Teslas respirator

Tesla har släppt ovan videoklipp som visar prototypen av deras respirator. Som flera andra biltillverkare håller även Tesla på att ställa om sin produktion till att tillverka antingen delar till eller till och med kompletta respiratorer.

Fast hos Tesla går allting i rekordfart som vanligt.

Tittar man noga på videoklippet hittar man flera intressanta detaljer. Som att designen redan är inne på version 6.3 och att respiratorn är byggd mestadels av bildelar.

TeslaVentilator1

Som huvudskärmen man styr respiratorn ifrån: den är hämtad från Tesla Model 3. Det är bilens centraldator som styr respiratorn med en snabbt specialskriven mjukvara. Det syns att vissa delar av koden hänger fortfarande kvar från bilen – som att skärmen visar växelläge “Park” uppe till vänster och att ikonen för inställningar är fortfarande en bil-ikon 🙂

Programmet som styr maskinen är däremot redan “live”, inte bara en dummy demo. Det visar presentatören vid 3:30 i videon när han rycker lite i slangarna och det påverkar kurvorna på skärmen.

En respirator pressar ner syresatt luft i lungorna på patienter som inte kan andas själv. Det finns olika avancerade modeller, från enkla med ansiktsmask till avancerade där luftslangen intuberas i patientens strupe.

TeslaVentilatorScheme

Blockschemat över Teslas respirator avslöjar flera intressanta detaljer. Vi börjar med det viktigaste: den är en “riktig” respirator med intubering i patienten, inte någon enklare modell med mask mot tex sömnapné.

Respiratorn matas med luft och syre från sjukhusets system (eller fristående gasflaskor). Om tryckluft saknas har maskinen egen kompressor som kan fylla dess lufttank. Anslutna syrgasen får ha max 620 kPa tryck, tryckluften max 500 kPa. Datorn mäter gastryck och blandar sedan luft och syre i rätt mängd som ska passa patienten. Färdiga gasblandningen förvaras sedan i en annan trycktank.

Från tanken blåses sedan luften in i patientens lungor via ventiler som öppnas av centraldatorn. (Dubblerade ventiler för redundans och patientsäkerhet.) Samtidigt mäts inblåsta luftens flöde och tryck så den ska passa patientens lungor. För högt tryck skulle kunna blåsa upp dem som en ballong. Det finns även ventiler som kan låta medicinering blåsas in i lungorna tillsammans med den syresatta luften. Luften passerar flera filter och fuktas innan den blåses in i patientens lungor.

Utandningsluften från patienten passerar först genom ett HEPA filter som ska filtrera bort så mycket Covid-19 virus som möjligt. Filtret brukar vanligtvis sitta i Tesla Model S och X som en del av bilarnas Bioweapon Defense Mode. Det som av många uppfattades som en gimmick gör plötsligt livsviktig nytta – utandningsluften måste ju filtreras innan den släpps ut i sjukhussalen annars skulle den snabbt fyllas med virus. HEPA filtret klarar väl inte av att filtrera bort all virus men kan minska mängden avsevärt, speciellt om luften tillåts passera flera lager av filtret.

Utandningsluftens flöde och tryck mäts noggrant och de uppmätta värdena används till att anpassa nästa andningscykel.

Tesla har främst använt komponenter som sitter i deras bilar till att bygga respiratorn, men även specialtillverkat en del. Då har de försökt göra dem så enkla att tillverka som möjligt. Tryckluftstankar och valv sitter till exempel i alla Model S och X med luftfjädring. Sin vana trogen har Tesla naturligtvis utrustat respiratorn även med batterier så den klarar runt en halvtimmes drift utan strömförsörjning, tex när patienten ska flyttas mellan avdelningar.

TeslaVentilator2

Sista bilderna i videon ingjuter hopp om snar produktionsstart av masstillverkning, då de flesta av punkterna i kravlistan redan är avbockade som “Pass”.

Med tanke på Teslas snabba beslutsvägar och företagets kultur av tidspress skulle jag personligen inte bli förvånad om massproduktionen började redan denna vecka. Stora frågan är dock myndighetsgodkännanden. Vanligtvis tar det lång tid med massor med tester att godkänna ny medicinsk utrustning. Kan Tesla verkligen rusa igenom godkännandeprocessen på några veckor, dagar? Och känner vi till pressen väl kommer det inte skrivas så mycket om de tusentals patienter Teslas respiratorer kan rädda – utan om minsta lilla problem som uppstår med dem.

Samtidigt samarbetar Elon Musks andra företag SpaceX med etablerade respirator-tillverkaren Medtronic genom att som underleverantör tillverka kritiska delar till deras apparat. Sedan tidigare har Tesla skänkt 250,000 ansiktsmasker till amerikanska sjukhus – och köpt in 1255 respiratorer i Kina som de flugit in till USA och skänkt till sjukhus. Just nu förbereder företaget en andra våg av leveranser till sjukhus runt om i världen, både europeiska och i andra världsdelar.

Elon Musk har meddelat att alla respiratorer företaget köper in eller tillverkar själv kommer de skänka gratis(!) till sjukhusen.

 

(Visste du förresten att en respirator heter “ventilator” i USA – medan det de kallar för “respirator” kallar vi för skyddsmask? Som upplagt för förvecklingar!)

Tagged , . Bookmark the permalink.