Pandemin ökar andelen elbilar i Kina

Chinese_M3

Virusutbrottet i Kina har varit katastrofal för landets bilindustri. Försäljningen i februari sjönk med hela 82% jämfört med året innan. Elbilsförsäljningen dök dock med “bara” 57%. Elbilarna kapade därför åt sig marknadsandelar på en sjunkande marknad och är nu på 6.6% av alla nyregistrerade bilar, snäppet högre än de 6.5% som registrerades i Sverige samma månad.

Flest elbilar levererades av Tesla, 2284 Model 3. Tvåan BYD lyckades leverera 1477 av sin Qin Pro EV under månaden.

Att köpa ny bil hamnar långt ner på att-göra-listan i kristider, speciellt när kanske även ens egen personliga ekonomi hotas också. Men viljan att köpa elbil verkar minska mindre än att köpa avgasbil?

Vad kan denna utveckling medföra för framtiden för elbilar? Och för Tesla?

En sak är säker: har du mot förmodan velat köpa en bil de senaste veckorna i Italien, Spanien eller andra europeiska länder kunde du inte åka iväg till någon bilförsäljare – alla affärer förutom apotek och livsmedel är ju stängda. Tesla däremot kan du köpa online på deras hemsida, precis som vanligt. I vissa länder har Tesla även infört “Touchless delivery” där du kan hämta ut din bil utan att träffa någon bilförsäljare:

Du signerar bilens papper digitalt, får en kod att öppna luckan med, där dina bil”nycklar” (RFID kortet) har lagts, och kan hämta din bil på parkeringsplatsen. Är du inte nöjd har du sju dagars returrätt.

Många biltillverkare har tillfälligt stängt sina bilfabriker, så även Tesla. (Bilproduktionen i fabriken i Fremont, USA är nu pausad, i Shanghai, Kina är den dock igång – och bygget av Berlin fabriken fortskrider.)

Stora skillnaden blir vad som händer när bilfabrikerna får öppna igen?

Traditionella biltillverkare kommer då stå med enorma förluster pga utebliven produktion, vissa av deras underleverantörer och återförsäljare har gått i konkurs pga utebliven försäljning – och de har tomma orderböcker för försäljningsställena varit stängda. Ska de då satsa på dyra elbilar med få köpare och låg vinst per bil (eller rentav där de går back på varje såld bil)? Eller på gamla beprövade modeller med avgasmotorer? Samtidigt som nya mycket strängare avgaskrav kommer introduceras i EU nästa år? Det kommer bli ett mycket svårt dilemma.

KristallkulaSka vi titta djupt i kristallkulan kan vi skönja elbilssatsningar som avstannar, modeller som skjuts på framtiden, konceptbilar som det inte blir någonting av. Samtidigt kommer det säljas många laddhybrider för att undvika dryga böter på avgasutsläpp. Utpriset på bilar kommer behöva höjas för att ta igen förlusterna. På en minskande marknad där färre är beredda köpa ny bil på grund av lågkonjunktur.

Tesla däremot är inte lika beroende av underleverantörer, har inga återförsäljare, inga avgasbilar, gör 25% vinst på varje elbil de säljer – och massa kunder som beställt bilar via webben och väntar på leverans.

 


GigaShanghaiPhaseTwoConstructionTCS förra veckan: Fortsatt produktion i Teslas fabriker

Rubriken kanske inte stämmer längre då Fremont fabriken fick stänga till slut, men artikeln innehåller en mycket intressant video om hur produktionen har kommit i gång i Shanghai efter att Corona-karantänen lyfts av myndigheterna där.

Tagged , , . Bookmark the permalink.