Tesla Motors gör sig redo att ta emot de tusentals gäster som är inbjudna till Gigafabrikens invigningsfest på fredag. Nere till vänster i bilden ovan kan man se enorma parkeringsplatsen de har förberett, och de vita partytälten där gästerna ska tas emot.
Gigafabriken är långt ifrån färdigbyggd än dock. Endast en sjättedel av slutliga fabriken är byggd än. På bilden högst upp på sidan syns att fabriken byggs av kvadratiska moduler. Fyra av dem är byggda nu, fyra till har de påbörjat gjuta grunden. Totalt kommer fabriken bestå av 27 sådana moduler. Det verkar som att varje delbyggnad kommer egentligen stå för sig själv med lite mellanrum till de andra – bra ur jordbävnings– och brandskyddssynpunkt.
Byggnaderna är tre våningar höga, och taket kommer täckas med solceller. Elon Musk har flera gånger hävdat att hela fabrikens strömbehov kommer täckas av sol- och vindkraft. Att lagra kraften från soliga dagar till kvällsskiftet borde inte utgöra något problem – fabriken kommer ju bokstavligen vara full med batterier!
De delbyggnader som är färdiga har redan kommit igång med produktion av Tesla Powerwall hemmabatterier. Än så länge är det bara slutmonteringen som har kommit igång, battericellerna importeras fortfarande från Panasonics fabriker i Japan. De byggnader som ska tillverka battericellerna i Gigafabriken är inte byggda än.
Inför lanseringen av Tesla Model 3 sjuder området av aktivitet. Förutom bilfabriken i Fremont måste ju även Gigafabriken bli färdig i tid så den kan börja leverera batterier redan nästa år! Därför jobbar över 1000 byggarbetare nu dygnet runt med att bli färdiga med fler delbyggnader. Alla 27 kommer de inte hinna med till nästa år, men förhoppningsvis tillräckligt många för att få igång tillverkningen av battericeller också på plats.
Flera av våra medlemmar ska åka och vara med på invigningsfesten (undertecknad kunde tyvärr inte få ihop det 😥 ). De kanske får se mer än bara fabriken: vägen som åker runt Gigafabriken är nylagd och börjar precis utanför partytälten… kan det bli nån testkörning också som kommer erbjudas? Och i så fall testkörning av Tesla Model X … eller 3?
Nu har även Superchargern i Kristianstad öppnat! Snart är hela E22 elektrifierad, vi väntar bara på Edsbruk strax norr om Västervik (där Tesla Motors tillfälligt satt upp några destinationsladdare i väntan på Superchargern).
Ska du åka utomlands med din Tesla (eller någon annan elbil för den delen) bör du ta en titt på Tesla Motors nya informationssida Charging Abroad. Mycket matnyttig information om vilka laddkontakter som gäller i olika länder, vilka adapters man ska ta med sig – och vilka webbsidor det finns som listar publika laddstolpar!
Jag vill hävda att inte hela E22:an är elektrifierad i och med Edsbruk… https://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E22