Börsraketen TSLA

TSLAraket

Teslas aktiekurs har rusat i höjden den senaste månaden, senaste veckan.

När Tesla börsnoterades i slutet av juni 2010 hade dess aktie en kurs på 17 dollar. Inte många som trodde Elon Musk skulle lyckas starta ett nytt bilföretag i USA. Ingen annan har ju lyckats på hundra år. Många blankare satsade på att företaget skulle gå omkull, oddsen låg ju på deras sida.

Teslas aktiekurs låg under 100 dollar fram till maj 2013 då den började sin resa uppåt i värde. 2014-16 pendlade den runt $250, 2017-19 runt $350. Och med “pendlade” menar vi rena berg-och-dalbanan. Teslas aktie har alltid pendlat våldsamt i värde. Minsta lilla rykte, minsta lilla spekulation kunde få kursen att ta en glädjeskutt uppåt, eller falla som en sten neråt.

I år hände dock något extraordinärt: i början av december var aktien kring 300 dollar. Den hade precis återhämtat sig från sommarens bottennotering på $180 och betraktades av många som redan övervärderad. Men aktievärdet började stiga ännu mer uppåt, först långsamt till 400 dollar under december, sedan snabbare till 600 dollar under januari…

…sedan exploderade aktiekursen, tog av uppåt som en SpaceX raket och ökade från 581 till 887 dollar på fyra dagar!

På två månader hade aktiens värde tredubblats.

Vad har anlett denna kursexplosion? Korta svaret är att ingen egentligen vet. Det finns dock ett antal faktorer som sägs ha samverkat:

Tesla har börjat leverera. Inte enbart rekordmånga bilar utan även vinst flera kvartal i följd, byggt nya fabriker, lanserat nya bilmodeller.

Samtidigt har de etablerade biltillverkarnas elbilar, de som utropades som “Tesladödare” floppat den ena efter den andra. Ingen har kommit ens i närheten av Teslas försäljningssiffror. Folk börjar skönja en framtid där Tesla kan bli en av de stora bilföretagen på marknaden. Många paralleller dras till det som hände på mobilmarknaden som dominerades av Ericsson och Nokia – innan Apple introducerade iPhone och eran med smarta telefoner började. De stora drakarna hängde inte med i teknikskiftet och gick under.

Många analytiker som tidigare var skeptiska till företaget har “bytt sida” och sjunger numera Teslas lovsång. Som till exempel TV-personligheten Jim Cramer:

Tro det eller ej men miljontals amerikaner litar sina pengar på denna clown-liknande finanskommentator. Även andra mer seriösa analysfirmor har börjat omvärdera Tesla och sätta mycket högre målkurser på aktien.

När aktien rusade till sådana höjder blev naturligtvis en del blankare nervösa. Några tvingades köpa tillbaka sina aktier i förtid för att undvika astronomiska förluster längre fram, en så kallad “short squeez”.

Vissa misstänkte de senaste dagarnas uppgång även kunde bero på flockmentalitet och börsalgoritmer. Folk som såg andra göra vinst på aktiens uppgång ville också vara med i leken, och automatiska aktiehandelsprogram som såg aktien rusa kunde också köpa in sig i uppgången.

Det var kanske det som sedan blev orsaken till gårdagens nedgång också. Kursen dök på en dag från 887 dollar till 735. Folk ville hämta hem sin vinst och utlöste därmed även automatiska algoritmer som också gjorde likadant. Mycket av aktiehandeln nuförtiden sköts inte av människor längre utan datorer som letar efter aktier att investera i.

KristallkulaSå vad kommer hända nu? Ska aktien fortsätta upp mot skyarna – eller kommer den vända tillbaka och eldspottande landa som ett SpaceX-raketsteg? Ja om vi ändå visste det, visste framtidens aktiekurser i förväg, skulle vi inte slösa tid skriva sådana här artiklar utan klaga på värmen på Bahamas.

En sak är dock säker: Teslas aktiekurs har inte så mycket med företagets nuvarande materiella och finansiella tillgångar att göra – utan vad folk tror om företagets framtid.

I många år har blankare därför försökt prata ner företaget. Genom att sprida FUD: Fear, Uncertainty and Doubt, rädsla, osäkerhet och tvivel har de försökt påverka folks uppfattning om företaget och dess framtidsutsikter. Lyckas de så tvivel i tillräckligt många kan de “prata ner aktiekursen”. Ta till exempel blankaren som försökte anmäla Tesla till NHTSA för påstådda spontana accelerationer. Nyheten spreds snabbt av media och gav en bild av att Tesla skulle ha problem och få en myndighetsutredning på halsen. När utredningen i själva verket skulle handla om anmälaren. När aktiekursen når stratosfäriska höjder kan vi komma se fler desperata blankare som kommer göra allt för att försöka få ner kursen igen och rädda sig från personlig konkurs.

Men något har ändrat sig på sistone. Förut togs blankares anklagelser på allvar – idag möts deras påståenden mer och mer av tvivel. Tesla har gått från att vara ett utskrattat företag i en udda nisch till att mer och mer bli betraktad som bilvärldens iPhone. Nykomlingen som krossar de gamla drakarna.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi

Ovan citat passar så bra in på Teslas resa: först ignorerade de flesta aktörerna på bilmarknaden nykomlingen. Sedan skrattades det en hel del åt företaget, dess ledare och dess produkter. Sedan kom alla konstiga rykten och anklagelser om Tesla och elbilar (att de är smutsiga, farliga, barnen i Kongo, mm.)… och nu är vi väl på väg mot det där sista ordet i citatet.

Fast det var faktiskt inte Mahatma Gandhi som sa det där. Påståendet att det var han kommer bla från okrönta kungen av “fake news” Donald Trump. I själva verket var det fackföreningsadvokaten Nicholas Klein som 1918 yttrade orden under ett möte med textilarbetare.

 


sagaTCS fem år sedan: En sedelärande saga

Redan för fem år sedan drog vi paralleller mellan Teslas utveckling och mobilbranschen. En gång för länge länge sedan, ja så där 15 år faktiskt…

Tagged . Bookmark the permalink.