Året som har gått – 2016 – del 1

Nu när 2016 nalkar sitt slut ska vi i tre delar summera det gångna året:

  • Del I – Tesla Motors
  • Del II – Tesla Club Sweden (i morgon)
  • Del III – övriga elbilsåret (i övermorgon)

Det är så mycket som har hänt med Tesla Motors under 2016 så man knappt vet var man ska börja. Vanliga biltillverkare behöver nog ett decennium att få ihop så många rubriker, så många milstolpar som Tesla Motors betat av under året som har gått. Låt oss dyka ner i arkivet och se vad vi hittar:

Som en försenad julklapp fick alla Teslor gratis tillgång till musiktjänsten Spotify under första helgen i Januari.

 

Mackar2

Skellefteå Kraft kom med ett lockande erbjudande till alla Teslaägare: byt elbolag till oss så får du gratis el till din Tesla i tre år!

Vi fick se en trotjänare gå i graven – Tesla Motors slutade tillverka sin dittills mest populära modell med 85 kWh batterier. Istället fick vi bekanta oss med nya batteristorlekar som 60, 70 och 100 kWh.

Stora “hålet” mellan framstolarna försvann när Tesla Motors introducerade sin mittkonsol. Istället för “yacht floor” fick vi förvaringsutrymmen som kunde behålla grejer på plats även efter ludicrous-accelerationer.

Årets största Tesla-händelse var ändå Model 3 eventet. När Teslas butiker öppnade sina portar den 31 Mars ringlade köerna långa utanför med folk som ville beställa bilen – innan den ens hade visats upp! Andra beställde online mitt i natten när Tesla Motors bokningssajt öppnade.

Undertecknad stod inte i kö i Sverige – jag var istället på plats på eventet, fick provåka Tesla Model 3 och rapporterade utförligt om allt här på våra nyhetssidor. (Blev inte mycket sömn den natten.)

De följande dagarna hade sedan Elon Musk en Twittermaraton där han avslöjade massa spännande nyheter om Tesla Model 3. Den kommer med “lagom” mycket tillbehör kosta runt $42,000, den kommer ha fyrhjulsdrift, dragkrok, luftfjädring, mm.

Tesla Model 3 baksäte kändes ovanligt rymlig för en bil i den storleksklass när jag provsatt den, och våra storleksjämförelser med Model S avslöjade att själva kabinen kommer vara ungefär oförändrad. Teslas djärva borttagning av bakre tvärbalken gjorde mirakel för baksätets huvudhöjd, men gjorde även att bakluckan inte kan öppnas så stort som på Model S.

Även Tesla Model S genomgick stora förändringar under året. Största synbara förändringen var den nya nosen men Model S fick även andra nya finesser, som till exempel bioweapon defense mode som är ett måste ifall du skulle hamna bakom en diesel-volkswagen i morgonkön.

Autopilot2

Tesla Motors gick ut med ett unikt erbjudande till sina kunder: prova på autopiloten! Ingen annan biltillverkare skulle kunnat erbjuda något liknande: ladda ner och testa en funktion och bestäm sen ifall du vill köpa den eller inte – allt via bilens stora mittskärm!

En lite mer dold funktion erbjöd Teslaägarna att testa hur andra Teslamodeller beter sig. Man kunde välja olika modeller med olika batteripack, med eller utan fyrhjulsdrift och testköra.

Vi fick de första destinationsladdarna i Sverige i slutet av April 2016. Med destinationsladdare kan Teslaägare ladda sina bilar på utvalda hotell, restauranger och köpcentra.

Vi hade presenterat de nya siffrorna Belgiska Teslaklubben hade kommit fram till: Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år, vilket nu kommer först. Spridningen är dock stor, de individuella värdena varierar mycket mellan bilarna. Ett exempel på det var Tesloops Model S som har åkt 32,000 mil men vars batterier endast degraderats 6%. En anledning till detta kan vara att den bilen hade snabbladdats varje dag. Vi såg att ju mer batterierna snabbladdas desto bättre håller de! Tvärtemot vad man trott förut.

Nya Modellen Tesla Model S 60 visade sig vara den ultimata elbilen. Genom att utrusta den med 75 kWh batterier men tillåta kunderna använda endast 80% av dem fick bilen flera unika egenskaper: ingen batteridegradering, 100% laddning utan problem och snabbare snabbladdning!

Elon Musk presenterade Tesla Motors master plan för de kommande 10 åren: bussar, lastbilar, självkörande bilar,

Tesla Motors visade även upp sin Gigafabrik som de håller på att bygga i Nevadaöknen. Batterifabriken kommer fortsätta byggas i några år till framöver, men i de färdigbyggda delarna har produktionen redan kommit igång såg man under rundturen.

Nya herren på täppan under året blev Tesla Model S P100D som är den snabbaste serietillverkade bilen som går att köpa! En femdörrars familjebil med 5+2 sittplatser som lämnar alla tvåsitsiga supersportbilar efter sig på 0-100 km/h.

Tesla Motors visade upp sin självkörande Model S med en spektakulär video. Elon Musk avslöjade att alla Teslor tillverkade efter Oktober 2016 är utrustade med all nödvändig hårdvara för självkörning. Mjukvaran kommer släppas när den är färdig – och godkänd av de olika ländernas myndigheter. Redan idag kan man beställa en självkörande Tesla i designstudion på företagets hemsida. I flera artiklar beskrev vi hur självkörande Teslan fungerar.

Tesla hade inte bara bilnyheter under senaste år, Tesla energi skapade också rubriker. Som när de och SolarCity tillsammans löste elförsörjningen för en hel ö i Amerikanska Samoa.

 

Tagged . Bookmark the permalink.