Vinnarna i SECC 2017

SECCstart

Årets elbilstävling Swedish Electric Car Championship innehöll högspänning(!) från start till mål.

Lördagen den 18 November kl 10:00 radade sig de 10 tävlande bilarna upp sig bredvid varandra, redo för start utanför elbilsmässan eCar Expo på Nacka Strand. Förarna samlades på andra sidan vägen för en sista briefing, sedan kl 10:05 gick starten! Som en äkta Monte Carlo start fick de tävlande springa fram till bilarna, kasta sig in bakom ratten och köra iväg. Alla lyckades komma iväg utan att krocka – även om det var närapå på ett ställe.

De 10 bilarna tävlade i tre olika tävlingsklasser efter batteristorlek:

Klass <27 kWh:
#1  Torbjörn Jonsson i en Nissan Leaf 24 kWh
#2 Åke Tholin i en Nissan Leaf 24 kWh

Klass 27-45 kWh:
#10 Filip Bjurling i en Hyundai Ioniq
#11 Tomas Wetterholm i en BMW i3 BEV

Klass 45+ kWh:
#20 Tina Storm i en Tesla Model S P85
#21 Annika Ranevall Liljegren i en Tesla Model S 85
#22 Daniel Holm i en Tesla Model S 85D
#23 Alexander Letterhag i en Tesla Model S P85
#24 Emil Wikman i en Tesla Model S 75
#25 Per Lundqvist i en Tesla Model X P90D

fardvag

SECC, Swedish Electric Car Championship gick i 2017 års upplaga runt Mälaren. De tävlande skulle runda Mälaren vid Köping och efter drygt 30 mil komma i mål på precis samma ställe som de startade ifrån. De fick själv avgöra om de ville åka med- eller moturs runt sjön. De flesta valde medurs, men två tävlande valde att istället åka moturs.

De tävlande spårades med hjälp av appen Glympse som gjorde att både tävlingsledningen och de tävlande kunde hela tiden se var de andra befann sig. Även publiken på eCar Expo kunde följa bilarnas kamp mot varandra. Efter en lite knagglig start med flera problem fungerade sedan spårningen över förväntan.

SECCkarta_2017-1

Att tävlingen krävde både strategi och tur fick de tävlande snart erfara då de skulle runda Södertälje. Alla bilarna fastnade i kö på E4 på grund av broöppning – förutom #11 Tomas Wetterholm i hans BMW i3 BEV för han körde igenom stan istället för att stanna på motorvägen! Han fick på så vis en ledning över de andra. Även Teslan med startnummer #23 slapp kön – för den körde moturs och tog sikte på Enköping istället. Tävlingens första 45 minuter var en kamp mellan #11 och #23 på var sin sida Mälaren.

Men sedan blev BMW-n tvungen att stanna och ladda i Nykvarn! Samtidigt släppte kön på E4 och de andra tävlande kunde komma ikapp och åka förbi BMW-n medan han stod och laddade.

Första timmen höll medurs-klungan ihop sig ganska bra. Både Ioniq och ena Leafen, #2 körd av Åke Tholin hängde med i Teslornas takt. Den andra Leafen med startnummer #1 körd av Torbjörn Jonsson var däremot fortfarande kvar i Stockholm! Han skulle plocka upp sin co-pilot som var sen och fördröjde hans start med över en timme! Illa planerat…

I början av andra timmen stannade #2 Leafen i Strängnäs för laddning. Tio minuter senare anländer BMW i3 till samma laddare! Men Clever-laddaren som står där kan bara ladda en bil i taget – BMW-föraren fick snopet börja långsamladda från Typ2 uttaget medan Leafen laddade CHAdeMO. Först efter en kvart när Leafen var färdig och åkt iväg kunde han börja snabbladda! Värdefulla minuter som försvann där.

En och en halv timma efter start började så de första bilarna anlända till Köping på andra ändan Mälaren. Vid det här laget hade både Leafen och BMW i3 börjat komma lite efter klungan på grund av deras mindre batterier och flera laddstopp, men #10 Ioniqen med Filip Bjurling bakom ratten höll ändå beundransvärt jämna steg med Teslorna som hade mer än dubbelt så stora batterier som han.

SECCkarta_2017-2

Vid Köping kom så de strategiska besluten för Teslorna: skulle de åka till Arboga i närheten och ladda på Superchargern där – eller skulle de istället chansa på att laddningen kommer räcka hela vägen tillbaka till Stockholm? Vi kunde följa på kartan hur Teslorna #22 och #24 beslutat sig för att chansa, medan #20 och #21 åkte för att ladda. #21 var först i Arboga men fick snart sällskap av #20. Inga problem att ladda tillsammans dock med 8 Superchargerstolpar i Arboga! Per Lundqvist i Tesla Model X med startnummer #25 hade en annan strategi: han laddade istället på Mälarenergis CHAdeMO laddare i Köping! På så vis kunde han snedda genom staden, slapp åka omväg till Arboga – men fick långsammare laddning. Skulle det ge honom en för- eller nackdel?

Men det var fortfarande Tesla #23 som ledde, som tog det kloka beslutet att åka moturs runt Mälaren och slapp på så sätt stå i Södertälje och vänta på broöppningen. Den ledningen behöll han ända in till Stockholm. Efter tre timmars körning såg det ut som om tävlingen var redan avgjord. Söderifrån närmade sig Tesla #23 Stockholm i rekordfart, medan Teslorna norrifrån var hopplöst efter. En av de som chansade och inte laddade i Köping fick ångra sig bittert då han insåg att laddningen inte skulle räcka hela vägen till mål. Tesla #24 körd av Emil Wikman fick tvärt svänga av mot Infra City för laddning på Superchargern där och miste därmed all chans till pallplats. Även #25 Tesla Model X fick stanna till lite kort på Jarlaplan för en extra laddning, laddningen i Köping räckte inte riktigt hela vägen. Tesla #21 och #22 var på väg in i Stockholm men de var fortfarande i höjd med Solna när #23 redan var före i höjd med Älvsjö.

SECCkarta_2017-3

Men sedan hände något. #23 fastnade i kö i Södra länken, bara en knapp mil ifrån mål! Det har hänt en olycka som drog på sig långa köer. Daniel Holm i Tesla #22 märkte av det och vek av från motorvägen, in mot Hornstull! Han åkte genom Södermalm och undvek på så sätt kön i Södra länken. När väl #23 kom loss har #22 redan åkt om honom och rullade först i mål! Alexander Letterhag som hade överlägsen ledning hela loppet fick se sig snuvad på vinsten sista milen.

Vinnare med tiden 3 timmar och 37 minuter blev därför Daniel Holm med sin Tesla Model S 85D. Tre minuter senare kom #21 Annika Ranevall Liljegren i mål – och först på tredjeplats kom favoriten #23 Alexander Letterhag, 9 minuter efter vinnaren. Spänningen under tävlingens sista minuter var olidlig – speciellt med tanke på att medan #23 satt fast i kön i Södra länken saknade han GPS täckning i tunneln så det var osäkert exakt hur långt före eller efter de andra låg. När så han dök upp i tunnelns andra ände var det redan för sent.

Tävlingen för de andra klasserna var dock fortfarande inte över. Mellanklassens vinnare blev #10 Filip Bjurling med sin Hyundai Ioniq. Att han kom i mål efter 4 timmar och 18 minuter är imponerande i sig – men speciellt med tanke på att han faktiskt besegrade #20 Tina Storm som körde en Tesla Model S P85! Filip lyckades köra sin 28 kWh Ioniq runt Mälaren 3 minuter snabbare än vad Tina lyckades köra med en 85 kWh Tesla! Hans bragd är bevis på att batteristorlek är inte allt.

SECCpris

Vinnare i mellanklassen Filip Bjurling tillsammans med grand totalvinnaren Daniel Holm.

De tävlande i minsta batteriklassen kämpade envist på, betade av laddare efter laddare runt Mälaren. #2 Åke Tholin i sin 24 kWh Nissan Leaf kom i mål på 5 timmar 53 minuter och vann därmed i sin tävlingsklass. Hans åktur visade att även elbilar med små batterier klarar av långa resor. Kanske lite långsammare, men fram kommer man i alla fall. Det är inga problem att åka långa semesterresor ens med en äldre elbil med mindre batterier. Tidsskillnaden på en och en halv timme visar även hur pass energieffektiv Hyundai är, som uppnår så lång räckvidd och snabb restid med endast 4 kWh större batterier.

Sista tävlande i mål blev ironiskt nog startnummer #1 Torbjörn Jonsson med sin Leaf – han som inte riktigt kom iväg i tid för att han väntade och väntade på sin co-driver. Hans sluttid blev 7 timmar 48 minuter – fast då ska man tänka på att han lämnade Stockholm först efter 2 timmars väntan.

Tagged . Bookmark the permalink.