Faktorer som påverkar elbilars batteridegradering

AvgDegr

I gårdagens artikel berättade vi om Geotabs stora undersökning av över 6300 elbilar och laddhybrider. De kom fram till att elbilars batterier försämras med i genomsnitt 2.3% per år. En fem år gammal elbil kommer 10% kortare än när den var som ny.

Det är dock stora skillnader mellan olika bilmodeller. Vissa med vattenkylda batteripack uppvisar bättre hållbarhet, andra har mer hållbara batterikemier. Elbilar med större batteripack laddas mer sällan och inte lika mycket som de med mindre som därmed slits mer.

Men det finns även stora skillnader mellan enskilda elbilar. Olika individer av samma bilmodell kan ha olika kraftig batteridegradering. I dagens artikel går vi igenom vissa av orsakerna till dessa skillnader.

ev-battery-SOH-vs-time-Use-updated

Hur långt bilen körs verkar faktiskt ha mindre påverkan än man skulle tro. Batterierna i elbilar som körs mindre än 800 mil per år klarar sig visserligen bättre än i dem som körs över 2000 mil per år – men skillnaden är ändå bara 0.5 procentenheter mer degradering per år för hårt körda elbilar. Det är därför alla Geotabs grafer har tid som X axel, inte kilometer. De anser att datat tyder på att batteriernas ålder påverkar degraderingen mycket mer än bilens körsträcka.

ev-battery-SOH-vs-time-CLIMATE-updated

Omgivningstemperaturen har däremot en mycket större påverkan. Elbilar tål inte hetta särskilt bra. Deras batterier degraderar snabbare i tropiskt heta klimat än i vårt svala nordiska. De 2.3% Geotab anger som medel-degradering av batterierna inberäknar alla klimat – elbilar i kall nordisk klimat verkar faktiskt få betydligt mindre degradering än så.

ev-battery-SOH-vs-time-DCFC-updated

En tredje påverkande faktor är snabbladdning. Elbilar som snabbladdas ofta kan få 2 procentenheter snabbare degradering på sina batterier än elbilar som aldrig snabbladdas.

Det är dessa faktorer Geotab identifierat som påverkar enskilda elbilars batteridegradering. En elbil i kalla norden som körs få mil per år och aldrig snabbladdas kan få mindre batteridegradering än en annan elbil av samma bilmodell som hårdkörs som taxi i soliga Kalifornien och snabbladdas ofta.

 


5yrDegr2TCS i går: Elbilars batterier degraderas med 2.3% per år

Har du inte läst första delen av denna artikelserie är det dags att göra det nu. I gårdagens artikel gick vi igenom vilka skillnader det finns i batteridegradering mellan olika elbilsmodeller.

Bookmark the permalink.
  • Björn Fredriksson Möller

    Är inte antal laddcykler och deras djup en faktor som har visat sig viktig tidigare? Dvs borde inte körsträcka/år även ha med parametern batteristorlek? En elbil som körs 2000 mil/år och har 30 kWh batteri behöver laddas väsentligt fler och djupare laddcykler än ett på 100 kWh?

  • Filip

    Detta tror jag inte riktigt stämmer: “De anser att datat tyder på att batteriernas ålder påverkar degraderingen mycket mer än bilens körsträcka.”

    Möjligen om man alltid laddar sin bil till 100 procent och lämnar den där, då kan tiden slita en hel del. Men jag har gamla litiumbatterier från tidigt 2000 i min elcykel som har kvar ungefär 90 procent av sin ursprungskapacitet. Det lär vara för att se inte använts så mycket utan lämnats halvladdade långa stunder. Kanske i nån garderob i 10 år.