Norska elbilsklubben elbil.no har en årlig tradition att vintertesta elbilar. I år körde de till exempel 1500 kilometer genom iskalla Finnmark, Nordkap och Troms i nordligaste Norge – norr om Sverige! Klarar sig bilarna där, långt norr om polcirkeln och Treriksröset så borde de väl klara sig också i hela Sverige?
I år testade de Citroën ë-C4, Volkswagen ID.3 1st, Polestar 2, BMW iX3 och Porsche Taycan 4S i sammanlagt fem dagar. På nätterna sjönk temperaturen till under -20 grader. Elbil.no betonar att de kunde inte ansluta bilarna till laddstolpe på nätterna, så bilarna var tyvärr tvugna att värma upp kupén på morgonen med el från batterierna. Med kortare räckvidd som resultat. Förvärmer du bilen kommer du få bättre räckvidd, dessa siffror ska tolkas som värstafall. De använde heller inte bilarnas olika Eco-program för att spara el.
På dagarna körde de runt 40 mil per dag i ungefär -10 till -15 grader, med flera laddstopp. Inne i kupén hade alla sköna +20 grader. Bitvis var det så kallt att snabbladdarna de skulle ladda på fick problem med frusna skärmar! Bokstavligen frusna – de fick tina upp dem med värme från händerna innan tryckskärmarna började reagera. På grund av kylan var det heller ingen större skillnad mellan att ladda på 50 kW snabbladdare eller på 175 kW supersnabbladdare – på grund av kalla batterier gick det knappt snabbare där.
Det de norska tesförarna märkte var att varken Citroën ë-C4 eller Polestar 2 verkade bry sig om yttertemperaturen när de presenterade förväntad räckvidd på instrumentpanelen. Speciellt Citroën visade rena fantasisiffror på 32-34 mil – men kom i verkligheten knappa 20 i vinterkylan. Porsche och BMW visade först alldeles för lång räckvidd – men anpassade sig sedan snabbt när man började åka. Endast Volkswagen ID.3 uppskattade räckvidden rätt redan från början.
Sammanfattningsvis anser elbil.no att bilarna kommer så här långt på vintern (som sagt var: utan förvärmning):
Du kan läsa hela det utförliga testet på elbil.no
Detta var dock inte första gången elbil.no gjort sådana här vintertester. I fjol testades Kia e-Soul, Skoda Citigoe IV, MG ZS EV, Renault Zoe och Mercedes-Benz EQC under liknande förhållanden.
Elbil.no upplevde Skoda Citigoe iV som en säker och anständig vinterbil trots sitt låga pris. Laddhastigheten i vinterkylan var dock inte imponerande. Även nya Zoe klarade sig bra, den hade dock något sämre köregenskaper på hala vägar än Skodan, och ännu sämre snabbladdning i kyla. Kinesiska nykomlingen MG ZS fick också goda lovord för sina vinteregenskaper. Något udda var dock att bilen varken berättar vad det är för temperatur ute eller inne i kupén. Även den hade dock nedslående långa laddtider i minusgrader.
Vinnaren av fjolårets vintertest var Kia e-Soul enligt elbil.no. Lång räckvidd i kombination med lågt pris. Det var den näst bekväma bilen att köra på vintern bakom Mercedes-Benz EQC – som dock har en helt annan prislapp. Den “viskade genom snödrivorna och isöverdraget på bergspasserna” och ger en total premiumkänsla. Den lyckades även nå högst laddhastighet av de testade bilarna.
För två år sedan körde elbil.no SUV-arna Audi e-Tron Quattro, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona och Tesla Model X på vintertest.
Audin var “en elektrisk majestät på vägen”. Dess förbrukning var dock konsekvent högst i alla delmätningar under testet. Kia e-Niro blev en tidig favorit i testteamet. Dess största nackdel var dock avsaknaden av en app. Jaguar erbjöd överlägset mest körglädje och leende bakom ratten. Kona gav intrycket att batteripacket är outtömligt. Men Tesla hade den överlägset bästa kontrollen över elbilsfysik när det gäller större bilar.
Vill du läsa mer om hur de olika elbilarna betedde sig i minusgrader bör du läsa elbil.no-s utförliga tester. Klicka på respektive stapeldiagram för att komma till rätt artikel.
Sammanfattningsvis kan vi säga att elbilar är underbara att köra – även på vintern. Visst minskar räckvidden något, visst tar laddningen något längre tid – men moderna elbilar klarar ändå 20-40 mil utan problem även i minusgrader.
Märkligt att inte Tesla Model 3 varit med i något test? Den är ju ändå rätt vanlig…
Ja. Jag tycker drivlinan fungerar bra när det är tokkallt. Resten av bilen kan jag blir lite trött på, framför allt att man knappt kommer in i bilen om jag glömt förvärma den, eller kan stänga dörren ordentligt om man forcerar upp den. Också märkt att förvärmningen inte verkar lösgöra vindrutetorkarna om de har frusit fast.
Ställer man torkarna i service-läge tinar de när man kör förvärmning eftersom rutan blir varm
De fick skarp kritik för att inte tagit med nya model3, norges mest sålda elbil, på vintertestet. Ungefär hälften av kommentarerna ifrågasätter vad dom egentligen tänkte när de tog med taycan istället för sjölvaste referensbilen för elbilar i norge.
Youtubeprofilen Björn Nyland har också sin beskärda del av tester av mer verklighetstrogna scenarior, alla elbilar man kan tänka sig nästan.
Den som funderar på hur olika elbilar beter sig vid kyla vad gäller räckvidd och laddning, bör kolla in hans kanal. Matnyttigt info.
Imponerande att man kom 30 mil med nya Zoe. Den kommer vi ca 20 mil med på vintern, när vi kör E22an mot Malmö från Karlskrona. Måste stanna och ladda en halvtimme i Kristianstad för att nå fram med ca 10%.