När Elon Musk presenterade sin nya tioårsplan var fjärde och sista punkten:
- Enable your car to make money for you when you aren’t using it
Idén är att när bilarna blir helt autonomt självkörande (enligt Elon Musk inom tio år) ska man kunna låta sin bil “extraknäcka” som förarlös taxi när du själv inte använder den. Istället för att den bara står i garaget ska bilen kunna ge ut sig på egen hand och tjäna pengar åt dig medan du sover, eller dagtid medan du är på jobbet.
Elon Musk angav detta som främsta anledning till att det inte kommer att komma någon billigare bil än Model 3 i framtiden.
Möjligheten att kunna hyra ut sin Tesla till vilt främmande människor fann inte god jord på vårt forum. Många oroade sig för ökad slitage och nerspydda baksäten. “Aldrig i livet” var det många som sa. Aldrig att jag vill låna ut min ögonsten till helt främmande människor!
Jag tror de tänker fel.
Det är inte tal om att låta främmande människor skita ner din dyrgrip. Konceptet kan ge upphov till helt nya sätt att äga sin bil:
Till exempel timesharing. Precis som med hus på solkusten i Spanien. Varför köpa en hel bil när du bara använder den ibland? Istället för att köpa en Tesla Model 3 för 500,000 kronor (kommer nog kosta med autonom körmodul) kommer du kanske i framtiden kunna köpa en time-share option på en för 70,000 kronor? För de pengarna får du använda bilen två timmar varje dag, plus tre veckor i en tidspool som du kan ta ut när du ska åka på semesterresa eller behöver bilen extra mycket nån dag.
För 70,000 kronor får du tillgång till en halvmiljonkronorsbil, att åka med den vart du vill. När du har kört blivit skjutsad av bilen till jobbet på morgonen behöver du inte leta efter parkeringsplats – du bara stiger ur bilen, stänger dörren och den kör iväg av sig själv. Du behöver heller aldrig bekymra dig om laddning, däckbyte eller service – bilen åker iväg och tar hand om sånt själv. På eftermiddagen kallar du så på bilen med din mobilapp och den kommer och hämtar upp dig utanför jobbet och kör hem dig. Rundan till köpcentret, ungarnas fotboll och allt tas hand om under kvällen – sedan när du har kommit hem låter du åter igen bilen åka iväg på egen hand. Du kommer att ha samma upplevelse som att ha en dyr bil med privatchaufför för en bråkdel av priset.
Två timmar bil per dag är mer än tillräcklig för de flesta i och med att det är körtid vi pratar om. Du parkerar inte bilen utanför köpcentrat medan du handlar – du låter den åka iväg och användas av någon annan under tiden. När du betalat i kassan kallar du på bilen igen.
Precis som med timesharing av hus behöver du inte alltid använda just exakt din bil. Om du till exempel flyger utomlands kan du kalla en annan Tesla att hämta dig på flygplatsen och du har samma tvåtimmars tillgång till den som hemma med din. På samma sätt kan du om bilen som hämtar dig är för smutsig skicka iväg den till att bli städad och be att en annan bil ska hämta dig istället. Det behöver inte ens vara samma bil som du får varje dag – du får en Tesla, den närmaste lediga när du kallar på “din” bil. Du köper nyttjanderätten av en bil två timmar om dagen. Timesharing. När det inte är du som blir skjutsad kör bilen antingen andra timeshare-ägare, eller betalande taxikunder.
Våra medlemmar har redan börjat spåna om olika kringtjänster kring bilarna. Städtjänst till exempel. Om bilarna blir smutsiga kör de själva till städfirman som städar dem. (Om en taxikund får en smutsig bil klickar hon i appen och rapporterar det, så åker bilen iväg till städfirman medan en annan bil skickas ut.)
En annan intressant lösning skulle vara ett erbjudande som många studenter nog skulle finna intressant: du får bilen gratis en timme om dagen mot att du åtar dig städa den! En snabbis med dammsugaren och trasan inte bara sparar in månadskortet till bussen eller tunnelbanan utan ger dig tillgång till en bil med “privatchaufför”!
“Bilen” behöver inte vara samma fysiska bil. Man köper inte en viss bil, man köper egentligen tillgång till en bilpool. Efter fyra-fem år är det dags att köpa en ny “bilandel”. Eller om man istället har månadsavgift. Priserna kan även variera beroende på om man vill ha full tillgång, eller kan undvika “högsäsong”-tiderna kring morgon- och eftermiddagrusningen.
Idag när man “köper” en bil handlar det egentligen ofta om leasing. Då är det leasingbolaget som äger bilen, tills du köper loss den på slutet av leasingperioden. I framtiden kommer du kanske kunna välja: leasa en hel bil för full avgift – eller leasa tillgång till bilen några timmar per dag för en bråkdel av priset?
Folk som inte behöver bil ofta kan istället betala per åktur, precis som med dagens taxibilar. Fast till rejält billigare kostnad då ingen chaufförs lön behöver betalas.
Naturligtvis ska man även i framtiden kunna köpa en “hel” bil. Betala bilens fulla pris och inte låna ut den utan låta den stå och skina på garageuppfarten. Men folk som inte har råd med, eller inte vill betala flera hundra tusen kronor för en bil kommer kunna få billigare ägarupplägg i framtiden. Det är därför Elon Musk säger att det kommer inte behövas någon ännu billigare bilmodell än Model 3 i framtiden. Du kommer istället kunna antingen köpa en hel bil – eller en del av en.
Villigheten att låna ut sina saker till “vilt främmande människor” kan också vara åldersrelaterad kunde vi läsa i SvD några dagar sedan. Unga har vant sig vid tankesättet att dela på bostad och låna böcker skriver artikeln, men jag tror det handlar om något annat: rejting. Unga har vant sig vid att allt och alla är rejtade, poängsatta. Innan man köper något kollar man upp hur många stjärnor varan har fått av tidigare köpare. Innan man hyr något kollar man upp den som hyr ut – precis som den som hyr ut en vara kollar upp omdömen om hyrestagaren, vad har andra som har hyrt honom saker sagt om honom?
Taxiappen Über har till exempel också ett rejtingsystem: beställer du en Über-taxi är det inte bara du som kan se vad andra har tyckt om bilen som är på väg att hämta upp dig – Über-chaffisen kan också se vad andra Über-förare har sagt om dig som kund. Så visst hyr man ut sin bil till någon okänd, men man kan ändå få en uppfattning om det är en skötsam person eller ej. Folk som grisar ner bilarna kommer rejtas ner ganska snabbt. “Hyr ej ut till kunder under 4,2 i rejting” kan bli en framtida inställningsmöjlighet i Tesla-appen.
Med nya spännande ägarkoncept av förarlösa bilar i framtiden är frågan vem som kommer vara beredd att betala för dyr, långsam och obekväm kollektivtrafik?
Det låter onödigt invecklat med “time sharing” av bil – det du beskriver är ju i praktiken en ren taxitjänst. Att låsa sig till två timmar nyttjanderätt per dag, vare sig du behöver mer eller mindre, känns inte som rätt väg att gå.
Timesharing tycker jag inte alls låter intressant. Men att hyra ut bilen under tiden du är på jobbet låter mer intressant. Däremot så behövs det nog i så fall en interiörs-kamera för filmande av resenärer (för att kunna bevisa t.ex. om dom skär upp baksätena eller dylikt. Plus att det är ju inte helt gratis att köra till en städfirma, hur finansieras det? Är det kunderna som får betala extra om dom spyr ner sätena eller har extra skitiga skor?
Kan tänka mig att företag som uber är intresserade av en sådan funktion (de har ju mer eller mindre lovat att köpa mängder av modell 3 om det införs) dels för att a) det ligger inom deras affärsområde b) de är inte lika måna om den privata sfären, så det gör inget om någon kissar på sig i bilen eller är smutsiga, för så är det redan i nuvarande bilar.
anledningen är att jag inte tror på den på en privat marknad är att redan idag kan folk använda bilen som taxi på natten (man är oftast fler i hushållet) och rent generellt så är det folk med ekonomiska problem som är tvingade att köra taxi och de bilar de har råd med är inte riktigt i segmentet mellanklassbilar ens.
För företag som har en inarbetad kundkrets och logistik så ligger iden helt rätt, men för privatpersoner tror jag osäkerheten ligger den i fatet.
det här kan vara en generationsgrej också, men om man vänder på det, om Tesla har en prenumerationstjänst så vem som helst kan kalla på en bil från flottan (till en lite penning, långt långt under vad taxi kostar), eller om man kunde “köpa” en bil till ett kraftigt reducerat pris (“startkostnad”) som man sedan kallar på vid behov, då tror jag att iden är mer hållbar. lite som timeshare, fast man har en bil alltid redo inom ett viss tidsintervall) man får bara komma ihåg att inte glömma något i bilen.
Tex Sunfleet bilpool fungerar redan precis som du beskriver med undantaget att bilen förstås inte (ännu) kommer hem eller till dig utan du måste ta dig till en bestämd plats. Jag är övertygad om att detta är framtiden, oavsett hur identitetslöst bilåkandet blir. Syftet blir den effektiva transporten. Statussymbolen och projiceringen av personlighet på en materiell sak förflyttas till något annat. Det är väl dags efter 100 år eller så.
problemet med bilpooler är att det blir jävligt dyrt i många fall. Jag bor mitt på södermalm ex. Jag använder bilen i stort sett aldrig för transporter inom stan (t banan eller bussen är långt snabbare, för att inte tala om cykeln). Jag har bil för att jag behöver den över helger och semestrar. Då åker jag i allmänhet långa sträckor (2-4 timmar ut från stan över helgen, och kontinentalt på semester, och bilen är fullpackad med grejor. då blir bilpoolen helt plötsligt oanvändbar.
Bra spaning! Jag är helt med på din linje, de ekonomiska incitamenten finns där så tydligt. Ska tillägga att Tesla säkerligen kommer jobba hårt på flexibla användarinställnigar / förarprofiler som följer dig oberoende av vilken bil du sitter i. Detta är så klart knutet till appen och ställs in automatiskt beroende på vem som bokat så att du får synkat din telefon, rätt musiktjänst/spellistor/radiokanaler osv när du blir upphämtad. Tittar man ytterligare lite framåt skulle bilen kunna vara tapetserad med böjbara passiva skärmar som öppnar för fler unika användarkombinationer för att det ska kännas mer som “din” bil.
Denna form av ägandet reducerar bilen till en transportmedel som liknar dagens kollektivtrafik. För den som åker buss eller tunnelbana till jobbet fungerar detta förmodligen ganska bra som alternativ. Det är en ägandeform som är i stort sett anpassad till livet i städerna. För landsbygden har jag väldigt svårt att se hur detta ska fungera. För det första använder man bilen till betydligt mer än bara lite jobbpendling. Man kanske transporterar hundar, drar hästsläp, kör skräp till tippen osv.
För det andra skulle bilen förmodligen köras tom, dvs utan passagerare, hälften av tiden, eftersom de som delar på en bil bor och jobbar flera kilometer eller kanske till och med flera mil ifrån varandra.
Kundunderlaget finns helt enkelt inte överallt för att det ska vara praktiskt och ekonomiskt. Det ligger i så fall många många decennier i framtiden. Inget jag kommer att uppleva.
Jag tror att man kan tjäna så pass mycket på att låta bilen agera taxi så att även de som egentligen inte vill det kommer kunna använda bilen till det. Jag vet inte vad en taxichaufför tjänar men om man får in 10 – 15 kkr per månad så kommer man kunna gå plus t.o.m. Så kan man köpa en till bil sen när man får pengar till det t.o.m.
Något som kommer att jämna ut sig. Det ska bli intressant att se vad som sker framöver. Priserna för taxi lär iaf sjunka något enormt. Ex en taxi till Västerås kommer att kunna kosta kanske 2-300 spänn tror jag.
Två timmar nyttjande om dagen kanske räcker för många, men problemet är att det väldigt ofta är samma två timmar …