommer alltså kosta 259,900 kronor plus 999 kronor per månad i batterihyra. Efter tio år har bilen kostat dig 120,000 kronor utöver inköpspriset, och kostnaderna bara tickar på med en ny tusenlapp varje månad. Hur har Norge och England lyckats övertala fransmännen att få köpa hela bilen med batteri och allt?
Men det mest illavarslande med bilen är att trots ny stor 41 kWh batteri kan den ändå bara laddas med 22 kW laddeffekt som mest. Renault Zoe kan inte snabbladdas. 🙁
Inbyggda laddaren är på 22 kW och bilen har fortfarande ingen möjlighet till snabbladdning. Ute på långresa kommer det enligt Renault ta 2 timmar 40 minuter att ladda batterierna fulla! Helt oacceptabla tider. Även om man hittar en kraftfull 22 kW laddstolpe och bara laddar 10-80% kommer det ta uppåt två timmar att ladda bilen. Därmed kan du trots större batteri inte åka med Zoe på några långresor.
Ta resan mellan Stockholm och Malmö som exempel: med en 30 kWh Leaf tar det åtta och en halv timma att åka, man snabbladdar 8 gånger längs vägen, 20 minuter per stopp. Nya Renault Zoe kan visserligen åka längre mellan laddstoppen, men du måste ändå stanna 3 gånger längs vägen – och ladda två timmar vid varje stopp! Trots större batteri kommer resan ta 12 timmar, tre och en halv timmar längre än med Leaf!
Renault borde ha följt med tiden och utrustat Zoe med CCS snabbladdarkontakt med 50 eller helst 100 kW laddeffekt. Eller åtminstone monterat tillbaka 43 kW Caméléon-laddaren de hade i ursprungliga Zoe men tog bort för två år sen. 22 kW utan möjlighet till snabbladdning duger faktiskt inte längre.
Skulle nya Zoe ha utrustats med snabbladdning skulle bilen varit ett vinnande koncept – nu skakar man bara på huvudet och undrar pourquoi?
Hemmaladdning är också lite udda. För 4990 kronor kan du köpa till en “flexicharge” kabel som du kan ladda bilen hemma från ett vanligt vägguttag med. Den drar då 10A, 2.3 kW. Kör du mindre än 10 mil om dagen duger den laddsladden men visst skulle det varit bättre med möjlighet att kunna ansluta bilen till ett 16A trefasuttag hemma och ladda med 11 kW. Nu kan du i och för sig ladda trefas hemma – men måste då köpa och montera en laddbox. Att laddkabeln inte ingår när man köper bilen är sniket snålt. Och instegsmodellen Life har inte ens elfönsterhissar bak.
Det låga ingångspriset kommer ändå locka många att köpa Zoe. Men följ då vårt råd: köp inte Zoe – leasa den! Efter tre år, framåt år 2020 kan du då lämna tillbaka bilen utan att behöva försöka hitta nån som är beredd att köpa en begagnad elbil utan snabbladdning till vilken de måste fortsätta betala 1000 kronor i batterihyra månad efter månad bilens livslängd ut. Vi misstänker det kommer bli svårt att hitta någon intresserad.
Ett alternativ är att köpa en Zoe i Norge, med batteri inkluderat, och importera den till Sverige. De norska priserna för nya modellen börjar på 229,400 NOK vilket efter tull och moms blir 336,000 svenska kronor med dagens växelkurs. Samma modell kostar 224,900 kronor i Sverige – de 111,000 kronorna i skillnad motsvarar nio års batterihyra. Om det är värt besväret får var och en avgöra själv.
Läs mer om nya Zoe på Renaults svenska hemsida där du även hittar nya prislistan.
Lästips:
Vill du läsa om hur elbilar fungerar kan du läsa artikelserien jag har skrivit för sajten recharge.se:
Del 1: Laddaren
Del 2: Batterierna
Del 3: Växelriktaren
Del 4: Motorn
Fattar inte varför batterierna måste leasas, otroligt dumt. Vem vill köpa då? Även om den inte kan laddas särskilt snabbt så räknas väl 22 kW som snabbladdning enligt någon EU definition?
Nej, EU-definitionen av snabbladdning är 23 kW eller mer.
Man verkar inte vara överens inom Renualt för på den engelska sidan påstår man att Zoen kan ladda med 48 kw, http://press.renault.co.uk/press-release/d0279d96-a390-40dd-9be7-c4bcfe6480dc
Renault kommer tillverka två olika modeller av nya Zoe, en med 22 och en med 43 kW laddare.
Svenska Renault verkar enligt deras infoblad ha bestämt sig för att endast importera modellen med 22 kW laddare. Urbota dumt.
Utan snbbladdning?! Hur tänkte man där egentligen?
Nya Zoe 41 kW batteri har väl fortfarande 43 kW Chameleon laddning? Så den kan ladda 80% på 1 tim30 minuter enligt Renaults hemsida. Från tom till full 2 tim 38 min. Det är ju en variant av DC laddning så ingen större skillnad på Combo/Chademo 50kW i laddtider.
Nu kan man ju köpa Zoe med batteri också 325.000 kr minus miljöbilspremie, så det kan vara marknadens bästa köp just nu.