Volvo har den senaste veckan presenterat flera nyheter som vi som följer Tesla känner igen – och en som går stick i stäv.
Tesla har sin Gigafabrik i Nevada där de tillverkar batterier till hundratusentals elbilar. Gigantiska batterifabriker är ett måste om man vill producera många batteridrivna elbilar. Volvo har nu presenterat sina planer på samarbete med Northvolt. Många tycker det har dröjt konstigt länge innan svenska biltillverkaren börjat intressera sig för svenska batterifabriken. Men nu ska de köpa 15 GWh battericeller årligen från Northvolts anläggning i Skellefteå med start 2024. 15 GWh batterier räcker till 200 000 elbilar med 75 kWh batterier. Bra start men räcker inte långt. Därför startar Volvo ett gemensamt utvecklingsbolag nästa år som ska ta fram nya hållbara batterier och bygga ett 50 GWh batterifabrik “någonstans i Europa” till 2026. Det motsvarar över 650 000 elbilar med 75 kWh batterier. Man börjar nästan tappa räkningen på antal batterifabriker Northvolt ska bygga åt olika biltillverkare de närmsta åren!
Tesla har bekväma stolar i sina bilar klädda i “veganläder” (fint ord för konstläder). Volvo vill även de följa med i den hållbarhetstrenden och fasar därför nu ut läder från sina bilar. Först ut är nya Volvo C40 som är helt läderfri.
Tesla har i tysthet revolutionerat hur man bygger bilar. Istället för att skruva ihop hundratals olika delar till bilens fram- och bakvagn pressgjuter de allt i ett enda stycke. Ungefär som små diecast leksaksbilar. För att kunna göra det i full skala har Tesla skaffat världens största gjutmaskiner som de kallar Gigapress där de kan pressgjuta en hel bakvagn i ett stycke. Volvo verkar nu haka på samma trend när de tillkännagav en flerdubbling av sin pressgjutarkapacitet och inköp av nya maskiner.
Inom ett område går dock Volvo i rakt motsatt håll Tesla. Volvos kommande nya elbil XC90 kommer få lidar-sensorer. Bilen kommer utrustas med sensorer och kraftfull dator förberedd för nerladdning av allt bättre självkörande mjukvaror i framtiden (ännu ett “Tesla-concept”). Tesla har istället valt att koncentrera på kameror i sina framtida självkörande bilar. Alla Teslor levereras sedan flera år tillbaka med kameror och kraftfulla datorer som med rätt mjukvara ska kunna framföra bilen på egen hand.
Valet lidar vs kamera handlar dock om så mycket mer än själva sensorn. Bakom valet ligger två olika filosofier där ena systemet bygger på att människor i förväg skapar 3D kartor med “virtuella spår” bilen ska följa medan den andra försöker göra allt i realtid, utan mänsklig inblandning, helt i mjukvara som körs i bilarnas datorer. Läs vår artikel som förklarar den fundamentala skillnaden mellan de två olika metoderna.
Tibor!
Elon Musk fyller 50 år idag!
Han lär fira det genom att arbete 25 timmar i dag.
Bilar för 500.000kr och uppåt finnas det snart väldigt gott om. Nu måste mass market tillgodoses. BEVs för 100.000 – 400.00 kr. Mindre och lättare bilar.
Det finns redan en hel del små lätta elbilar mellan 260000 och 400000.
Från “sökning på nätet:
“Seat Mii. pris från 264 900 kr.
Skoda Citigo e. pris från 268 400 kr.
Volkswagen e up. pris från 278 400 kr.
Fiat 500. pris från 326 900 kr.
Mazda MX 30. pris från 349 900 kr.
Opel Corsa e. pris från 359 900 kr.
Peugeot e 208. pris från 359 900 kr.
Renault ZOE. pris från 359 990 kr.”
Det skrivs inte lika mycket i media om dessa för de ger inte speciellt många klick. Under de närmaste 5 åren kommer utbudet av billiga små elbilar att öka kraftigt.
Ok låt mig specificera mig bättre. Vår familj äger idag 3 Model S och en Volkswagen eUP. Det jag tycker saknas är en lite BEV som har samma räckvidd som dom stora. 40 mil på en laddning. Små bilar har en fördel med vikt och går längre med ett relativt litet batteri och då lägre pris. För att nå 40 mil så måste man spara vikt ( under 1000 kilo ) och ha lågt luftmotstånd men ändå bibehålla ett lågt pris.
40 verkliga mil på sommaren ger idag kanske ner mot 20mil på vintern men borde vara åtminstone 30 mil på vintern. Vi är på väg dit men det är en bra bit kvar.
Då förstår jag vad du menar med en liten bil. En liten bil med hygglig lång räckvidd, och som kan ladda snabbt, väntar jag också på.
Små bilar är som du säger mycket populära här i Europa (till skillnad mot USA), och visst åker folk långt i dem.
Utmaningen för de som tillverkar elbilar är inte att få dem sålda, det är att tillverka tillräckligt många av dem. Det tar tid att bygga fabriker och få till ett nätverk av underleverantörer. Personligen tror jag att vi är nära den punkt där detta nyetablerade nätverk av leverantörer och fabriker är tillräckligt stort för att kunna tillverka stora volymer små elbilar med hygglig prestanda. Och med nära menar jag typ 2022 eller senast 2023.
År 2017 hade Tesla en snittkostnad på sina bilar på 84000 dollar. I Q1 2021 låg deras snittkostnad på 38000 dollar. Varje gång Tesla dubblar produktionsvolymen sjunker kostnaden med cirka 20%. När Tesla nått en volym på 4 miljoner bör de kunna sälja en mindre bil för 25000 dollar. Andra som säljer lite enklare bilar som BYD bör nå dit tidigare. Kanske blir det BYD EA1 som blir den första riktigt bra och “billiga” elbilen.
Helt enig med dig Jan-Erik på alla punkter.
Pingback: Tesla Investor Day – Tesla Club Sweden