Det går knaggligt för Japans näst största biltillverkare. Redan innan pandemin hade de problem med lönsamheten i flera marknader. Utvecklingen de senaste månaderna var därför ett hårt slag för Nissan. Rykten började spridas om att företaget planerade dra sig ur Europeiska marknaden för att koncentrera sin försäljning till enbart Japan, Kina och USA.
Nu försöker biltillverkaren lugna de europeiska kunderna och återförsäljarna att Nissan kommer inte alls dra sig ur Europa, “bara” överge sin elbilssatsning och istället koncentrera sig på stora SUV-ar med avgasmotorer.
Slutliga beskedet sägs komma 28:e maj men enligt källor Reuters pratat med kommer Nissan främst satsa på sina succé SUV-ar Juke och Qashqai i Europa och överlämna elbilsmarknaden till samarbetspartnern Renault.
Snacka om kortsiktigt beslut. 🙄
Tyvärr kommer vi få se liknande desperata åtgärder även från flera andra biltillverkare. Säljraset och den ekonomiska krisen pandemin har medfört tvingar dem koncentrera sig på att sälja mer av gamla beprövade, vinstgivande avgasbilsmodeller istället för att utveckla nya dyra teknologier. Men för att kunna sälja bilar även om några år måste de satsa på dessa nya teknologier. Inte bara eldrift utan även ökad grad av datorisering och självkörande bilar. Nu håller de bara på att måla in sig i ett hörn.
Skulle Nissan sluta sälja elbilar i Europa medför det även att sista elbilen som använt CHAdeMO snabbladdare försvinner från marknaden. Det kommer befästa laddstandarden CCS totala dominans på vår kontinent och medföra att inga nya snabbladdare kommer utrustas med CHAdeMO kontakter.
Nissan kommer kalla nyheten för lugnande besked – vi kallar det för spik i kistan.
Har dom verkligen meddelat att dom bara ska satsa på STORA SUV-ar? 🙂
Nej, visserligen uttalat fokus på Nissan Patrol i mellanöstern och afrika, men för europa är fokus på Juke och Qashqai. Juke är ingen SUV och Qashqai är inte stor. Kortsiktigt beslut hursomhelst, men har man inget val…
Jag misstänker att chefernas bonusar baseras på kvartalets resultat, inte på åtgärder som ökar möjligheten att överleva omställningen till elbilar.
Jag har fått lära mig att det finns tre sorters människor. De som får saker att hända, de som ser saker hända och de som undrar vad som händer. Behöver inte vara så begåvad för att förstå vilka människor som styr Nissan!
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna, och de som inte kan.
Det finns IO sorters människor. De som förstår binära tal och de som inte förstår binära tal.
Det finns två sorters människor, de som kan dra slutsatser av ofullständiga meningar och
Nissan har sänkt priserna på Leaf i Tyskland
Är det inte så att efterfrågan på elbilar också blivit enormt mycket större i samband med pandemin då folk inser att hälsa är ganska viktigt? Tänker mig som så att även om dom tänker att det är smart att “bara” sälja gamla beprövade avgasbilar så är det just det som INTE kommer sälja så bra efter detta?
Känns både förhastat och ganska dumdristigt att sluta sälja elbilar.
Låter som ett bra beslut, då Nissan inte verkar speciellt intresserade av att bygga bra elbilar. De struntar i CCS, bilens inredning ser ut som ett hop-plock från 12 olika bilmärken, bildskärmen totalt omodern redan för 5 år sen, ingen vettig kylning på batterierna, appen + backend en total katastrof osv…
Jag har kört Leaf en hel del som hyrbil i jobbet och det enda positiva jag har att säga om bilen är dess storlek. En vettig storlek för en normal familj, inte så onödigt liten som t.ex. Zoe.
Tack Nissan för att ni drar er ur Europa, och därmed lämnar plats för ambitiösa uppstickare som t.ex. Xpeng. Dinosauriernas tid är förbi.
Drevs inte nissans elbilsutveckling på av Goshn? Han må ha svindlat men jag tror att han gjorde mycket gott också!
Lite verklighets förankring kanske
Qashqai och Juke är ju dock knappast stora SUV-ar, snarare tvärt om. Nissans stora SUV Patrol säljs ju inte ens här, och tror knappast att de kommer börja med det heller!
Någon som vet som som hände med detta. Beslut skulle komma 28:E maj?