Ionity sänker sina priser – inte

SECC2021IonityVarnamo

Laddoperatören Ionity har kraftfulla snabbladdarstationer runt om i Europa där elbilister snabbt kan ladda upp sina elbilar. Problemet har varit att de har tagit hutlöst betalt för laddningen: 8 kronor 70 öre per kWh. Det gjorde laddning hos Ionity dyrare än att tanka bensin.

De kunder som köpte elbilar från Audi, BMW, Volkswagen eller någon av de andra biltillverkarna som tillsammans grundade Ionity kunde man dock få rabatt. Första året kan man ladda för endast 3:50 per kWh, därefter ska man skaffa en månadsabonnemang på 199 kronor per månad för att få behålla det låga priset.

Nu har Ionity lanserat “Ionity Passport“, ett liknande erbjudande för alla elbilister oavsett bilmärke. Även om du kör elbil från Tesla, Polestar, Kia eller annan tillverkare som inte är med i Ionity kan du ladda för 3:50 per kWh.

Problemet med erbjudandet är bara att det låter billigare på pappret – utan att faktiskt vara det.

Att kunna ladda för 3:50 per kWh låter ju bra. Men du måste betala 199 kronor per månad för att kunna göra det! Ionity Passport är ett abonnemang med en månadsavgift på 199 kronor.

Laddar du mindre än 38 kWh per månad kommer du gå back – betala mer än förut.

Laddar du 100 kWh en månad kostade det dig förut 870 kr – nu med abonnemanget 549 kr. Det är fortfarande egentligen 5:49 per kWh.

Du måste alltså snabbladda flera gånger varje månad hos Ionity för att abonnemanget ska vara lönsamt. Och bindningstiden är på 12 månader, du kan inte bara välja de månader du till exempel ska ut på semesterresa.

På Tesla Superchargers kostar det i genomsnitt 3:62 kronor per kWh att ladda. Utan några månadsavgifter. För att komma ner till samma låga pris på Ionity måste du snabbladda 1658 kWh varje månad i ett år. Köra tiotusen mil per år. Inte ens alla taxibilar kommer upp i sådana körsträckor.

DiessIonity

Volkswagens koncernchef Herbert Diess gav svidande kritik till sitt eget laddnätverk när han försökte använda Ionitys laddare på sin semesterresa. “Sorglig affär. Detta är allt annat än en premium laddupplevelse, IONITY!” skrev han på sitt LinkedIn konto.

Tesla kommer snart öppna upp sina Supercharger laddstationer även för elbilar från andra fabrikat. Det sägs att de kommer också ha någon slags differentierad prissättning, ett pris för Teslaägare och ett annat dyrare för andra elbilister. Vi hoppas att Ionity då kommer känna sig hotade och börja med ett priskrig. Ett priskrig som skulle gynna oss alla elbilister. För just nu är Ionity fortfarande alldeles för dyra för sitt eget bästa.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Torbjörn Jonsson

    Undrar bara hur du räknar för att få ett snittpris på Tesla SuC till 3,62…?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det är det Tesla har gått ut med som officiellt snittpris för Sverige.

      • http://kritiker.se/ Marcus Hansson

        Det är direkt felaktigt, bara att kolla utdrag på Teslakontot. Priserna på SuC idag ligger oftast mellan 3,60-4,30. Hade 5,35 i Falkenberg i augusti.

  • Tanaxia

    En uträkning som vore intressant är att ta dom vanligaste elbilarna som är billigare än Tesla, och jämföra med hur lång tid det tar innan man “tjänat” på att betala mer för en Tesla, både med eller utan denna IONITY månadskostnad.

    Exempelvis, om du köper en bil som är 100kkr billigare än Teslas billigaste bil, med/utan IONITY pass, hur mycket kan du ladda innan det hade varit billigare att köpa Teslas 100kkr dyrare bil.

    • Marsa

      Med IONITY pass tar det 42 år innan månadskostnaden går över en prisskillnad på 100k…
      Totalt blir det till och med lite mer eftersom man då laddar billigare än på SuC.

    • martinot

      Värdeminskningen är oftast mindre på en Tesla än andra elbilar. Så även om en Tesla kostar 100 papp mer i inköpskostnad, så kan den ändå få lägre TCO (totalkostnad) än “billigare” konkurrenter.

      Så man måste se på helheten vid sådana här jämförelser, och inte välja ut endast ett par av parametrarna.

  • Elputte

    Snart lite konkurrens från de etablerade bensinstationerna typ OKQ8 etc hoppas jag ska tvinga fram ett lägre pris från IONITY.

  • pedro323

    Faktakorrigering: Som Polestar-ägare laddar man för 3:50 kr/ kWh hos Ionity utan någon som helst abonnemangskostnad.

  • Christoffer

    Kan tycka jämförelsen blir lite konstig. Tesla säger “Köp en bil så får du ladda billigt”, medan Ionity säger “köp ett abonnemang så får du ladda billigt”. Det här får dom skit för. Jag bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma och för mig öppnar det här möjligheten att ha en elbil, då jag har flera Ionity-laddare i närheten. Tycker Ionity får oförskämt mycket skit för det här, det är uppenbart att det inte är möjligt att gå runt på 3,50/kWh.