Eldrivna oljetankers

Asahi

Japanska rederiet Asahi Tanker har beställt två stycken eldrivna oljetankers. Ja, du läste rätt, den smått bisarra kombinationen kommer användas som bränsletransport i Tokyos hamn. Första exemplaret har redan börjat byggas, den kommer levereras i mars 2022, systerfartyget ett år efter det.

Utrustade med 3500 kWh litiumjonbatterier i fören och två elmotorer på vardera 300 kW som driver var sin propeller bak kommer fartygen vara 100% eldrivna. Rederiet deklarerar stolt att fartygen kommer vara helt utsläppsfria, släppa inte ut CO2, svavel eller kväveoxider i varken vattnet eller luften.

Att fartygens tank kommer innehålla 1.3 miljoner liter bunkerolja nämns endast i deras tekniska data. Visst kör båtarna utan utsläpp – men deras last är bland de värsta fossila energikällor som finns.

Båtarna på 62 meter blir mindre än de enorma oceangående tankfartygen brukar vara. De kommer endast åka runt i Tokyos hamn som ett slags mobila flytande bensinmackar och tanka de båtar som står ankrade där inför deras avfärd. Så medan dessa båtar blir utsläppsfria kommer de fartyg de ska tanka knappast vara det.

Tänk dig att du står i fören på båten och Asahi Tankers PR-ansvariga försöker entusiastiskt berätta om hur miljövänlig båten är: “Please ignore the enormous tank with 1.3 million liters of fossil oil you are standing on, just concentrate on these battery packs here. See? No emissions!”

Vad brukar man säga om grisar och läppstift?

Bookmark the permalink.
  • Dr Kalkyl

    Det låter sunt då gör ju iaf hamnen vad de kan för att driva omställningen framåt :)

  • Marcus

    Det är knappast av miljöskäl de gör detta skulle jag tro. Ungefär på samma sätt som vissa ökenländer har börjat använda solel för att pumpa upp oljan ur marken. Det är säkerligen ekonomiska eller praktiska övervägningar som ligger bakom en sådan satsning. Men visst blir det rätt så bisarrt.

    • Johan

      Kan tänka mig att det har mycket med luftkvaliten att göra. Stora diesel båtar släpper ut väldigt mycket, i Göteborg (2011) släppte båtarna ut lika mycket som den samlade biltrafiken.

  • Sigridur

    Ironin till trots, om de tar över arbetsuppgifter från fossildrivna båtar så är det ändå en förbättring, speciellt för närmiljön.
    Sjöfarten på långdistans har tyvärr långt till omställning.

  • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

    Visst kan det låta som en sminkad gris eller att sila mygg och svälja elefanter. Men i verkligheten finns det nog synnerligen relevanta miljöskäl bakom, om än närmiljöskäl och inte klimatskäl. De fartyg som tankas från de här båtarna kommer att förbränna det mesta av sin olja ute till havs långt ifrån allting annat, men själva tankbåtarna ska glida omkring i Tokyos hamn, mitt i ett storstadsområde med nästan 36 miljoner människor.

  • http://www.tyckfrihet.com/ Stefan Eriksson

    Det var en väldigt negativ artikel. Vad är det för skillnad på när Elon Musk presenterar rena elbilar som fraktas på Fossila lastbilar och/eller båtar?

    “Please ignore the trucks and boats transporting our Teslas, just concentrate on these battery packs here. See? No emissions!”

    Det är just precis såna här åsikter som du normalt skriver långa artiklar om varför det är fel. Blir besviken att du hugger på dom bara för att det inte är Tesla.

  • Tanaxia

    Utöver det som alla andra redan skrivit, så finns det många saker som fortfarande kräver fossila bränslen. Stridsplan och flygplan i allmänhet är bara några exempel. Vi har en lång väg att gå tills kommersiella flygplan kommer vara 100% eldrivna (och antagligen ännu längre för vår militära flotta).

  • Kenneth

    Varför så negativ? Små steg i taget tycker jag är bra.