SECC 2021 delsträcka 1: Ystad-Haparanda

SECC2021_start

I fredags gick starten för första delsträckan av Swedish Electric Car Championship SECC 2021: Ystad till Haparanda.

Vinnaren för det 165 mil långa första delen av tävlingen blev Segelflygaren med sin Tesla Model 3:

1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27
3. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06
4. Robin (Tesla Model S P85): 21:24
5. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26
6. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40
7. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38

Hans nya rekordtid på 18:52 fullständigt krossade fjolårets rekord på 20:33. Hur kunde han åka över en och en halv timme snabbare än Generalbogge i fjol?

Svaret är Supercharger V3. Tack vare Teslas nya laddare fick Segelflygaren kortare laddstopp på 10-20 minuter mot tidigare års 30-40 minuters dito. Hans Tesla Model 3 var också mer effektiv än förra vinnarens Model S, Segelflygaren behövde helt enkelt mindre elektroner för att klara tävlingen:

Segelfl_trip

Hans Tesla Model 3 behövde bara 250 kWh för att åka 1655 km i motorvägsfart. Inklusive laddstopp hade han en medelfart på dryga 87 km/h. Enligt Google maps tar resan 18 timmar non-stop. Även om man skulle åkt bensinbil skulle man ha stannat sammanlagt en timme på vägen för att då och då tanka, sträcka på benen och pudra näsan. Med Teslas Supercharger V3 snabbladdare kan man nu verkligen åka lika snabbt som man brukade med bensinbil!

Tesla Model 3 förbrukning på 1.51 kWh/mil kan jämföras med VW ID.4 som drog 1.86 kWh/mil på samma sträcka. Koncernsyskonen Skoda Enyaq drog väldigt snarlika 1.84 kWh/mil, inte undra på det då den i grunden är samma bil som ID.4. Tesla Model S P85 drog 1.76. Polestar chockade alla med en förbrukning på 2.2 kWh/mil – 45% högre förbrukning än Teslan!

Handbroms

För första gången i SECC historia stannade en av bilarna för depåstopp! Robins Tesla Model S P85 från 2014 började med sina 20 000 mil på mätaren få lite ålderskrämpor. I Arboga fastnade hans parkeringsbroms höger bak i åtdraget läge. Det tog ett tag och några rejäla gaspådrag innan den lossnade igen. Han tog beslutet att ta en sväng förbi hemma och lossa kabeln till parkeringsbromsen så han kunde fortsätta tävlingen. Trots stoppet på 30 minuter lyckades han ändå knipa fjärdeplatsen framför Skoda, Polestar och Audi.

Glympse21

Som vanligt kunde tävlingen följas live på Glympse. Här ovan syns hur de tävlande valde tre olika vägar ut från Ystad innan de sammanstrålade på E4 vid Markaryd. Även vid passagen förbi Stockholm valde de tävlande något olika vägar. Uppe i norra Sverige var det snarare vilka laddare de stannade vid -och vilka av dem som fungerade- som var avgörande.

En av de tävlande live-sände från bilen via YouTube. Det inbjöd publiken till att inte bara uppleva tävlingen närmare utan även kunna chatta med Polestar föraren! Mycket uppskattat och kommer säkerligen förekomma oftare i framtida tävlingar!

Efter middag och välbehövlig vila startade så deltävling 2 med jaktstart från Torget i Haparanda i Söndags. Den som kom sist i mål startade återresan först och de andra med lika mycket tid efter som de ledde med på vägen upp. Genom att på så sätt sprida ut starten hoppades de undvika blockera de få snabbladdare som finns i norra Sverige och förhoppningsvis komma i mål i Ystad någorlunda samtidigt, nu på måndag morgon.

Hur återresan gick kommer i morgondagens reportage.

Bookmark the permalink.