Volvo härmar Tesla – utom på en sak

TeslaVolvo

Volvo har den senaste veckan presenterat flera nyheter som vi som följer Tesla känner igen – och en som går stick i stäv.

Northvolt

Tesla har sin Gigafabrik i Nevada där de tillverkar batterier till hundratusentals elbilar. Gigantiska batterifabriker är ett måste om man vill producera många batteridrivna elbilar. Volvo har nu presenterat sina planer på samarbete med Northvolt. Många tycker det har dröjt konstigt länge innan svenska biltillverkaren börjat intressera sig för svenska batterifabriken. Men nu ska de köpa 15 GWh battericeller årligen från Northvolts anläggning i Skellefteå med start 2024. 15 GWh batterier räcker till 200 000 elbilar med 75 kWh batterier. Bra start men räcker inte långt. Därför startar Volvo ett gemensamt utvecklingsbolag nästa år som ska ta fram nya hållbara batterier och bygga ett 50 GWh batterifabrik “någonstans i Europa” till 2026. Det motsvarar över 650 000 elbilar med 75 kWh batterier. Man börjar nästan tappa räkningen på antal batterifabriker Northvolt ska bygga åt olika biltillverkare de närmsta åren!

MS_v2_int

Tesla har bekväma stolar i sina bilar klädda i “veganläder” (fint ord för konstläder). Volvo vill även de följa med i den hållbarhetstrenden och fasar därför nu ut läder från sina bilar. Först ut är nya Volvo C40 som är helt läderfri.

MYmegacast

Tesla har i tysthet revolutionerat hur man bygger bilar. Istället för att skruva ihop hundratals olika delar till bilens fram- och bakvagn pressgjuter de allt i ett enda stycke. Ungefär som små diecast leksaksbilar. För att kunna göra det i full skala har Tesla skaffat världens största gjutmaskiner som de kallar Gigapress där de kan pressgjuta en hel bakvagn i ett stycke. Volvo verkar nu haka på samma trend när de tillkännagav en flerdubbling av sin pressgjutarkapacitet och inköp av nya maskiner.

Lidar

Inom ett område går dock Volvo i rakt motsatt håll Tesla. Volvos kommande nya elbil XC90 kommer få lidar-sensorer. Bilen kommer utrustas med sensorer och kraftfull dator förberedd för nerladdning av allt bättre självkörande mjukvaror i framtiden (ännu ett “Tesla-concept”). Tesla har istället valt att koncentrera på kameror i sina framtida självkörande bilar. Alla Teslor levereras sedan flera år tillbaka med kameror och kraftfulla datorer som med rätt mjukvara ska kunna framföra bilen på egen hand.

LidarMatchValet lidar vs kamera handlar dock om så mycket mer än själva sensorn. Bakom valet ligger två olika filosofier där ena systemet bygger på att människor i förväg skapar 3D kartor med “virtuella spår” bilen ska följa medan den andra försöker göra allt i realtid, utan mänsklig inblandning, helt i mjukvara som körs i bilarnas datorer. Läs vår artikel som förklarar den fundamentala skillnaden mellan de två olika metoderna.

Bookmark the permalink.