Ofta när ämnet elbilar kommer upp finns det alltid någon som börjar oroa sig över varifrån all el till elbilen ska komma från. Det börjar pratas om “marginalel”, om importerad kolkraft från kontinenten och om elnät som över huvud taget inte håller för ökade användningen.
Men låt oss betrakta en vanlig svensk villahushåll, hur den såg ut kring millennieskiftet, och idag. Vad har hänt på dessa 15 år med elförbrukningen?
En viktig skillnad idag mot år 2000 är lamporna i våra hem. Då hade vi fortfarande riktiga glödlampor – idag kör alla med lågenergilampor. Enligt Energimyndigheten sparar varje hushåll 500 kWh per år på att ha gått över till lågenergilampor. Villahushåll sparar nog ännu mer än genomsnittet (iom fler lampor) men låt oss ta 500 kWh som värde i alla fall.
Många av oss har säkert bytt kyl och frys också sen år 2000. Trotjänaren från 80-talet gav till sist upp och ersattes med nya moderna – som dessutom drar mycket mindre el. Enligt Vattenfall kan man spara 300 kWh per år på att byta till ett modernt kylskåp – och 600 kWh på frysen!
Samma sak med diskmaskinen där moderna diskmaskiner drar mindre än gamla. Den nya diskmaskinen du skaffade drar enligt Vi i villa 218 kWh mindre per år än din gamla. Din nuvarande tvättmaskin drar 62 kWh mindre per år än den gamla du hade, och torktumlaren ca 350 kWh mindre, enligt Vattenfall.
I duschen har det också hänt saker. Den där moderna duschmunstycket du satte in istället för gamla åbäket som rostade sönder sparar dig 500 kWh per år i el enligt Energirådgivningen – förutom vattnet du sparar!
Adderar man ihop siffrorna får vi att genomsnittsvillan av idag drar ca 2530 kWh mindre i år än år 2000 – bara enbart genom att de har köpt nya vitvaror under åren! Har de bytt villavärmen till värmepump eller satt in treglasfönster istället för de gamla tvåglas har de sparat minst lika mycket till.
Utgår vi ifrån tumregeln att en genomsnittlig elbil drar ca 2 kWh per mil så räcker dessa 2530 sparade kWh till 1265 mil per år! Enligt Statistiska Centralbyrån åker varje svensk bil i genomsnitt 1235 mil per år.
Vi har alltså enbart genom det naturliga utbytet av vitvaror i våra hem sparat in elmängden det behövs för att ladda våra elbilar! Elförbrukningen för ett villahushåll som skaffar en elbil idag ökar tillbaka till ungefär samma nivå de hade på 90-talet. Elnätet höll för det då – den håller för det idag också!
TCS ett år sedan: Aj så fel det kan bli
För ett år sedan berättade vi om Reuters som gick ut med stora nyheten om att Tesla Motors tvingas återkalla 29 222 bilar. Enda problemet var att nyheten inte var sann… Som Elon Musk sa: The word ”recall” needs to be recalled.
nja, det är väl inte fullt så lätt att räkna på svenska hushållens energibesparingar som du har gjort. Du har helt rätt i att många har bytt till energieffektivare vitvaror och belysning, samt renoverat sina hem. Men samtidigt har vi köpt fler elektroniska prylar. Med utfasningen av glödlampan sparar Sverige 2TWh el per år! Detta räcker alltså till cirka 670 000 elbilar. Så vi behöver nog inte oroa oss för att elen inte skulle räcka. Dessutom energieffektiviserar Sveriges industrier vilket leder till ännu mer el som blir “över” till elbilar.
Sen är det ju inte bara energin som är viktig. Vi måste också titta på effekten. Skulle 670 000 elbilar ladda samtidigt så kanske det kan leda till problem, jag har ingen aning och jag vet inte om någon har räknat på detta.
Men, det scenariot är inte aktuellt. Inte än på ett bra tag i alla fall! Dessutom laddar de flesta nattetid vid sina hem då effektbehovet ändå är lågt. Så det är troligen ingenting vi behöver oroa oss för. Trevlig helg!
Elbilen är en av dessa elektroniska prylar som vi köper. Skulle man oroa sig för var elen kommer ifrån för elbilen så kanske man borde oroa sig varifrån elen kommer till plattan eller slowcookern. El är inte något större problem i Sverige dock. Vi är i princip helt självförsörjande på detta. Jag tycker man borde oroa sig varifrån bensinen/dieseln kommer till nya bilen istället. Sverige har ingen utvinning av olja, är helt beroende av omvärlden vad gäller olja och omkring hälften kommer från Ryssland idag.
Du har självklart rätt. I Sverige har vi större export än import av el. Så vi behöver inte oroa oss för var elen kommer ifrån. Som du säger är det mer oroande med bensinen och dieseln. Genom att köpa bensin så stöttar man faktiskt länder där det är förbjudet för kvinnor att köra bil och där hängning förekommer. Så indirekt stöttar man alltså hängning om man ska dra det till sin extrem.
Kanske den viktigaste anledningen att sluta bränna olja, pengarna vi skickar till dom länderna används till fel saker både i deras länder och i våra.
Jag producerar mer el med mina solpaneler än vad jag förbrukar i min Tesla, även detta faktum skall tas med i beräkningen. Jag gör nätnytta till elbolgen som inte behöver ta lika mycket höjd för förbrukningstopparna så vi kanske slipper köpa kolel.
Vi behöver ett smartare elnät och olika tariffer beroende på hur stor efterfrågan är (som trängselskatt). Om våra prylar är smartare, tex värmepannan eller billaddaren drar ner på effekten där efterfrågan är hög och då priset är högt kan ett bättre utnyttjande av elen göras. Och det kostar väldigt mycket med gasturbiner för att möte peakar i efterfrågan eller när produktionen går ner tillfälligt.
Du tittar för smått på elanvändningen. 1990 139,9TWh, 2000 146,6TWh o 2010 147,6TWh totalt i Sverige. Om alla körde el skulle vi behöva ytterligare 12,5TWh vilket är ungefär lika mycket som all vår vindkraft. Innan vår bilpark är helt eldriven hinner vi nog lätt dubblera antalet vindkraftverk.
Fast befolkningen och antalet hushåll har också ökat under tiden, i ännu raskare takt.
Antal hushåll i Sverige enl SCB: 1990: 3 830 037, 2012: 4 176 313
Så förbrukningen per hushåll har faktiskt minskat.
Sant, men det blir inte mer vatten i vattenkraftverken eller större kärnreaktorer för det.
De flesta lär ladda på natten. Detta är bara positivt då nyttjandet i övrigt är som lägst då. Och eftersom kärnkraftverk och övrig baskraft inte stänger ner på natten, så kan då alltså den elen nyttjas istället för att som idag kastas bort.
ingen el kastas bort
Jag tror inte 12,5 TWh är i närheten av det vi behöver om vi ska ändra hela Sveriges fordonsflotta till elbilar. Under 2013 så var det totala energiinnehållet i den bensin, diesel och E85 som såldes i Sverige 87 TWh. Om vi räknar snällt för elbilen så har 90% verkningsgrad och en förbränningsmotor har 30% verkningsgrad så skulle det betyda att vi behöver 29 TWh mer el för att driva hela Sveriges bilpark på el. Det kan jämföras att vi idag använder ungefär 150 TWh. Det betyder att vi behöver antingen öka elproduktionen med 20% eller minska vår elanvändning inom andra områden med 20%.
Nä du har helt rätt det räcker förmodligen inte med 12,5TWh men det blir inte så mycket mer än så.
Det stämmer inte att fossilbilen har 30% verkningsgrad, det var därför du kom fram till felaktiga 29TW.
Enklare att räkna på elbilens förbrukning som redan mäts i Wh/km. Tibor utgår från 2 KWh/mil.
Det kördes under 2016 totalt 6 717 615 861 mil sammanlagt med alla landets personbilar.
Dubblar du den siffran får du ca 13,4TWh, och det är väl tilltaget. Sedan bör man lägga till 10% för förluster i elsystemet. Petroleumindustrin har mycket större förluster, så även här vinner elbilen.
Men elen ska produceras så man måste räkna på totalen och då blir behovet ca 14-15TWh.
Så det ryms med råge i el-överproduktionen på 22,6TWh (av 158,9TWh 2015). Faktum är att alla Sveriges ca 5,5 miljoner personbilar skulle kunna köras enbart på vindkraftens 16,3TWh.
Därav kan man dra slutsatsen av din kalkyl för fossilbilar att de i verkligheten har ca 15% verkningsgrad.
Vilket stämmer bättre med de siffror jag sett (verklig medelverkningsgrad mätt på däcken mot marken).
Väger man in förlusterna från oljekällan till din tank, så blir fossilbilens verkningsgrad rena katastrofen!