Nej Börje Ekholm, du kommer inte frysa ihjäl i en elbil

BörjeEkholm

SVT granskade i fredags vilka bilar svenska storbolags chefer kör. De bad företagens VD kommentera sina egna bilar. Inslaget kan du se på SVT Play.

Intervjun med Ericssons VD Börje Ekholm tog en konstig vändning när reportern frågade:
– Vill du inte bidra genom att köra fossilfritt?
– Jag vill inte frysa ihjäl.
– Du kör väl inte alltid i bergen?
– Jag bor i Colorado och dessvärre får vi snöstormar där. Jag kan inte rå för det.

Liknande funderingar hör man ibland även från andra: “men vad händer om man kör fast nånstans på vintern? Hur ska man kunna hålla värmen?” Få vet hur enorma batterier dagens elbilar har och hur lite deras värmesystem drar.

411122

Vi kan börja med att titta på en sån där “får ej övertäckas, ei saa peittää” elradiator. De brukar vara på 1000 eller 2000 watt och kan värma upp ett helt rum. 2000 watt är samma sak som 2 kW (kilowatt). För att driva ett sådant värmeelement i en timme går det åt 2 kWh (kilowatt-timmar).

Tesla Model S batteri är på 100 kWh. Det kan alltså driva ett 2000 watts värmeelement i 50 timmar. Över två dygn.

I och med att fenomenet snöstorm inte enbart förekommer i Colorado-bergen utan även i de Norska fjällen är det många norrmän som ställde samma fråga: hur funkar elbilars värme i snöstorm? Norska YouTube-bloggaren Björn Nyland bestämde sig för att göra ett test när han själv fastnade i ett snöstorm och vägen han skulle köra blev avstängd.

Tesla Model 3 camping in snow storm
Han kom fram till samma förbrukning i verkliga livet som vi räknade ut ovan: 2 kWh per timme. Då hade han inte bara bekvämt varmt i bilen utan kunde också spela spel och titta på filmer medan han väntade.

I en annan video testade han hur mycket max temperatur han kunde få i bilen och kom upp i 42 grader.

Tesla Model X sauna

Börje Ekholm behöver alltså inte vara rädd, han kan tryggt byta till elbil och klara sig även om ovädret slår till. Han kan tryggt vänta i sin elbil på hjälp utan att vara orolig över avgaserna. Det har nämligen skett flera fall av olyckor då folk som blev insnöade gasades ihjäl av sina egna bilar när de hade motorn på tomgång och bilen snöade igen.

 


teslavinterTCS förra veckan: Starta elbil i -34 grader

Elbilar har många fördelar på vintern. Inte nog med att de är lättstartade även i arktisk kyla – man kan även bekvämt förvärma dem så man slipper huttra och skrapa ruta. Och till nöds kan man till och med använda dem som snöplog.

Bookmark the permalink.
  • Majster

    Ja, reagerade på den kommentaren också. Men på tal om felaktigheter Tibor. Va tyckte du om reportagets jakt på tunga bilar. ”Heavy car Bad!” . Givetvis håller man med om att vikten på bilar generellt måste hållas nere. Men med tanke på att Elbilar väger uppemot 500kg extra så saknades den nyanseringen. Samma sak när de visade i3 utan att prata om räckvidd.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      En elbil som designats till att vara en elbil redan från början behöver inte väga mer än avgasbilar.
      Tesla Model 3 SR+ väger 1645 kg – BMW 328i 1624 kg
      Tesla Model S väger från 1961 kg – BMW 7 serien mellan 1755-2015 kg
      Elbilen BMW i3 med sina 1195 kg är den lättaste av BMW-s alla bilar.

      • ME

        Alltid svar på tal. Därtill sakligt. Underbart. Go on Tibor.

        Fö: Vår elbil är varm efter några minuter även om det är minusgrader. Finns ingen fossil som blir varm så snabbt.

        • Elliot Jonsson

          Jo i stort sett samtliga bilar med dieselvärmare blir varma på under 3 minuter

          • Mike

            Blir varma eller börjar värma? Tycker knappast en dieselbil blir varm särskilt snabbt men med timer eller fjärrstart av värmare så funkar det

  • Lars-Åke Lovetén

    Förvånad hur okunnig Ericssons VD är…hmmmm!?

  • https://www.alltomelbil.se Kristofer

    Jag kan ju ta min gamla fossilbil som motexempel. Den tvärdog vid sidan av motorvägen en kall vinterdag i omkring -10C. Jag hade väl kört i ungefär 3 minuter, så bilens var inte ens uppvärmd. Jag ringde vägassistant och fick veta att de skulle komma om ungefär 45-60 minuter – tydligen många bilar att bärga den dagen.

    Så ja, där fick jag sitta, i -10C (tack och lov hade jag skidjackan med mig). Det var kallt som stryk. Hade jag haft en elbil då hade jag säkert kunna sätta på kupévärmaren tänker jag.

    • Eldaria

      Fast den kan väl också tvärdö, och då kanske inte värmen funkar där heller.
      Det är väl nästan alla elbilar som kopplar från det stora batteriet när de är avstängda, och om det blir något fel, är det ju inte ens säkert att du kan få ström till värmen. Däremot om man kör fast, eller av annan orsak inte kommer vidare då har ju elbilen en fördel att den kan stå på “tomgång” och värma utan risk för förgiftning.

  • Snåla Grisen

    VD för Ericsson och har inte bättre koll på ny teknik. Hmm… ganska skrämmande. Synd att sådana personer bidrar till att sprida okunskap kring elbilar.

  • Emerett

    Jag kan i och för sig tänka mig att han menade att snöstormen slår ut elen till hans hus under natten, och därmed kan han inte ladda bilen och köra därifrån. I det läget funkar en fossilbil bättre.