Efter toppen i slutet av förra året och en tillfällig dip i januari är nu andelen elbilar av alla nyregistrerade bilar tillbaka till 30%.
Det dröjer nog länge innan andelen elbilar kommer upp i samma toppnivå som i december i fjol, då 50% av alla nyregistrerade bilar var rena elbilar! (Laddhybrider räknas inte med i våra siffror.)
Genomsnittet i fjol, om vi räknar på årets alla tolv månader var 31%. Fram till september i fjol var andelen elbilar endast 26% av alla nyregistrerade bilar. Sedan hände det något, andelen började stiga och kulminerade i december. I januari kom rekylen, men betraktar vi nu februari månads siffror kan vi konstatera att allt verkar ha återgått till det normala.
Så hade regeringen rätt? Var det rätt att abrupt avsluta bonusprogrammet för elbilar den 8 november i fjol? Köper folk ändå lika många elbilar nu som när de fick 70 000 kronor i elbilsbonus?
De flesta elbilar som levererats till kunder förra månaden är från Volvo och Volkswagen, som haft uppemot ett års väntelista på sina elbilar.
Många av de elbilar som nått kunderna nu är sådana som beställts på våren och sommaren i fjol. Innan den nya regeringens planer blev kända.
Första fingervisningen om hur mycket de avskaffade bonusen påverkat elbilsmarknaden får vi nog om en månad, när vi kan se hur många bilar Tesla levererar. Den leveransen kommer bestå av bilar som beställts efter de nya bonusreglerna.
Andel laddhybrider är däremot på ständig tillbakagång, från 25% av alla nyregistrerade bilar i januari 2022 till endast 18% den senaste månaden.