Det har börjat dyka upp olika tester av Volkswagens nya elbil ID.3. Vi har dock hittat ett ganska unikt långtest av bilen – utförd av ingen mindre än Volkswagens VD Herbert Diess!
Många har nog hört att han lånade en av de första tillverkade bilarna och provkörde den över en helg förra månaden. Nu framkommer det dock att han utförde även en långt mer omfattande test av bilen: han tog den på en två veckor lång semester till Italien! Han berättar om sina upplevelser på sitt LinkedIn-konto:
Han börjar sin berättelse med att avliva några myter om elbilar. Som den om att de skulle vara besvärliga på långresor: “Det tar bara cirka 15 minuter att lägga till mer än 100 kilometer till ID.3-s räckvidd med en batterivänlig 80 kW. Det betyder att du kan koppla av och njuta av en kopp kaffe och sedan åka vidare igen. Jag hade inga problem och hela upplevelsen var väldigt trevlig!”
“En elektrisk semesterresa är definitivt en mer avkopplande upplevelse totalt sett än i ett fordon med förbränningsmotor. Det är fantastiskt hur lugn och avslappnad du kan vara när du når din destination.”
Han stannade och laddade på Ionity laddstationer (förstås, de är ju delfinansierade av VW). Han tyckte att laddningsinfrastrukturen mellan München och Gardasjön redan var välutvecklad och lovade att inom två år kommer det finnas ett omfattande laddnätverk inom hela Europa.
“En sak är tydlig:” fortsatte Herbert Diess “vi måste utöka infrastrukturen i snabb takt om så många kunder som vi hoppas på ska skaffa elbilar. Det är något jag kommer att fortsätta arbeta med.”
Bra om beslutsfattare också får jaga lite laddstolpar då och då
Tro nu inte att han enbart var lyrisk över elbilen hans företag har tagit fram. Han hade lite kritik också:
“Våra navigationssystem måste visa laddstationerna ännu mer exakt i framtiden – vissa visas för närvarande uppemot 200 meter fel. Inte så mycket att du missar laddstationen, men vi borde göra det så lätt som möjligt att hitta dem.”
Jo, det där känner vi igen från Teslas navigator också, som visar ungefär var Supercharger stationerna ligger, men sista hundra metern får man försöka hitta dem själv. Oftast lätt men ibland ligger de på andra sidan av ett hus och kan vara svåra att hitta. Hur ska självkörande bilar hitta de sista metrarna i framtiden?
Han hade även sin dotter med i bilen, som tydligen hade lite synpunkter på bilens skärmar. Hon är nämligen UX-designer till yrket, håller på att utveckla användarvänliga datorgränssnitt! Hoppas hon hade en hel del att säga till farsan om bilens mjukvara.
Herbert Diess skriver diplomatiskt “Medan vi var oense om några saker, var det en sak vi var överens om: Att hoppa framåt i musik borde göras med uppåtpilen, inte nedåt. Jag kommer att förmedla mina intryck.”
Verkar som det kommer att komma ett antal förbättringar till bilarnas mjukvara snart, med påbud från högsta ort
“Sammanfattningsvis är jag mycket glad att jag valde ID.3 för årets semester” avslutar Diess sitt inlägg “Det var också ett sätt för mig att testa fordonet igen under absolut realistiska förhållanden över längre sträckor. Jag kommer definitivt komma ihåg detta sommarlov. Det visade mig att vi är på rätt väg hos Volkswagen – framtiden för körning är elektrisk!”
Väldigt upplyftande ord från VD-n för ett av världens största biltillverkare. Nu hoppas vi bara att han betalade laddning ur egen ficka så han fick känna på Ionitys ockerpriser – vem vet, det kanske kan bli en ändring där också så småningom?