Ionity sänker sina priser – inte

SECC2021IonityVarnamo

Laddoperatören Ionity har kraftfulla snabbladdarstationer runt om i Europa där elbilister snabbt kan ladda upp sina elbilar. Problemet har varit att de har tagit hutlöst betalt för laddningen: 8 kronor 70 öre per kWh. Det gjorde laddning hos Ionity dyrare än att tanka bensin.

De kunder som köpte elbilar från Audi, BMW, Volkswagen eller någon av de andra biltillverkarna som tillsammans grundade Ionity kunde man dock få rabatt. Första året kan man ladda för endast 3:50 per kWh, därefter ska man skaffa en månadsabonnemang på 199 kronor per månad för att få behålla det låga priset.

Nu har Ionity lanserat “Ionity Passport“, ett liknande erbjudande för alla elbilister oavsett bilmärke. Även om du kör elbil från Tesla, Polestar, Kia eller annan tillverkare som inte är med i Ionity kan du ladda för 3:50 per kWh.

Problemet med erbjudandet är bara att det låter billigare på pappret – utan att faktiskt vara det.

Att kunna ladda för 3:50 per kWh låter ju bra. Men du måste betala 199 kronor per månad för att kunna göra det! Ionity Passport är ett abonnemang med en månadsavgift på 199 kronor.

Laddar du mindre än 38 kWh per månad kommer du gå back – betala mer än förut.

Laddar du 100 kWh en månad kostade det dig förut 870 kr – nu med abonnemanget 549 kr. Det är fortfarande egentligen 5:49 per kWh.

Du måste alltså snabbladda flera gånger varje månad hos Ionity för att abonnemanget ska vara lönsamt. Och bindningstiden är på 12 månader, du kan inte bara välja de månader du till exempel ska ut på semesterresa.

På Tesla Superchargers kostar det i genomsnitt 3:62 kronor per kWh att ladda. Utan några månadsavgifter. För att komma ner till samma låga pris på Ionity måste du snabbladda 1658 kWh varje månad i ett år. Köra tiotusen mil per år. Inte ens alla taxibilar kommer upp i sådana körsträckor.

DiessIonity

Volkswagens koncernchef Herbert Diess gav svidande kritik till sitt eget laddnätverk när han försökte använda Ionitys laddare på sin semesterresa. “Sorglig affär. Detta är allt annat än en premium laddupplevelse, IONITY!” skrev han på sitt LinkedIn konto.

Tesla kommer snart öppna upp sina Supercharger laddstationer även för elbilar från andra fabrikat. Det sägs att de kommer också ha någon slags differentierad prissättning, ett pris för Teslaägare och ett annat dyrare för andra elbilister. Vi hoppas att Ionity då kommer känna sig hotade och börja med ett priskrig. Ett priskrig som skulle gynna oss alla elbilister. För just nu är Ionity fortfarande alldeles för dyra för sitt eget bästa.

Tagged . Bookmark the permalink.