För några dagar sedan avslöjade SpaceX sina planer att landa sin Dragon rymdkapsel på Mars om två år.
Det mest spektakulära med expeditionen är rymdkapselns storlek. Landningsenheten Dragon är på hela 6,000 kg – att jämföras med den hittills största landaren på Mars, Curiosity som vägde 900 kg. Dragon är egentligen avsedd frakta människor – även om den denna första resa till Mars kommer åka obemannat. Resan blir ett slags genrep inför framtida bemannade expeditioner till Mars.
Förutom storleken är även sättet att landa väldigt annorlunda mot tidigare Mars-expeditioner där fallskärmar har alltid använts på ett eller annat sätt. SpaceX använder istället Dragon kapselns kraftfulla SuperDraco raketmotorer till att sakta ner och landa den. Den tjocka skölden i botten av kapseln används dessutom till att bromsa ner farkostens hastighet från interplanetära hastigheter genom att flera gånger dippa ner i Mars tunna atmosfär via en komplicerad förlopp kallad aerobraking – som mest påminner hur stenen studsar på vattenytan när man “kastar smörgås”.
SpaceX kommer samarbeta med NASA på expeditionen, men intressant nog är NASA med mest som rådgivare, det är inte de som betalar resan – utan SpaceX själva! Elon Musks mål är ju att kunna skicka rymdskepp relativt billigt till Mars – notan på denna första resa sägs hamna på runt $300 miljoner. Att jämföras med att det kostade 2.5 miljarder dollar att skicka marslandaren Curiosity till planeten!
Så går denna första resa bra så är det bara och kliva ombord på nästa Dragon rymdskepp och åka? Njae, inte riktigt. Problemet med Dragon kapseln är att den kan visserligen landa både på Jorden och Mars (och faktiskt alla andra solida planeter i solsystemet) – men den är knappt större än ett SUV i utrymme. Vilket är för litet för ett resa som tar över ett år fram och tillbaka Mars. Astronauterna måste ha större utrymmen på resan för att klara sig.
Ett annat privat rymdföretag Bigelow Aerospace har en möjlig lösning på problemet: uppblåsbara rymdstationer! De har just levererat sin första BEAM modul till Internationella Rymdstationen – ombord på en Dragon rymdkapsel.
Den Dragon kapselns skickades upp till Internationella Rymdstationen med ett Falcon 9 bärraket – vars första raketsteg dessutom återvände till jorden och mjuklandade så den kan återanvändas i framtiden.
För att skicka Dragon kapseln till Mars behövs det högre fart, större raket. SpaceX bärraket Falcon Heavy är i grund och botten tre stycken Falcon 9 bredvid varandra, vilket möjliggör lyft av tyngre saker till omloppsbana – eller ge Dragon kapseln tillräckligt med fart att bryta sig ur Jordens gravitationsfält och nå ända fram till Mars. Marsexpeditionen blir ett test även av Falcon Heavy bärraketen.
Men ska man skicka både Dragon kapseln, plus ett större rymdskepp där astronauterna kan klara resan på flera månader måste man ta till ännu större bärraketer. SpaceX föreslagna BFR -som påstås betyda Big Future Rocket, men alla vet egentligen står för Big F*cking Rocket 🙂 – kommer bli större än Saturn V raketerna till månen var.
Elon Musks uttalade livsmål är att han själv vill åka till Mars. Eller som han uttrycker det: “Det skulle vara coolt att ha fötts på Jorden men dö på Mars. Förhoppningsvis bara inte i nedslagskratern.”
Det har startat en ny bilsajt i Sverige i går Recharge.se med mycket information och artiklar om elbilar! De har bett mig skriva några artiklar åt dem som frilans. Massor med helgläsning!
Notera att de skriver “send to Mars 2018” vilket lika väl kan betyda att raketen lyfter från jorden 2018, inte landar på Mars då.
Fönstret när jorden och mars står nära varandra i deras båda omloppbsbanor är ganska snävt och inträffar ca vartannat år, så det är det som styr tidpunkten mer än retorik.
2018 fönstret är mycket “bättre” också än dom nästföljande. Typ 8,5nm2/s2 (C2) i energiåtgång mot runt 13 C2 och däröver för 2020 och 2022. Så det finns mycket att vinna och troligen inget dom liksom kom på nu bara för att dom släppte nyheten nu. 🙂
Intressant, hur ser dessa fönster ut längre fram, är det rekord lågt nu eller är det rimligt att åka typ vart tionde år?
Svarade dig men tror kommentaren försvann.. :/ Se sid 9 iallfall här så får du mer info än jag ändå kan ge dig 🙂 http://www.ltas-vis.ulg.ac.be/cmsms/uploads/File/InterplanetaryMissionDesignHandbook.pdf
Vad menar du med “8,5nm2/s2 (C2)” ? Jag trodde jag hade hyfsad koll på Spacex och rymdfart men nu hänger jag inte med alls. 🙂
Du har helt rätt – kn2/sec2 är visst den korrekta enheten, och den kallas C3. Som du förstår är jag blott en aficionado. 🙂 Men min poäng var att att det är några konstiga enheter bättre att skicka upp något 2018 än efterföljande tillfällen. Jag lärde mig det av podden Tmro men hittade lite mer info på http://www.ltas-vis.ulg.ac.be/cmsms/uploads/File/InterplanetaryMissionDesignHandbook.pdf som förklarar det långt bättre än vad jag kan :).
Det är en tidsgräns satt av naturen och inte av människor. Ergo, man har inte option att skjuta på det…
Indiens mars mission var 67 miljoner USD: https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Orbiter_Mission
Curiosity rovern landade också med powered decent: https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Orbiter_Mission
Indiens Mars-mission var väl ingen landning på planeten och Curiositys landning skedde inte med raketer ända ner till ytan eller hela vägen men visst användes raketer där: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Curiosity%27s_Seven_Minutes_of_Terror.ogv