Långfärdstest av Volkswagen ID.3

ID3_Diess

Det har börjat dyka upp olika tester av Volkswagens nya elbil ID.3. Vi har dock hittat ett ganska unikt långtest av bilen – utförd av ingen mindre än Volkswagens VD Herbert Diess!

Många har nog hört att han lånade en av de första tillverkade bilarna och provkörde den över en helg förra månaden. Nu framkommer det dock att han utförde även en långt mer omfattande test av bilen: han tog den på en två veckor lång semester till Italien! Han berättar om sina upplevelser på sitt LinkedIn-konto:

ID3_Diess2

Han börjar sin berättelse med att avliva några myter om elbilar. Som den om att de skulle vara besvärliga på långresor: “Det tar bara cirka 15 minuter att lägga till mer än 100 kilometer till ID.3-s räckvidd med en batterivänlig 80 kW. Det betyder att du kan koppla av och njuta av en kopp kaffe och sedan åka vidare igen. Jag hade inga problem och hela upplevelsen var väldigt trevlig!”

“En elektrisk semesterresa är definitivt en mer avkopplande upplevelse totalt sett än i ett fordon med förbränningsmotor. Det är fantastiskt hur lugn och avslappnad du kan vara när du når din destination.”

ID3_Diess3

Han stannade och laddade på Ionity laddstationer (förstås, de är ju delfinansierade av VW). Han tyckte att laddningsinfrastrukturen mellan München och Gardasjön redan var välutvecklad och lovade att inom två år kommer det finnas ett omfattande laddnätverk inom hela Europa.

“En sak är tydlig:” fortsatte Herbert Diess “vi måste utöka infrastrukturen i snabb takt om så många kunder som vi hoppas på ska skaffa elbilar. Det är något jag kommer att fortsätta arbeta med.”

Bra om beslutsfattare också får jaga lite laddstolpar då och då 😉

Tro nu inte att han enbart var lyrisk över elbilen hans företag har tagit fram. Han hade lite kritik också:

“Våra navigationssystem måste visa laddstationerna ännu mer exakt i framtiden – vissa visas för närvarande uppemot 200 meter fel. Inte så mycket att du missar laddstationen, men vi borde göra det så lätt som möjligt att hitta dem.”

Jo, det där känner vi igen från Teslas navigator också, som visar ungefär var Supercharger stationerna ligger, men sista hundra metern får man försöka hitta dem själv. Oftast lätt men ibland ligger de på andra sidan av ett hus och kan vara svåra att hitta. Hur ska självkörande bilar hitta de sista metrarna i framtiden?

ID3_Diess4

Han hade även sin dotter med i bilen, som tydligen hade lite synpunkter på bilens skärmar. Hon är nämligen UX-designer till yrket, håller på att utveckla användarvänliga datorgränssnitt! Hoppas hon hade en hel del att säga till farsan om bilens mjukvara. 😉

Herbert Diess skriver diplomatiskt “Medan vi var oense om några saker, var det en sak vi var överens om: Att hoppa framåt i musik borde göras med uppåtpilen, inte nedåt. Jag kommer att förmedla mina intryck.”

ID3_Diess5

Verkar som det kommer att komma ett antal förbättringar till bilarnas mjukvara snart, med påbud från högsta ort 🙂

“Sammanfattningsvis är jag mycket glad att jag valde ID.3 för årets semester” avslutar Diess sitt inlägg “Det var också ett sätt för mig att testa fordonet igen under absolut realistiska förhållanden över längre sträckor. Jag kommer definitivt komma ihåg detta sommarlov. Det visade mig att vi är på rätt väg hos Volkswagen – framtiden för körning är elektrisk!”

Väldigt upplyftande ord från VD-n för ett av världens största biltillverkare. Nu hoppas vi bara att han betalade laddning ur egen ficka så han fick känna på Ionitys ockerpriser – vem vet, det kanske kan bli en ändring där också så småningom? 😉

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 16 Responses to Långfärdstest av Volkswagen ID.3

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Det är ju bra att Diess testar bilen själv. Det här är VW viktigaste produkt på många årtionden, misslyckas de med denna är det förmodligen game over. Därför borde Diess, ledningsgruppen och andra tongivande chefer mer eller mindre bo i ID.3 bilar, och inte “bara” provköra en under en tvåveckors semester.

    2. Tommy says:

      Att hoppa framåt i musik borde väl vara högerknappen och öka volymen på uppåtpilen?

      • Jerker says:

        Javisst, självklart!

      • Stefan Larsson says:

        Håller helt med om att framåt bör vara åt höger (förutom kanske i arabiska och andra språkområden där man läser från höger till vänster…).
        Samtidigt kan jag förstå utvecklaren som valt att ha neråt för att hoppa vidare – med dagens spellistor på t.ex. Spotify börjar man ju överst och går neråt (om man inte kör Shuffle). Så om man av någon anledning varit “tvingad” att använda upp/ner för att hoppa framåt bakåt ser jag det inte som självklart att upp ska vara framåt. Dock är det ju från början hål i huvudet att ha upp/ner för att flytta sig i en spellista, de knapparna ska självklart styra volym.

        • Johnny Rosenberg says:

          Vad menar du med dagens spellistor? Spellistor har väl alltid varit uppifrån och ner, oavsett om det handlat om Spotify, m3u-filer eller papperslappar med låtar nedtecknade?

          • Stefan Larsson says:

            Nja, ett kassettband t.ex (ja, jag är gammal…) gick ju snarare från vänster till höger eller tvärtom, även om låtarna kanske stod tryckta uppifrån och ner på fodralet. Det är ju därför man säger att man spolar FRAM och inte spolar NER ett band. En LP-skiva går ju i teknisk mening utifrån och in, och en CD inifrån och ut (vilket jag tror många inte vet för övrigt…).
            Samma sak som att man säger att man “lägger på luren” när man avslutar ett telefonsamtal – hur många idag minns ens vad det egentligen innebär.
            Så jag menade helt enkelt att det kanske finns utvecklare av idag som bara ser på själva listan och inte har någon relation till hur det var, utan tänkte att “nästa låt ligger nedanför den nuvarande”. Och jag höll som sagt med om att det var korkat, jag försökte bara förstå hur den som hittat på det kanske tänkt…

            • Johnny Rosenberg says:

              Jo, så tänker jag också ofta. Försöker förstå varför saker är gjorda som de är… och jag har också använt kassettband, i flera decennier dessutom. Som en lustig slump har jag faktiskt precis i dagarna beställt och mottagit ett gäng remmar till mitt gamla kassettdäck (Pioneer CT-S610, om någon undrar). Har några kassettband som jag ännu inte digitaliserat och som inte går att få tag på, men så upptäckte jag att samtliga remmar var uttjänta. Ska se om jag får tid i helgen att byta dem och om jag får ihop skiten efteråt. Har aldrig gillat kassettmediet (och inte heller vinyl), men det fanns ju inget annat på den tiden, så det blev ju en hel del kassettband inspelade genom åren, innan jag skaffade en VHS-spelare med HiFi-ljud 1991 och en DAT-spelare 1992, varav båda är skrotade idag (men jag har kvar en billigare HiFi-VHS-spelare).
              Nej, bäst att sluta nu, annars tar det aldrig slut…

            • Stefan Larsson says:

              Ja det här med drivremmar är intressant. Själv fick jag nyligen ordna O-ringar i rätt dimension att använda som drivremmar i en gammal Super-8-projektor för att kunna spela upp gamla filmer med min bortgångne svärfar och hans bror och far för svärmor och brodern. Det var synnerligen uppskattat när jag lösten den saken.

      • Ja självklart. Men nu har ju VW redan tryckt symbolerna på knapparna. Då kan man inte göra så stora ändringar längre. Visar genidraget i Tesla Model 3 där det mesta styrs från skärmen (och därmed kan ändras och förbättras) och rattknapparna saknar symboler – då kan deras funktioner också moddas med tiden.

        • Tommy says:

          Men herregud! Att det ska krävas genier att komma på detta före man trycker symbolerna är ju sanslöst. Tur att VW har sån fantastisk byggkvalitet (jämfört med Teslas som sägs vara så dålig) i alla fall då som konkurrensmedel. Min Passat har dock inte utmärkt sig som fantastisk i kvaliteten (tvärt om).

      • Justera volym och låtval i vänsterkurva så hamnar knapparna rätt 🙂

    3. Motörhead says:

      Herr Diess Har sannolikt en så bra ersättning (lön) från Volkswagen att han inte känner behov över att gnälla över Ionitys priser. Speciellt inte då han är VD hos en av delägarna…

    4. Johan says:

      Nu har jag provsuttit i bilen. Med en förare på 191cm kunde jag sitta bakom med mina 186cm, inte möjligt i en M3. Kvalitets intrycket inuti var sämre än på befintliga Golf men bättre än M3. Speciellt störde jag mig på all pianolack. Det sitter en plast kåpa på huven som hade en glipa mellan huv och kåpan, det gav inget kvalitets intryck och det blir säkert svårt att hålla rent där.

    Lämna ett svar