Eldrivna oljetankers

Asahi

Japanska rederiet Asahi Tanker har beställt två stycken eldrivna oljetankers. Ja, du läste rätt, den smått bisarra kombinationen kommer användas som bränsletransport i Tokyos hamn. Första exemplaret har redan börjat byggas, den kommer levereras i mars 2022, systerfartyget ett år efter det.

Utrustade med 3500 kWh litiumjonbatterier i fören och två elmotorer på vardera 300 kW som driver var sin propeller bak kommer fartygen vara 100% eldrivna. Rederiet deklarerar stolt att fartygen kommer vara helt utsläppsfria, släppa inte ut CO2, svavel eller kväveoxider i varken vattnet eller luften.

Att fartygens tank kommer innehålla 1.3 miljoner liter bunkerolja nämns endast i deras tekniska data. Visst kör båtarna utan utsläpp – men deras last är bland de värsta fossila energikällor som finns.

Båtarna på 62 meter blir mindre än de enorma oceangående tankfartygen brukar vara. De kommer endast åka runt i Tokyos hamn som ett slags mobila flytande bensinmackar och tanka de båtar som står ankrade där inför deras avfärd. Så medan dessa båtar blir utsläppsfria kommer de fartyg de ska tanka knappast vara det.

Tänk dig att du står i fören på båten och Asahi Tankers PR-ansvariga försöker entusiastiskt berätta om hur miljövänlig båten är: “Please ignore the enormous tank with 1.3 million liters of fossil oil you are standing on, just concentrate on these battery packs here. See? No emissions!”

Vad brukar man säga om grisar och läppstift?

Bookmark the permalink.