Ingen premium laddupplevelse, IONITY!

DiessIonity

I fredags kom det tung kritik mot Ionitys laddnätverk:

“För få laddpunkter på stationen! Bara 4 – naturligtvis stannar alla vid köpcentret. Ockuperade. Så fortsatte till Trento. Även efter kritiken förra året: ingen toalett, ingen cafe, en laddare ur funktion/defekt, sorglig affär. Detta är allt annat än en premium laddupplevelse, IONITY!”

Det är väl så de flesta av oss har upplevt Ionitys laddstationer men nu kommer kritiken från oväntat håll: från ingen mindre än Volkswagen koncernens VD Herbert Diess!

Diess_210805Som varje år är han ute på bilsemester igen, och rapporterar flitigt på sitt LinkedIn-konto. (Herbert Diess använder LinkedIn ungefär på samma sätt Elon Musk kör Twitter.)

Han har tagit en ID.3 PRO S som bil i år som han är väldigt nöjd med: “mycket bra räckvidd om man kör försiktigt, defensivt” skriver han i ett svar på ett inlägg, “du klarar Bodensee-Gardasee utan laddstopp – särskilt i tät semestertrafik.” Det är 43-48 mil mellan de två sjöarna enligt Google maps beroende på vägval.

Men när han väl stannat för laddning var han inte alls nöjd med upplevelsen! Bara 4 laddare, som alla var ockuperade så han fick köra vidare till nästa station. Där det inte fanns några bekvämligheter alls, och en av de fyra laddarna var trasiga.

“Sorglig affär. Detta är allt annat än en premium laddupplevelse, IONITY!” är Herbert Diess benhårda dom över sitt företags egna laddnätverk.

För Ionity bildades och bekostas av Volkswagen-koncernen tillsammans med BMW, Daimler, Ford och Hyundai. När VD för den största investeraren klagar borde de lyssna!

Vi applåderar Herbert Diess för att han gör sig besväret att sätta sig i sina företags egna bilar och använda, uppleva dem på riktigt så som deras kunder gör. Beklagansvärt få ledare av hans kaliber gör det. Han verkar dessutom ha fattat tycke för just VW ID.3 – den körde han med redan på sin förra semester i fjol!

Han kunde lika gärna kunnat tagit sin privatjet, eller en Bugatti - men genom att välja företagets “folkelbil” kan han få egen erfarenhet av vilka problem hans kunder kan uppleva.

Under förra årets bilsemester påpekade han hur viktigt det är med mjukvaran i bilen, att den är intuitiv och lättanvänd. I år verkar han koncentrera sig på hur viktigt det är för helhetsupplevelsen av elbilar att ha ett fungerande laddnätverk.

Hoppas han kommer jaga Ionitys chefer nu med blåslampa!

(Och kolla nu på bilden högst uppe i artikeln igen: har han parkerat fel med sin bil? :-) )

Tagged , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Marcus

    Herbert Diess har tidigare haft en e-Up som tjänstebil. Privat kör (eller körde) han en Golf GTI. Han verkar inte gilla stora bilar, vilket kan förklara varför han föredrar ID3.
    Han har även en Ferrari som leksak, ingen Bugatti alltså.

    På sitt LinkedIn-inlägg fick han följande svar från Ionitys COO:
    Hallå Herbert Diess, tack för din feedback. Placeringen vid Brenner står på vår upgrade-lista. Vi har denna sommaren upplevt en kraftigt ökad belastning på många ställen, framförallt i Norge, Sverige och Frankrike. Vi kommer reagera på detta eftersom de flesta placeringarna redan är förberedda för 6 laddare. I Trento samarbetar vi med vår partner ENI på att förbättra kundservicen. Den trasiga laddaren är lagad sedan igår.
    Vänliga hälsningar till Italien.

  • Marcus

    Diess är känd för att han kör själv och att han inte vill ha några livvakter.

    • Elputte

      Oj det trodde jag verkligen inte!