När Chris Raby skulle snabbladda sin elbil i engelska Emsworth räckte inte laddsladden riktigt fram till laddporten på hans bil. Så han backade ut lite utanför den målade parkeringsrutan för att kunna ladda. Vilket han fick parkeringsböter för, rapporterar tidningen Chichester Observer.
Han överklagade boten med motiveringen att det inte var möjligt att ladda bilen om den var parkerad innanför linjerna.
“När jag ringe dem var det en ganska svår konversation, de var helt okänsliga och sa att det finns fotografiska bevis på att det är möjligt” berättar Chris. De verkade inte fatta att olika elbilar har kontakten på olika ställen. “Jag sa att låt oss träffas på parkeringsplatsen ska jag visa att det är omöjligt.”
“Jag fick inte parkeringsboten för att jag var 15-20 cm utanför rutan, jag fick boten för att jag var knappt utanför rutan. Men det är inte möjligt att ladda bilen ståendes innanför. Jag drabbas av den här byråkratiska mardrömmen där det inte går att ladda sin bil utan att få en parkeringsbot. Jag känner att det finns ett fullständigt bristande intresse för vad jag säger.”
Svaret från myndigheten var: “Rådet tar allmänhetens säkerhet på allvar, och dess parkerings- och trafikledningsteam kommer alltid att ta itu med påstådda parkeringsöverträdelser där de identifieras i stadsdelen, inklusive säker parkering inom markerade platser.”
Beslut i frågan har inte fattats än, men den kan komma bli vägledande i Storbritannien. Liknande fall kommer säkerligen komma runt om i Europa, även i Sverige. För snabbladdare brukar ha ganska korta kablar som inte alltid når fram till alla elbilars olika laddkontakter. Anledningen till det är dels att begränsa upphettningen av kabeln och därmed laddförluster pga den höga laddströmmen och dels att en lång kabel skulle köras över av bilar och skada den. Alla elbilister har nog varit med om någon gång att sladden inte räckte när man parkerade vid laddaren. Då är frågan vad man ska göra? Och i förlängningen är den stora frågan vem som hade gjort fel? Och vad man kan göra åt det?
Ska man parkera utanför den markerade parkeringsrutan? I lagens mening begår man då ett brott. Parkeringsrutan är där för att markera var man får stå. Är ett utav bilens hjul utanför rutan får man inte stå där. Egentligen är det så pass enkelt. Ska parkeringsbolag och domstol döma annorlunda bara för att det var en elbil som skulle ladda? Och i så fall var ska man dra gränsen?
Eller var det de som satt upp laddaren och målat rutan som gjort fel? Borde Chris Raby begära skadestånd från dem? De hade ju målat rutan alldeles för liten, så den tvingade honom begå lagbrott för att kunna ladda. Borde laddstationer ha extra stora parkeringsrutor så att man har större manövreringsutrymme att hitta en position som passar ens bil? Eller ska laddarna utrustas med längre kablar?
Borde Chris bara gett upp? “Jaha, nehej, här kan jag inte ladda lagligt. Jag får åka till en annan laddare där jag kan.” Det kanske är genomförbart med en elbil med stora batterier och rejält med laddning kvar men enligt bilderna att döma hade han en äldre elbil med små batterier. Han hade inga andra val. Ladda här eller bärga bilen. Skulle han ha ringt bilbärgaren?
Vad tycker du? Skriv din mening i kommentarrutan nedan artikeln!
Vad skulle du göra på denna snabbladdare då? Är det en fälla? Eller är det enbart elbilar med handikapptillstånd som är välkomna där? Enligt personalen på Dinners i Enköping där laddaren står behöver man inte bry sig om handikappmarkeringarna, alla får ladda där – men vi undrar om lapplisorna håller med om det?
Frågan om parkeringsrutorna blir extra aktuell då Tesla kommer öppna upp sina Supercharger snabbladdare till alla elbilar. De laddarna har så extremt kort laddsladd att de knappt når fram ens till Teslas egna bilar. Alla har vi nog varit med om att vi behövt backa lite till för att få sladden att nå fram. Nu när även andra elbilar ska ladda på dem kommer de behöva stå på alla möjliga konstiga sätt för att få sladden att nå fram. För medan alla Teslor har laddkontakten vid vänster bakljus har många andra elbilar kontakten i nosen eller på annan plats på bilen. Ska den korta sladden nå fram till deras laddkontakt kommer de bli tvingade parkera utanför de trånga parkeringsrutorna. Kommer de få det? Även om det hindrar bilar att komma åt båset bredvid? Eller kommer vissa elbilar att inte kunna utnyttja Teslas Supercharger även om de har CCS kontakt, fast på “fel” plats?
I gårdagens artikel delade Volkswagens VD Herbert Diess glatt ovan bild till omvärlden där han uppenbart hade parkerat sin VW ID.3 fel vid Ionity laddaren (som han inte alls var nöjd med). Är det bara å skicka parkeringsboten till honom?
bristande standard har gjort detta. en del bilar går helt enkelt inta att parkera innanför rutan vid laddning. Lösningen är trådlös laddning. (ordinarie finns ingen lösning såvida en stor mängd bilar skrotas. och de är nya och kostar multum)
Idag finns det ingen elbil på marknaden som klarar snabbladdning trådlöst så om lösningen på detta problemet är trådlös laddning då behöver enligt dig samtliga elbilar skrotas. Känns väldigt dyrt.
Trådlös laddning ger stora förluster. Det kan vara ok till en telefon eller eltandborste som ändå drar relativt lite ström, men för bilar är det en riktigt dålig idé.
Den rimliga lösningen är naturligtvis att standardisera var ladduttaget ska sitta.
Här svarar du ju klokt, att standardisera vart kontakten ska sitta gör underverk för att slippa problemen som nämns i artikeln. Om alla hade laddkontakten på samma ställe kan man dessutom få in många laddare på liten yta. Det är ju otrolig skillnad på hur många teslaladdare som går in på samma yta som några enstaka ionityladdare
Ionity har faktiskt en ganska bra lösning med lång laddsladd som hålls uppe med vajer som hindrar den från att ramla ner på marken och bli överkörd.
https://uploads.disquscdn.com/images/02531cfea17993d1ae51301e7428f1972ae895ecef9fd5ebbc9ee6fdba9432f8.jpg
Problemet är att den i princip är omöjligt för vissa bilar att inte dra kabeln mot lacken, som tex bilen i din bild. Kolla GörDetMedRWs senaste video om hans Porsche
Standarden för offentliga snabbladdare borde ange till vilka positioner sladden måste nå till. Sedan får biltillverkarna anpassa sig om dom vill att deras bil ska gå att ladda på offentliga laddare.
Att behöva stå utanför rutan kan ju aldrig vara acceptabelt för som sägs vart drar man gränsen då, ska en lastbil få stå där och ladda även om han blockerar annan trafik?
I Uppsala har kommunen – efter ett inslag i lokalradion om Tomas Fogdö som klagade på att laddplatsernas rutor var för trånga för rullstol – gjort om en av fyra laddplatser på St Eriks torg till handikappladdplats. Man måste ha handikapptillstånd för att ladda där.
Det kan ju tyckas vällovligt, men resultatet är att den platsen alltid står tom, medan de resterande tre alltid är fulla. Jag har aldrig någonsin sett någon ladda där – men många gånger fått åka därifrån själv utan laddplats.
Fogdö själv drabbas ju inte – han kör ju Tesla med summon. Och två timmars 16A laddning enfas gör varken till eller från för honom.
Lite sunt förnuft skadar ju inte!
Utgångsläget ska inte vara att man parkerar, utan man laddar sin bil. Jag har aldrig sett parkeringsrutor vid en bensinpump. Och där ställer man rimligen sin bil så att man når tanklocket med slangen.
Jättebra tolkning. Förstår att det är mer komplicerat än så men tycker du har ett bra perspektiv på problemet.
Lapplisor skiter i målning på vägen de går på skylten och om jag dessutom inte minns helt fel så är den dessutom ommålat nu.
Bra inlägg om “Tesla-modellen” VS “ladda-alla-bilar-modellen” av CEO för MER:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-actually-open-up-sc-network-ole-henrik-hannisdahl/
Problemet är att vatten går genom Ionitys laddkablar för kylning (eller så tänker jag på en annan leverantör). Kabeln vibrerar och ligger den mot lacken så blir det märken väldigt lätt.
Skaffa bättre lack. Även de gamla bensinslangarna är åbäkiga och kom lätt emot lacken, och det pumpas vätska genom dem som får dem att vibrera.
Så du menar att lösningen på laddproblematiken som omnämns i kommentaren ovan är att skaffa bättre lack? Vad är syftet med en sådan kommentar? Bara att göra ner någon annans i det här fallet kloka kommentar? Utveckla gärna?
Nej, jag menar att “problematiken” som Erik nämner inte är ett problem. Det var en snabb och sarkastisk liten kommentar, men den behöver tydligen förklaras in absurdum.
Om laddkabeln vidrör lacken på en bil är inte ett problem.
Fast problemet Erik beskriver stämmer ju. Som han skrev så pumpas det glykol konstant i laddkabeln, det kommer oavsett vilken typ av pump som används skapa vibrationer i kabeln. Det i sin tur innebär att två ytor, i det här fallet kabeln och lacken kommer att röra sig mot varandra, friktion uppstår och till slut så kommer lacken att få skador. Små i början i form av repor men kan till slut innebära hål på klarlacken. Det är inte så kul om man betalat hundratusentals kronor för sin bil. Har aldrig själv varit med om det du beskriver att en bensinslang skulle ligga mot lacken.
Angående laddning av andra märken än Tesla på Tesla supercharger. Jag tänker att Tesla kanske kan sälja en förlängare till de som har ett fabrikat med luckan placerad så att sladden inte riktigt räcker till. Lite som ChaDeMo adaptern…
Om man nu inte vill repa sin lack/har laddningen på fel ställe och Telsaladdare (med korta kablar) ska öppna för alla så tänker ju jag köpa en förlängningskabel så kan jag kanske t o m köra in till laddaren istället för att backa in och koppla kabeln höger bak i min elbil. 4-5 meter förlängning bör ju räcka. Att Tesla skulle byta ut/förlänga sina kablar överallt ser jag som en utopi.
Likaså att det på något vis skulle bli en standard var i bilen ladduttaget ska vara . Det finns ingen standard för bensin/diesellock.
https://uploads.disquscdn.com/images/907cb3f55d76f509505f636e6db5c9b12a9e23339d6f566bea46a0a4a26b35dd.jpg