16% längre räckvidd med bakåtvänd takbox

bakåtvänd-takbox

Vår medlem Peter Fritzson gjorde en intressant observation och mätningar angående sin bils förbrukning med takbox. Så här skriver han:

För några veckor sedan åkte vi för första gången med vår elbil Tesla Model 3 AWD på sportlovssemester i fjällen. Resan gick från Linköping till i Lofsdalen, 57 mil via Örebro, Borlänge och Mora. Frågan är hur mycket takboxen skulle öka förbrukningen? Dagen innan avfärd kom en granne som är aerodynamisk expert förbi och tipsade om att turbulens och därmed luftmotståndet skulle minska med bakvänd takbox. Efter lite funderande lydde jag rådet och vände på takboxen. Vädret var regnigt med mycket kraftig vind från sidan, mest från väster. Efter första sträckan på 37 mil från Linköping till superchargern i Mora var det 7% kvar, ca 3 mil. Men frågan är exakt hur mycket räckvidden ökar med bakåtvänd takbox?

Nu har jag gjort mätningar. Den valda teststräckan är E4 mellan Linköping västra och Norsholm, ca 25 km. Om man kör fram och tillbaka elimineras påverkan av vindriktning. Totalt blir det 51 km. Vägen är mycket plan utan backar, förutom när man kör på och av vägen och vänder under en viadukt. Takboxen av typ Calix 430 är strömlinjeformad, dvs den är spetsigare framtill än baktill. En takbox som ser ungefär likadan ut fram och bak skulle ge annat resultat. En bil som är mindre strömlinjeformat än Model 3 skulle också ge annat resultat. Högre hastighet skulle nog öka skillnaderna.

I övrigt: Vald hastighet 90 km/h, inställd med farthållare. Utomhustemperatur 4 grader, inne i bilen 19 grader, Fläktläget det lägsta (1).

Mätningar gjordes vid två tillfällen.

De första 3 mätningarna med körning i regn, våt vägbana, svag vind 2 m/s. 3 resor: Enbart takräcke, framåtvänd takbox, bakåtvänd takbox.

Detta gav två mycket intressanta resultat:

Den framåtvända takboxen gav 16,4% högre förbrukning än enbart takräcken eller bakåtvänd takbox.

Framåtvända takboxen gav 16,4% högre förbrukning än enbart takräcken eller bakåtvänd takbox.

Den bakåtvända takboxen gav exakt samma förbrukning som körning med enbart takräcken.

Den bakåtvända takboxen gav exakt samma förbrukning som körning med enbart takräcken.

Dvs vi sparade mycket räckvidd genom den bakåtvända takboxen!

 

Nästa mätning gjordes några dagar senare, med och utan takräcken.

Vald hastighet 90 km/h, inställd med farthållare. Utomhustemperatur 4 grader, inne i bilen 19 grader, Fläktläget det lägsta (1).

Denna gång med torr vägbana och svag vind 1m/2.

takräcken· Teslas takräcken som är mycket strömlinjeformade ökar förbrukningen med bara 3,6%, dvs mycket lite.

· Körning (med takräcken) i regnigt väder på våt vägbana ökade förbrukningen med 17,5% jämfört med torr vägbana.

 

en-mätning

Genomsnittsförbukning 144 Wh/km, 50 km torrt väder, med takräcken. Man kan se nedförsbacken vid avfarten efter ca 25 km, och uppförsbacken vid påfart. Utan takräcken blev det 139 Wh/km

 

 

Tack Peter för din rapport! Ja, där ser man. Vänder man takboxen bak och fram “trollar man bort” hela dess luftmotstånd! Bilen drar då lika mycket som med enbart takräcken. Monterar man takboxen som vanligt minskar däremot räckvidden med 16%.

Det enda som oroar mig är att bakåtvända takboxen ser ut precis som en vingprofil… kan den börja generera lyftkraft i höga farter?

Tagged . Bookmark the permalink.