Precis som vi rapporterade om förra veckan ska Tesla Motors släppa ett nytt större batteripack till sina bilmodeller.
Nya batteripacket på 100 kWh kommer ge Tesla Model S en enastående NEDC räckvidd på hela 613 km. (Kan vi få slut på allt snack om räckviddsångest nu, tack?) Model X får 542 km räckvidd.
Mest sensationella blir dock accelerationen: 0-60 mph på 2.5 sekunder är den snabbaste serietillverkade bilen som går att köpa! 😯 Den kommer åka ifrån alla tvåsitsiga superbilar – en fyrdörrars familjebil med 5+2 säten!
Innan någon protesterar med LaFerrari och Porsche 918 Spyder så såldes de endast i begränsade antal och kan inte köpas längre.
Vi undrar lite förskräckt hur barnen i de bakåtvända stolarna längst bak i Tesla Model S kommer uppleva en sådan 2.5-sekunders-acceleration? De kommer ju utsättas för samma g-krafter som vid en mindre krock?
De nya bilarna kommer släppas nästa månad. Tesla Motors amerikanska designsida är milt sagt buggig just nu, och den svenska är inte uppgraderad än så vi vet inte de svenska priserna än. I USA kommer Model S P100D kosta från $134,500 och Model X P100D från $135,500. 100 kWh batteripacket kan för tillfället endast köpas till P100D modellerna, dvs top-of-the-line prestandamodellen med ludicrous acceleration. Som nu har blivit ännu mer ludicrous – men fortfarande inte maximum plaid!
Tesla Motors har uppnått nya batteripack-rekordet genom att packa battericellerna tätare i bottenplattan. Komplexiteten detta medför gör att endast 200 sådana batteripack i veckan kan tillverkas, iaf närmsta tiden.
Köpare som har beställt en P90D men inte fått den levererad än kan uppgradera till en P100D för $10,000. Kontakta din leveransspecialist snarast! P90D ägare som redan har fått sin bil levererad kan uppgradera för $20,000. Tesla Motors byter då hela batteripacket och kablarna, men behåller samma drivenhet och motor.
Tesla Motors tog till ett annorlunda grepp vid presentationen av P100D genom att släppa nyheten först till en skara utvalda journalister sedan till allmänheten. Resultatet blev dock mer kaotiskt än vanliga Elon-tweet-websida-update sättet. Medan Tesla Motors webbsida buggade och krånglade fick journalisterna inte ut sina nyheter i samma snabba takt vi är vana vid från Elon. Andra biltillverkare kanske nöjer sig med pressreleaser och journalister – men från Tesla Motors har vi vant oss så pass instant nyheter att redan nån timmes fördröjning och krångel känns som evigheter.
Äntligen. Så underbart
Hoppas den nya batterilayouten inte förblir särskilt mycket dyrare att tillverka. Utan att det bara handlar om en omställning av linjen.