Över 100,000 laddbara bilar i Sverige

DalakullanLaddar

Strax innan årsskiftet passerades milstolpen 100,000 laddbara bilar i Sverige.

Enligt sajten elbilsstatistik.se fanns det den sista dagen i 2019 sammanlagt 102,210 laddbara bilar i Sverige. Elbilar och laddhybrider sammanlagt.

Snarlika sajten elbilar-statistik.se hävdar dock att det fanns 118,848 laddbara bilar vid samma tidpunkt. Skillnaden kan härledas till bristfälliga fordonsdatabasen hos Transportstyrelsen. Samtliga aktörer vi pratat med som hämtar data från den databasen klagar på datats kvalitet. Det är inte alltid laddhybrider bokförs som just laddhybrider av Transportstyrelsen, och även annan data är väldigt “svajig”. Vi Teslaägare har själva märkt att två identiska Teslor kan få vitt skilda motoreffekt bokförda i fordonsregistret. Alla som använder sig av databasen måste “tvätta” datat först, titta till exempel på VIN-nummer för att säkerställa fordonet verkligen är laddhybrid eller inte.

Att Transportstyrelsens databas innehåller så pass många felaktiga uppgifter kan leda till besvär för el- och laddhybridbilister den dagen de ska till exempel försäkra sin bil eller köra in i miljözonen på Hornsgatan i Stockholm. Det är Transportstyrelsens databas som används till att kontrollera om bilen tillhör tillåten utsläppsklass för att få färdas där.

Hur vi än räknar kan vi dock konstatera att det nu finns över 100,000 laddbara bilar i Sverige. Enligt Transportstyrelsen fanns det 4,901,240 personbilar i trafik i Sverige vid årsskiftet (det antalet kan de väl räkna rätt på iaf), vilket skulle betyda att runt 2.4% av alla bilar i Sverige letar nu efter laddstolpar.

Det finns 13,768 publika ladduttag de kan hitta i Sverige just nu. Ett problem vi berört tidigare är att antalet elbilar växer snabbare än antal laddstolpar i Sverige. Skulle Sverige vara rustad för anstormningen av laddbara bilar skulle 2.4% av landets parkeringsplatser vara utrustade med laddstolpar. Och varje månad skulle det byggas över 3300 nya laddstolpar – för det är så många nya laddbara bilar som registreras varje månad. Där är vi inte. Inte nog med att Sveriges laddinfrastruktur är otillräcklig – den halkar efter också mer och mer för varje månad som går.

Som jämförelse finns det drygt 90,000 svenska bilister som har handikapptillstånd. På nästan varenda parkering i vårt avlånga land finns det minst en handikappruta. Väldigt få parkeringar har däremot en laddstolpe. Med dagens -och morgondagens!- laddbara fordonsflotta borde laddplatser i vårt land nu vara lika vanligt förekommande som handikapp-parkeringar.

Av dessa 100,000 laddbara bilar är 38,000 rena elbilar, resten laddhybrider. Av elbilarna är 11,508 Teslor – 30% av alla elbilar i Sverige har ett Tesla-T i nosen. 5172 Model S, 4552 Model 3, 1772 Model X – och 12 Roadsters.

Av de drygt 13 tusen publika ladduttagen är 75% Type 2 – men vi har fortfarande över 1600 publika ladduttag bestående av vanliga vägguttag, som inte rekommenderas av elbranschen längre. Vid årsskiftet fanns det 421 CHAdeMO och 513 CCS snabbladdare i Sverige (men man ska inte addera de två siffrorna till varandra då de flesta av laddarna har både CHAdeMO och CCS laddsladd på samma laddare). Och 408 Tesla Superchargers.

Det nyregistrerades 40,023 laddbara bilar i Sverige i fjol. Vilket betyder att 40% av alla laddbara bilar i Sverige är yngre än ett år. Trenden är dessutom tydligt accelererande, året innan nyregistrerades bara 28,180 laddbara bilar vilket betyder en ökningstakt på 42%. Fortsätter trenden kommer 200,000 laddbara bilar passeras om två år, och om fyra år är 10% av hela Sveriges bilflotta laddbar.

Var är laddplatserna som ska ladda dem?

 


Kan du hitta snabbladdaren på bilden?

Kan du hitta bensinmacken på bilden? Och snabbladdaren?

TCS två år sedan: De osynliga snabbladdarna

För två år sedan skrev vi hur svårt det är att hitta snabbladdarna trots att de är ungefär lika stora som en bensinpump. Att snabbladdare är svåra att hitta förargar naturligtvis elbilister – men har även en psykologisk effekt: gemene man känner inte till att det finns en massa snabbladdare i vårt land – för de har aldrig sett en.

Bookmark the permalink.