Inuti Tesla Model 3

Nu när fler och fler företag har fått tag i Tesla Model 3 och plockat isär dem börjar det dyka upp flera intressanta videos om bilens konstruktion. Den hittills okända firman Munro & associates skaffade sig berömmelse genom att klanka ner på påstådda brister de hittade på bilen. När de testkörde bilen var det dock helt andra tongångar.

Tyska bilfirman som också plockade isär en Tesla Model 3 (som de tydligen köpte för smått otroliga 185,000 Euro) verkade också vara djupt imponerade av bilen. Framför allt över hur kompakt, modulär, lättservad och finurlig kraftelektroniken var. Medan andra tillverkare fyller hela utrymmet under motorhuven även på sina elbilar fortsätter Tesla erbjuda bagageutrymme inte enbart bak i bilen utan även under huven framme. Nedan video visar hur Tesla har stuvat undan komponenterna så förutom att de fick plats med bagageutrymme de även dessutom har ett enormt tomrum kvar längst inne, redo för främre motorn på de snart kommande varianterna med fyrhjulsdrift.

Den länkarmen de förresten tror är gjord av plast har sedan dess framkommit är av metall med tjock plastfärg på. Och naturligtvis har Model 3 luftfilter – bara inte på samma ställe andra bilar brukar ha. Luftfiltret sitter långt nere ungefär vid passagerarens fot och byts inifrån kupén. Däremot är det alldeles sant att Tesla Model 3 saknar traditionella säkringar, bilen har istället automatsäkringar som återställs efter att de löst ut utan att behöva köpa nya och byta.

Den andra filmen visar undersidan av Model 3, med borttagen skyddsplåt. Genom att titta upp kan man se elmotorn ihopbyggd med fasta utväxlingen som precis som på Model S och X kan tas ut i ett stycke och servas utan att behöva stå dubbelböjd under ett trångt motorhuv. På framsidan finns allt förberett för andra elmotorn som ska ge bilen fyrhjulsdrift – till och med på de första enbart bakhjulsdrivna bilarna. Ett udda komponent man kan se på videon är oljefiltret. Ja, Tesla Model 3 är en elbil som har oljefilter – det är fasta utväxlingen mellan elmotorn och bakaxeln som har växellådsolja som har fått oljefilter som kan skruvas loss och bytas precis som på fossilbilar.

 


TCS 4 år sedan: BMW i3 testkörd

Det känns som igår men det var faktiskt hela fyra år sedan vi testkörde BMW i3. Intrycket av bilen kan sammanfattas med “Mein Gott, Warum?!” ty bakdörrarna är inte ban- utan snarare halsbrytande.

 

Tagged . Bookmark the permalink.