Sätt bilen i arbete

När Elon Musk presenterade sin nya tioårsplan var fjärde och sista punkten:

  • Enable your car to make money for you when you aren’t using it

Idén är att när bilarna blir helt autonomt självkörande (enligt Elon Musk inom tio år) ska man kunna låta sin bil “extraknäcka” som förarlös taxi när du själv inte använder den. Istället för att den bara står i garaget ska bilen kunna ge ut sig på egen hand och tjäna pengar åt dig medan du sover, eller dagtid medan du är på jobbet.

Elon Musk angav detta som främsta anledning till att det inte kommer att komma någon billigare bil än Model 3 i framtiden.

M3red

Möjligheten att kunna hyra ut sin Tesla till vilt främmande människor fann inte god jord på vårt forum. Många oroade sig för ökad slitage och nerspydda baksäten. “Aldrig i livet” var det många som sa. Aldrig att jag vill låna ut min ögonsten till helt främmande människor!

Jag tror de tänker fel.

Det är inte tal om att låta främmande människor skita ner din dyrgrip. Konceptet kan ge upphov till helt nya sätt att äga sin bil:

Till exempel timesharing. Precis som med hus på solkusten i Spanien. Varför köpa en hel bil när du bara använder den ibland? Istället för att köpa en Tesla Model 3 för 500,000 kronor (kommer nog kosta med autonom körmodul) kommer du kanske i framtiden kunna köpa en time-share option på en för 70,000 kronor? För de pengarna får du använda bilen två timmar varje dag, plus tre veckor i en tidspool som du kan ta ut när du ska åka på semesterresa eller behöver bilen extra mycket nån dag.

För 70,000 kronor får du tillgång till en halvmiljonkronorsbil, att åka med den vart du vill. När du har kört blivit skjutsad av bilen till jobbet på morgonen behöver du inte leta efter parkeringsplats – du bara stiger ur bilen, stänger dörren och den kör iväg av sig själv. Du behöver heller aldrig bekymra dig om laddning, däckbyte eller service – bilen åker iväg och tar hand om sånt själv. På eftermiddagen kallar du så på bilen med din mobilapp och den kommer och hämtar upp dig utanför jobbet och kör hem dig. Rundan till köpcentret, ungarnas fotboll och allt tas hand om under kvällen – sedan när du har kommit hem låter du åter igen bilen åka iväg på egen hand. Du kommer att ha samma upplevelse som att ha en dyr bil med privatchaufför för en bråkdel av priset.

Två timmar bil per dag är mer än tillräcklig för de flesta i och med att det är körtid vi pratar om. Du parkerar inte bilen utanför köpcentrat medan du handlar – du låter den åka iväg och användas av någon annan under tiden. När du betalat i kassan kallar du på bilen igen.

Precis som med timesharing av hus behöver du inte alltid använda just exakt din bil. Om du till exempel flyger utomlands kan du kalla en annan Tesla att hämta dig på flygplatsen och du har samma tvåtimmars tillgång till den som hemma med din. På samma sätt kan du om bilen som hämtar dig är för smutsig skicka iväg den till att bli städad och be att en annan bil ska hämta dig istället. Det behöver inte ens vara samma bil som du får varje dag – du får en Tesla, den närmaste lediga när du kallar på “din” bil. Du köper nyttjanderätten av en bil två timmar om dagen. Timesharing. När det inte är du som blir skjutsad kör bilen antingen andra timeshare-ägare, eller betalande taxikunder.

Model3_silver_red

Våra medlemmar har redan börjat spåna om olika kringtjänster kring bilarna. Städtjänst till exempel. Om bilarna blir smutsiga kör de själva till städfirman som städar dem. (Om en taxikund får en smutsig bil klickar hon i appen och rapporterar det, så åker bilen iväg till städfirman medan en annan bil skickas ut.)

En annan intressant lösning skulle vara ett erbjudande som många studenter nog skulle finna intressant: du får bilen gratis en timme om dagen mot att du åtar dig städa den! En snabbis med dammsugaren och trasan inte bara sparar in månadskortet till bussen eller tunnelbanan utan ger dig tillgång till en bil med “privatchaufför”!

“Bilen” behöver inte vara samma fysiska bil. Man köper inte en viss bil, man köper egentligen tillgång till en bilpool. Efter fyra-fem år är det dags att köpa en ny “bilandel”. Eller om man istället har månadsavgift. Priserna kan även variera beroende på om man vill ha full tillgång, eller kan undvika “högsäsong”-tiderna kring morgon- och eftermiddagrusningen.

Idag när man “köper” en bil handlar det egentligen ofta om leasing. Då är det leasingbolaget som äger bilen, tills du köper loss den på slutet av leasingperioden. I framtiden kommer du kanske kunna välja: leasa en hel bil för full avgift – eller leasa tillgång till bilen några timmar per dag för en bråkdel av priset?

Folk som inte behöver bil ofta kan istället betala per åktur, precis som med dagens taxibilar. Fast till rejält billigare kostnad då ingen chaufförs lön behöver betalas.

Naturligtvis ska man även i framtiden kunna köpa en “hel” bil. Betala bilens fulla pris och inte låna ut den utan låta den stå och skina på garageuppfarten. Men folk som inte har råd med, eller inte vill betala flera hundra tusen kronor för en bil kommer kunna få billigare ägarupplägg i framtiden. Det är därför Elon Musk säger att det kommer inte behövas någon ännu billigare bilmodell än Model 3 i framtiden. Du kommer istället kunna antingen köpa en hel bil – eller en del av en.

Event7

Villigheten att låna ut sina saker till “vilt främmande människor” kan också vara åldersrelaterad kunde vi läsa i SvD några dagar sedan. Unga har vant sig vid tankesättet att dela på bostad och låna böcker skriver artikeln, men jag tror det handlar om något annat: rejting. Unga har vant sig vid att allt och alla är rejtade, poängsatta. Innan man köper något kollar man upp hur många stjärnor varan har fått av tidigare köpare. Innan man hyr något kollar man upp den som hyr ut – precis som den som hyr ut en vara kollar upp omdömen om hyrestagaren, vad har andra som har hyrt honom saker sagt om honom?

Taxiappen Über har till exempel också ett rejtingsystem: beställer du en Über-taxi är det inte bara du som kan se vad andra har tyckt om bilen som är på väg att hämta upp dig – Über-chaffisen kan också se vad andra Über-förare har sagt om dig som kund. Så visst hyr man ut sin bil till någon okänd, men man kan ändå få en uppfattning om det är en skötsam person eller ej. Folk som grisar ner bilarna kommer rejtas ner ganska snabbt. “Hyr ej ut till kunder under 4,2 i rejting” kan bli en framtida inställningsmöjlighet i Tesla-appen.

Med nya spännande ägarkoncept av förarlösa bilar i framtiden är frågan vem som kommer vara beredd att betala för dyr, långsam och obekväm kollektivtrafik?

Tagged , , , . Bookmark the permalink.