Nej Börje Ekholm, du kommer inte frysa ihjäl i en elbil

BörjeEkholm

SVT granskade i fredags vilka bilar svenska storbolags chefer kör. De bad företagens VD kommentera sina egna bilar. Inslaget kan du se på SVT Play.

Intervjun med Ericssons VD Börje Ekholm tog en konstig vändning när reportern frågade:
– Vill du inte bidra genom att köra fossilfritt?
– Jag vill inte frysa ihjäl.
– Du kör väl inte alltid i bergen?
– Jag bor i Colorado och dessvärre får vi snöstormar där. Jag kan inte rå för det.

Liknande funderingar hör man ibland även från andra: “men vad händer om man kör fast nånstans på vintern? Hur ska man kunna hålla värmen?” Få vet hur enorma batterier dagens elbilar har och hur lite deras värmesystem drar.

411122

Vi kan börja med att titta på en sån där “får ej övertäckas, ei saa peittää” elradiator. De brukar vara på 1000 eller 2000 watt och kan värma upp ett helt rum. 2000 watt är samma sak som 2 kW (kilowatt). För att driva ett sådant värmeelement i en timme går det åt 2 kWh (kilowatt-timmar).

Tesla Model S batteri är på 100 kWh. Det kan alltså driva ett 2000 watts värmeelement i 50 timmar. Över två dygn.

I och med att fenomenet snöstorm inte enbart förekommer i Colorado-bergen utan även i de Norska fjällen är det många norrmän som ställde samma fråga: hur funkar elbilars värme i snöstorm? Norska YouTube-bloggaren Björn Nyland bestämde sig för att göra ett test när han själv fastnade i ett snöstorm och vägen han skulle köra blev avstängd.

Tesla Model 3 camping in snow storm
Han kom fram till samma förbrukning i verkliga livet som vi räknade ut ovan: 2 kWh per timme. Då hade han inte bara bekvämt varmt i bilen utan kunde också spela spel och titta på filmer medan han väntade.

I en annan video testade han hur mycket max temperatur han kunde få i bilen och kom upp i 42 grader.

Tesla Model X sauna

Börje Ekholm behöver alltså inte vara rädd, han kan tryggt byta till elbil och klara sig även om ovädret slår till. Han kan tryggt vänta i sin elbil på hjälp utan att vara orolig över avgaserna. Det har nämligen skett flera fall av olyckor då folk som blev insnöade gasades ihjäl av sina egna bilar när de hade motorn på tomgång och bilen snöade igen.

 


teslavinterTCS förra veckan: Starta elbil i -34 grader

Elbilar har många fördelar på vintern. Inte nog med att de är lättstartade även i arktisk kyla – man kan även bekvämt förvärma dem så man slipper huttra och skrapa ruta. Och till nöds kan man till och med använda dem som snöplog.

Bookmark the permalink.