Tesla rapporterar ha tillverkat sin trehundratusende bil. Sedan 2008 har Tesla levererat 2,450 Roadsters, över 200,000 Model S och över 75,000 Model X. Som jämförelse har Nissan sålt 300,000 Leaf sedan starten 2010.
I Sverige rullar just nu sammanlagt 12 Tesla Roadsters, 3075 Model S och 813 Model X. Och 3395 Nissan Leaf.
Men siffrorna alla mest är intresserade av är inte dem för Model S eller X – utan hur många Tesla Model 3 som har lämnat fabriken i Fremont? Sajten Bloomberg har skapat en Tesla Model 3 tracker – en sida där de försöker uppskatta hur många Model 3 Tesla tillverkar varje vecka, genom att titta på hur många VIN-nummer Tesla har ansökt om, och vilka VIN-nummer de Tesla Model 3 hade som folk sett ute på gatorna. Varje bil som ska tillverkas får ett VIN-nummer tilldelat från myndigheterna innan produktionen sätts igång och det numret följer med som bilens identitetsnummer genom bilens hela liv, ända fram till skroten. På moderna bilar kan man se bilens VIN-nummer längst nere till höger på vindrutan.
Bloomberg uppskattar antal tillverkade Tesla Model 3 till 7,405 stycken just nu, varav 1,052 (en sjundedel!) tillverkades precis förra veckan. Efter många initiala problem verkar Tesla ha fått igång volymtillverkningen av Model 3 och produktionstakten ökar nu exponentiellt vecka för vecka. Enligt Teslas planer ska takten kommit upp till 2,500 bilar per vecka i slutet av Mars och 5,000 bilar per vecka till sommaren. Lyckas de hålla takten börjar de målen äntligen te sig som uppnåeliga.
Tyvärr hade Tesla alldeles för överoptimistiska produktionsplaner förut som de fick revidera ner. Därför får de hundratusentals personer som beställt Model 3 vänta länge till på sina bilar. Svenska köpare som har betalat handpenning för bilen har fått se sina leveransplaner ändrade från “andra halvan av 2018” till först “slutet av 2018” och nu senast till “början av 2019”.
Ärligt det som svider mest är inte att man måste vänta nästan ett år till på att få sin bil utan att varenda kotte man känner varenda gång de träffar en alltid utan undantag frågar en “har du fått din Tesla än?” 🙁
Väntan är dryg, det känns som att man redan tänkt “Om ett år ungefär” under flera år nu. Innan bilen visades upp hade man ju nån liten dröm om att den skulle komma även till Europa i slutet av 2017… Men ärligt talat känns “Början av 2019” ändå lite bättre än “Slutet av 2018” för vem vill börja köra sin splitter nya Tesla precis när den slaskiga svenska “vintern” kommer? Att få den lagom till försommaren känns mycket roligare!
Jag hoppas du får din 3:a till försommaren 2019 (och inte 2020). 🙂
Haha, känner igen sista meningen. Och med tillägget: “Tesla konkar snart, så det är bäst att du tar ut dina pengar fort”…
Lite märkligt att dom reviderat sina leveransplaner nu. Jag pratade med Tesla för 4-5 veckor sedan och då sa dom att dom följer sina leveransplaner väldigt bra. Jag beställde bilen 2 veckor sedan, fick VIN igår och leverans 2 mars. Så det ser ju ut som dom håller planerna som kom innan jul i varje fall.
Jodå, hur många gånger har man inte fått frågan om man fått bilen än? Senaste förra veckan var det två på jobbet och ibland får jag frågan av folk som jag inte ens minns att jag pratat med om detta. Folk är i alla fall intresserade och när bilen dyker upp så är det förmodligen många som vill hänga med på en provtur. Men jag räknar med sommaren 2019, i bästa fall…
Man har något att se fram emot i varje fall. Det roligaste är att låta peroner som aldrig suttit i en elbil prova att köra 🙂
Jag köpte en begagnad Model S istället nu. Grymt nöjd 🙂 så kanske lika bra Model 3 blev så försenad.
Japp, fick frågan nu på lunchrasten igen, av en arbetskamrat (som inte läser här).
Ja mitt tack-kort signerat “Elon” hänger allt jämt på kylskåpsdörren men i höstas blev det att vi köpte en Kia Niro PHEV istället. Den gör gott och väl sina 50+ KM på el (till skillnad från ALLA andra PHEV enl. teknikensvärld) och på CES-mäsan lanserades Kia Niro EV, med ca 40 mils räckvidd och med leveransdatum 2018(!) Om denna pärla går att köpa 2018 så får jag nog skicka tillbaka det där kortet och be herr Musk om mina pengar tillbaka för reservationen!
Får inte ihop siffrorna ovan till 300.000 Teslor, summan blir ungefär 285.000 inklusive M3. Har jag missat nåt?
Skillnaden ligger nog i orden tillverkat respektive levererat.
Är väl bra på sätt och vis att de hinner få ordning på fler barnsjukdomar och funktioner som borde funnits där från början. Sådana saker som att torkarna sätts av och på via touch, samt att man måste in där för att öppna handskfacket känns väldigt skumt faktiskt. Varför inte bara en touchkänslig låsmekanism, som kan kompletteras med fingeravtrycksläsning om man vill låsa in något av värde. Minimalism i all ära men vissa saker i en bil behöver fysiska knappar.