Nu när det är trafikkaos i södra Sverige med snön som vräker ner och stoppar trafiken är det viktigt att man tänker på att ladda sin elbil ordentligt innan man ger sig ut på vägarna!
Nyblivna elbilister kanske inte tänker på att bilen drar mer i minusgrader och ännu mer när vägen täcks av tjock nysnö. Precis som man inte ger sig iväg med tom bensintank ska man heller inte ge sig ut på vägarna med halvladdade batterier.
Elbilsboomen innebär att över 40% av dem som nu har elbil har skaffat dem i år! De har aldrig kört den i minusgrader, på vintern. Man är van att bilen drog bara halv batteriladdning på väg till tant Agda i somras. Att samma resa nu plötsligt drar mycket mer är man kanske inte beredd på. Eller att laddning går långsammare i minusgrader.
Elbilar fungerar alldeles utmärkt i vinterkyla. På många sätt är de till och med pålitligare och skönare än bilar med förbränningsmotorer när temperaturen kryper under nollan. Men man måste ha respekt för vädrets makter. Är det extremväder ska man aldrig ge sig iväg lättvindigt och oförberett – oavsett biltyp och drivlina.
Man brukar säga att elbilars räckvidd minskar med runt 30% på vintern. Med det anses dock normala vinterdagar med plogade vägar då räckviddsminskningen framför allt beror på att en del av batteriladdningen går åt att värma kupén. I snöstorm när hjulen ska kämpa sig igenom tjock nysnö kan förbrukningen skjuta ännu mer i höjden och räckvidden rasa neråt hälften av sommarens. Då gäller det att man hade laddat bilen ordentligt.
Samma fysiska regler gäller egentligen även bensinbilar, deras räckvidd minskar också med runt 20% på vintern och ännu mer om de ska kämpa sig igenom snövallar men elbilens energieffektiva framdrivning medför att man märker sådana störningar mer.
Att starta en elbil i minusgrader medför inga problem. De startar lika lätt som vanligt även i extrem kyla. Tänk dock på att ansluta bilen till laddning och förvärma så du slipper sätta dig i en iskall bil och slipper ta el från bilens batterier för att tina upp kupén. Startar du bilens värme med mobilappen slipper du dessutom stå och skrapa rutan!
Råkar du köra fast i snön, blir ståendes i snöstormen kan du lugnt ha kupévärmen igång utan att behöva oroa dig för kolmonoxidförgiftning. Med bensinbilar sker många fall av olyckor då folk som blir insnöade gasas ihjäl av sina egna bilar när de har motorn på tomgång. Elbilar har inte samma problem.
Det har gjorts försök med elbilar som satt fast i snöstorm, det går åt ungefär 2kWh el i timmen att hålla värmen i bilen. Elbilar med effektiva värmepumpar drar hälften så mycket. Man klarar lätt en hel natt i bilen – om man hade laddat batterierna ordentligt innan.
Därför är det viktigt att vara beredd på det oförutsedda. Måste du iväg i extremväder se till att du är väl förberedd på alla eventualiteter: ladda batterierna fulla innan avfärd! Ha större marginaler när du åker. Ha alltid 15-20 kWh el kvar i batterierna som nödreserv. Låt inte laddningen sjunka ner till enstaka procent innan du stannar och snabbladdar längs vägen. Ladda redan när du fortfarande har 10-15 mils räckvidd kvar. Och var beredd på att även snabbladdning går långsammare än vanligt i minusgrader.
Tänkvärda artiklar om elbilar och minusgrader:
Nej Börje Ekholm, du kommer inte frysa ihjäl i en elbil
Så långt kommer elbilen på vintern
koldioxidförgiftning?
Nästan lika farligt som divätemonoxid!
Är mycket effektivare med nya bilar mer värmepump och ocotovalve. Här är Björns test när han campar över i en M3 LR 2021 i -26 grader. Drar 670 W att värma bilen från batterierna.
https://youtu.be/VPudpniOmxY?t=215
Hur många bilar är det som blivit ståendes?
https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elbilarna-kan-ha-varit-en-enda?fbclid=iwar1uut2p669skgpgeyw4fkf6e-xkt4yutosvchshtgzmz7nscjtszkznfm8
Värt att notera att den som spred myten om elbilarna vid detta tillfälle är medlem i Bensinupproret 2.0.
Var det räddningsledaren “Salo”?
Utveckla gärna, med belägg.
Lyssnade just på nyheterna där Trafikverkets presstalesperson uttalade sig om denna nya företeelse. Generellt fick jag uppfattningen att vederbörande i relation till sin uppgift var tämligen illa insatt. Slutsatsen var att biltillverkarna måste komma med någon lösning i form av exempelvis en portabel snabbladdare, så att bilarna inte måste bogseras bort. Inget nämndes om fördelarna med att sitta fast i en laddad elbil eller ens ett medskick att det är bra att ha lite extra marginal vid vinterväder. Inte heller något om att tidiga elbilar har mindre marginaler medan nya torde ha bättre förutsättningar.
Vore förövrigt inte en rimligare slutsats att bärgarna borde ha med sig någon form av portabel 11kW-laddare. Varför skall varje bil ha med sig detta? De flesta bilar har sannolikt inte reservdunk idag när bränslet åldras snabbare än förr.