Isärplockad Tesla Model Y

Det finns företag som har specialiserat sig på att plocka isär saker och utvärdera dem. Företaget Munro & Associates skapade stora rubriker för några år sedan när de plockade isär en Tesla Model 3 i minsta beståndsdelar. Först var de extremt negativa mot bilen, sedan ju mer de förstod de olika detaljerna, varför Tesla gjorde flera för biltillverkare oortodoxa lösningar desto mer uppskattade de konstruktionen.

När Sandy Munro nu ska plocka isär en Tesla Model Y gör han det “live” på YouTube, lägger ut korta snuttar varje dag om intressanta detaljer de hittar på bilen. Det är en spännande resa att följa med på:

Resultatet att snabbt lägga ut klipp på YouTube blir både högt och lågt. Som när han konstaterar att Model Y har rejälare bromsar än Model 3 – fast det beror på att den Model Y han nu plockar isär är en Performance modell, hans förra Model 3 var en Long Range. Performance modellen har biffigare bromsar.

Han berömmer även att 12 V kablarna på bilens undersida är dragna i plastkanaler och kylslangarna har snabbkopplingar. “Har aldrig sett sådana i andra bilar” tycker Munro, vilket är lite förvånansvärt då Tesla Model 3 har likadana plastkanaler och snabbkopplingar. Kan det vara att den Model 3 han fick för två år sedan var ett väldigt tidigt exemplar?

Att kablarna är dragna i plastkanaler medför att de är mer skyddade än vanligt. Bådar för att bilen blir mer hållbar, “model 3 drivlina & kaross är designade som för en kommersiell lastbil, för 160 tusen mil” utlovade Teslas VD Elon Musk.

Hela bakvagnen är väldigt annorlunda i Model Y jämfört med Tesla Model 3. Oräkneliga smådelar har ersatts av en enda stor gjuten aluminiumdetalj. Bagagebaljan har också fått en enklare, bättre utformning. Likaså plastdelarna som täcker bilens undersida. Vi undrar dock åter igen ifall det verkligen enbart Model Y som har fått dessa förbättringar – eller även de Model 3 som tillverkas nuförtiden? Tesla byter ofta delar i sina bilar till bättre så snart de nya är tillgängliga. Hur många av dessa “Model Y förbättringar” är egentligen både för Model 3 och Y?

Tesla har förbättrat byggkvaliteten också. Den tidiga Tesla Model 3 Sandy Munro plockade isär för två år sedan hade förfärliga panelspringor och bristfällig byggkvalitet med rent av felmonterade delar. Nu är panelspringorna oerhört mycket bättre, något även Model 3 ägare har erfarit. De bilar som levereras idag har mycket bättre byggkvalitet än de första som levererades i USA för två år sedan. Ändå lever det kvar i folks medvetande än idag att Teslas bilar skulle ha dålig byggkvalitet.

Sandy Munro hittade dock en pinsam miss även på den Tesla Model Y han plockar isär nu: en liten plastklämma som ska hålla kvar täckkåpan bakom bilens frunk är felkonstruerad, alldeles för klen och har gått av i hans bil. Vilket gjorde att täckkåpan sitter inte rätt på plats – vilket i sin tur gjorde att bilens “motorhuv” ej gick att stänga ordentligt. Fabrikens kvalitetskontroll hittade problemet med motorhuven – men dock ej dess källa. Istället för att sätta dit plastklämman justerade de om hela motorhuven så det gick hjälpligt att stänga. Munro hittade problemet och gjorde en lättfattlig video där han inte bara visade vad som var fel med plastklämman utan även föreslog hur Tesla borde ändra konstruktionen så den blir robustare.

Interior-from-reveal-Video~01

Apropå pinsam miss bör dock en av videoklippen snabbspolas förbi. Nej, inte den där Sandy Munro konsekvent kallar Brembo bromsar för “Bembro”, utan där han spekulerar hur de bakåtvända stolarna i tredje raden kommer monteras. Problemet är bara att Tesla redan på Model Y eventet hade visat att de stolarna inte kommer vara bakåtvända.

Men det är bara petitesser. Det är väldigt intressant att få följa med Sandy Munro när han plockar isär Tesla Model Y. Man lär sig en hel del om hur den är konstruerad, vilka förbättringar Tesla har gjort sedan de första Tesla Model 3 och hur noga Tesla är med smådetaljer som andra biltillverkare struntar i.

Det är skönt att höra honom bli lyrisk över detaljer, konstruktionslösningar. Som när han visar förhöjda golvet i Model Y och hur Tesla har återanvänt stolar och andra inredningsdetaljer från Tesla Model 3.

Sandy Munro är inte färdig med arbetet än, det kommer nog komma fler avsnitt på YouTube. Vi är dock lite oroade över hans hälsa då han trots ansiktsmask börjar hosta mer och mer för varje ny klipp han släpper.

Tagged . Bookmark the permalink.