Vi har tidigare rapporterat om att det säljs fler Tesla Model 3 i USA än BMW 3-serie, att Tesla är dubbelt så stora som Volvo i USA, och att Tesla Model 3 var USA-s sjunde mest sålda personbil. Men dessa siffror gällde hela USA, inklusive alla delstater. Let’s face it – det säljs inte särskilt många Teslor i säg South Caroline.
Tittar vi på progressiva delstaten Kalifornien ser vi dock en chockerande utveckling: mest sålda bilen i Kalifornien andra halvan av 2018 var Tesla Model 3!
Enligt sajten CleanTechnica såldes det fler Model 3 än “eviga ettan” Honda Civic i Kalifornien. Ovan diagram inkluderar även de i USA så omåttligt populära SUV och pickup-trucks. Tesla Model 3 sålde mer än alla andra. Volvo är inte ens med i topplistan.
Inte ens Norge kan visa upp så fantastiska siffror (än – Model 3 försäljningen kom precis igång i landet för några dagar sedan). Tittar vi på hela året i Kalifornien hamnar Tesla Model 3 på sjätte plats – för volymproduktionen kom ju inte igång förrän andra halvan av året!
Vi kan inte låta bli att undra ifall det kan bli liknande utveckling i Norge, Sverige, Europa och världen? Bäst säljande bilmodellen i Sverige är just nu Volvo S/V60 med 1227 nyregistreringar i Januari (klar fusk att de räknar ihop försäljningssiffrorna för S60 och V60). Kommer Tesla kunna slå den siffran? Kanske efter att de släpper Standard Range versionen av Tesla Model 3 – och avsätter tillräckligt många bilar till lilla landet Sverige från båtleveranserna över Atlanten.
För att visa skillnaden mellan Tesla Model 3 och andra elbilar kan man till exempel jämföra de amerikanska leveranserna av BMW i3 och Tesla Model 3:
Nästa gång någon undrar ifall Teslas autopilot är säker, eller rent av påstår den skulle vara “farlig” på något sätt visa dem bara följande videoklipp om hur den förutser att bilen framför den kommer krocka, varnar föraren med ljudsignal och slår på bromsarna så Teslan kan undvika olyckan som inte ens inträffat än:
Teslas radar ser inte bara bilen framför dig utan även bilen framför den bilen, så autopiloten kan reagera så snabbt bilen längre fram i kön tvärnitar – bilen du själv inte ens kan se.
Jättebra artikel, som vanligt. Ingen jättenyhet i det större perspektivet, men där lokalt absolut, och sköna reflektioner kring det.
Sen är det väl så att det inte sålts mycket Geely, förlåt, Volvo S60 på rätt länge, de verkar ha tagit en paus med den modellen, så det som dyker upp som V60/S60 i statistiken nu och en tid tillbaka är väl enbart V60. Jag tror Tesla behöver en kombiaktig modell med dragkrok som inte är jättemycket dyrare än V60 för att sälja riktigt bra i Sverige ett bra tag framöver.
Vet inte om du nämnt det någon gång, men tack vare att Volvo Cars globalt ökat väldigt bra ett tag kommer det dröja tills nästa år innan Tesla går om Volvo, och om Volvo fortsätter att öka så fantastiskt som de gjorde från 2017 till 2018, alltså drygt 12% är det inte säkert att Tesla kommer producera så väldigt många fler bilar än Volvo år 2020.