Landet som ger bort gratis elmotorcyklar

Förra veckan rapporterade vi hur det fattiga afrikanska landet Etiopien blev det första landet i världen att förbjuda avgasbilar. Vi spekulerade då hur de afrikanska länderna kan hoppa förbi steg i utvecklingen och gå direkt på eldrivna fordon. Det som för några lät som utopi verkar nu på allvar börja hända.

Ugandas president Yoweri Kaguta Museveni lovade i fjol att landet kommer dela ut gratis elmotorcyklar. Många trodde att han fick solsting eller ville sätta personlig rekord i valfläsk, men nyheten visade sig faktiskt vara sann.

Väldigt få äger egna bilar i Uganda. Eller har råd med att åka taxi. De som vill ta sig snabbt och billigt någonstans i landets storstäder hoppar på en boda-boda. Det är motorcykeltaxi där man sätter sig på sadeln bakom föraren och åker snabbt genom stadens myller. Boda-boda är ännu mer basic än de tuk-tuk många känner till från asiatiska länder. Här åker man som vanlig motorcykelpassagerare.

Den afrikanska elmotorcykeltillverkaren Spiro, med fabriker i Togo och Benin tillverkar elektriska motorcyklar anpassade till den tuffa afrikanska marknaden. Som synes på ovan bild har de rejäla, robusta ramar och ordentliga stötdämpare för att kunna ta sig fram även på sämre vägar. Deras Commando elmotorcykel har 80 km/h topphastighet och 75 km räckvidd. Och viktigast av allt: den har battery swap.

Spiro har 600 batteribytesstationer runt om i Togo, Benin och Uganda. Glöm robotar och high-tech, det är bemannade stationer där en stationsvärd hjälper föraren ta loss batteriet, ansluter den till en laddare och lämnar ut en färdigladdad istället. Företaget planerar mångdubbla antalet stationer de närmsta åren och håller på att utöka sin produktionskapacitet till tusen motorcyklar per dag.

Med hjälp av 50 miljoner dollar i bidrag från African Fund for Transformation and Industrialization (ATIF) ska Spiro ge bort(!) 140 000 elmotorcyklar i Uganda, till boda-boda förare.

Föraren lämnar in sin gamla motorcykel och kan hämta ut en splitterny Spiro elmotorcykel helt gratis. Sedan betalar han 5 dollar om dagen i batterihyra, där två batteribyten om dagen ingår i priset. Bara bensinen kostade $4,20 per dag till gamla motorcykeln. I hyran ingår även service och reparationer – som kostade runt en dollar om dagen med gamla motorcykeln. Räknar man även med avbetalning som de fattiga förarna ofta hade på sina cyklar kostade det $6,20 per dag att driva en bensindriven boda-boda. Att byta till Spiros elmotorcykel blir alltså billigare för förarna än att behålla de gamla cyklarna. De första förarna som har gjort bytet berättar redan om rejält ökade vinster.

Luften i städerna är också vinnare när de oljiga avgaserna från tusentals motorcyklar försvinner. Landets importbehov av bränsle minskar också.

Efter framgångarna i Togo, Benin och Uganda har även andra afrikanska länder börjat titta på hur de kan ersätta deras flottor av avgasstinkande motorcyklar med rena eldrivna dito. 95% av världens alla elmopeder och elmotorcyklar finns i Asien. Nu verkar Afrika segla upp som nästa stora marknad för dem.

Bookmark the permalink.