EU-s avgasfusk

EU_CO2

Europeiska Unionen har satt tuffa avgasmål: bilar ska i medel släppa ut 95 gram CO2 per kilometer från och med år 2020.
(Eller egentligen år 2021. År 2020 ska 95% av bilparken räknas in, de smutsigaste 5% struntar man i, det är först år 2021 som genomsnittet ska räknas på alla bilar. Och enligt gamla snälla NEDC körcykeln, inte nya WLTP som annars används överallt. Men ändå.)

Fast utvecklingen som såg lovande ut fram till 2015 har stannat av, och i fjol så ökade bilarnas genomsnittliga utsläpp till 120.5 gram CO2 per km, mot 118.1 året innan! (Troligtvis för att biltillverkarna blev tvungna sluta fuska med avgasvärdena efter dieselskandalen.)

Målet 95 gram CO2 per km verkar mer och mer avlägset. Hur ska biltillverkarna kunna nå det nu? Hur ska EU kunna hävda de är miljövänliga nu?

EU-kommissionen kom därför på ett genidrag: Norge ska komma till räddning!

Från och med i år räknas även Norges bilflotta in i EU-s siffror! Strunt samma att Norge inte är medlem i EU – landets genomsnittliga utsläpp per bil är ju nere på 67 gram CO2 per km nu, hälften av EU-s!

55% av alla bilar sålda i Norge i år har varit antingen rena elbilar eller laddhybrider. Genom att fasa ut avgasbilar har Norge på några få år lyckats sänka utsläppen från sin bilflotta rejält.

Nu när EU inte lyckats med samma sak, inte lyckats introducera tillräckligt många elbilar och laddhybrider i sin vagnpark, inte lyckats få ner biltrafikens utsläpp – då tar de på sig lånta fjädrar, räknar även in Norges utsläpp, trots att landet inte ens är med i EU. Sättet Norge lyckats är just genom att inte följa EU-ländernas halvhjärtade försök utan satsa rejält för att få ner biltrafikens utsläpp. Landet har helt på egen hand lyckats med det inget EU land ens är i närheten av. Men att införa samma tuffa regler som Norge skulle sänkt EU-s popularitet – så de beslutade att det är enklare att bara räkna in Norges siffror i sina resultat och därmed både ta åt sig äran och uppehålla skenet av ständigt bättre miljösiffror.

För att ytterligare putsa till siffrorna beslutades det även att inte bara räkna elbilar som 0 gram utsläpp – utan dessutom räkna dem dubbelt i statistiken! För att… tja, siffrorna blir ju ännu snyggare då.

Så trots fortfarande smutsiga bilar har EU-kommissionen nu sett till att nästa års statistik ändå kommer se snygg ut. Allt som behövdes var att strunta i att räkna med de 5% smutsigaste bilarna i Europa, räkna miljövinsten från varje elbil dubbelt – och även räkna in resultat från länder som inte ens är med i EU men råkar ha fina siffror. Lite fusk har väl ingen dött av.

Bara luftföroreningar.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.
  • Stefan Larsson

    En liten kommentar till en i övrigt saklig och angelägen artikel. Andra stycket lyder så här:
    “Fast utvecklingen som såg lovande ut fram till 2015 har stannat av, och i fjol så ökade bilarnas genomsnittliga utsläpp till 120.5 gram CO2 per km, mot 118.1 året innan! (Troligtvis för att biltillverkarna blev tvungna sluta fuska med avgasvärdena efter dieselskandalen.)”

    Att tillverkarna fick sluta fuska med avgasvärdena har rimligen inte en DIREKT koppling till ökande utsläpp av koldioxid. Koldioxid är ju inte något som kan “renas” bort ur avgaserna eftersom det är en direkt förbränningsprodukt när man förbränner kolväten. Koldioxidutsläppen är med andra ord direkt kopplade till förbrukningen, och dieselskandalen handlade väl inte om förbrukning utan om mängden kväve- och kolMONoxid i avgaserna?

    Däremot är det vad jag läst mig till så att efter dieselskandalen (och även höjningen av skatt för dielsebilar pga deras utsläpp) har försäljningen av dieselbilar gått ner och fler köper bensinbilar istället. Och eftersom en bensinmotor har lägre verkningsgrad än en dieselmotor drar den mer bränsle vilket gör att mängden koldioxid som släpps ut ökar, och därmed ökar snittet av koldioxidutsläpp från de bilar som säljs.

    • Daniel

      Det är väl även så att om man vill få ner halten nox i avgaserna så får man inte köra motorerna så snålt. Det innebär att man måste höja förbrukningen för att sänka nox utsläppet.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Ja, CO2 ökar för att försäljningen av diesel bilar minskar medan bensin ökar. Men allt går ju tillbaka till att biltillverkarna misslyckades utveckla de rena motorer de påstod att de hade tagit fram.

  • Axel Svensson

    100 gram per km är ju dock bara en mindre del av de faktiska utsläppen från avgasbilstransporter. Kollar man på hur mycket som släpps ut för att producera bränslet så är det ju nästan 3 kg per liter fossilbränsle eller ytterligare ca 200 gram per km om man antar 0,7 liter per mil. https://www.preem.se/globalassets/om-preem/hallbarhet/hallbarhetsredovisning/preem_progressbook2018_sve.pdf

  • http://wroom.com Franz

    Det är nog tyvärr så att utvecklingen egentligen inte var så positiv som det verkar fram till år 2015. Det beror nog en hel del på att det var en tid av NEDC-optimering av motorerna. NEDC-testerna görs ju under väldigt snälla former med låga effektkrav på motorn. D.v.s. genom att flytta kraft från NEDC-intervallet till utanför har man alltså kunnat sänka förbrukningen för en körcykel som är väldigt verklighetsfrämmande. Har man tryckt ner gaspedalen lite till har man dock hittat rejäl kraft och förbrukning men det behövde inte göras under testerna.
    WLTP är ju tänkt att hindra mycket av det här beteendet även om det kanske bara gick halva vägen så att säga jämfört med t.ex. EPA.

  • Pontus

    Jag blir ju lite nyfiken på vad argumentet för att räkna elbilar dubbelt är?

    • Per Bengtson

      Det är ett incitament för att få tillverkarna att satsa på rena elbilar iställer för att enbart satsa på att minska utsläppen från fossibliar. De kommer bara räknas dubbelt 2020, 2021 räknas de som 1,66 bilar, och 2022 som 1,33 bilar.

      • Pontus

        Kan ju vara bra tillverkarna när deras snitt räknas ut men varför ska EU göra det när man ska försöka visa om man lyckats med sina egna mål eller inte?