Chevrolet Bolt

Bolt

I måndags släppte Chevrolet sin konceptbil Bolt på bilsalongen i Detroit. Den är enligt GM-s pressrelease “the Bolt EV concept – a vision for an affordable, long-range all-electric vehicle designed to offer more than 200 miles of range starting around $30,000“.

Vi får se om visionen kan bli verklighet. Ganska snabbt framkom det att $30 000 är efter amerikanska skatterabatten på $7 500. Och GM-s pressrelease är noga med att kalla bilen för ett koncept, utan att nämna eventuella lanseringsår.

Chevrolet Bolt verkar vara en trevlig elbil, med (äntligen!) vettig räckvidd. I pressreleaset pratar GM om 200 miles of range, dvs ca 30 mil, utan att precisera mer. På Internet ryktas det dock om att fokuspanelen GM testade bilen på har fått frågor om EPA räckvidd på 205 miles, 328 km. Det verkar alltså vara “riktiga” mil, inte “upp till”.

Till det yttre påminner Bolt om BMW i3, fast utan dess udda dörrlösning. Bolt har istället fått fyra riktiga dörrar. GM har precis som BMW också satsat på kolfiber i karossen, i kombination med andra lätta material som aluminium och magnesium.

Bolts mittskärm är en vinkning till Tesla Model S och vi känner även igen finesser som nyckel i mobilen och automatisk parkering och framkörning. Att man kan få upp mobilens skärm på mittskärmen är till och med ett steg före Model S. Men det som GM framför allt verkar ha knyckt lånat från Tesla Model S är dörrhandtagen:

Bolt_handles

GM har inte avslöjat några detaljer om Bolts batteristorlek, men om EPA räckvidd på 205 miles, stämmer borde väl batterierna vara på kring 50 kWh?

Batterierna är dock bilens akilleshäl på mer än ett sätt. Dels kommer vi fortfarande ihåg Doug Parks (GM’s vice president of global product programs) berömda ord från 2013 då han sa att GM skulle kunna göra en $30 000 elbil – fast pga batteriernas pris skulle den kosta mer… ???! Man måste nog vara högt uppsatt GM-chef för att kunna uttala sådana logiska kullerbyttor utan att blinka.

Medan Tesla Motors investerar miljarder i Gigafabriken -världens största batterifabrik- hörs det inga nyheter om sådana satsningar från GM. Deras nuvarande batterifabrik skulle kunna bestycka högst 20 000 Chevrolet Bolt årligen – mot de 500 000 Model 3 Tesla Motors hoppas kunna sälja. Vill GM komma upp i volymer måste de också börja bygga sin egen gigafabrik redan nu.

Bolt_charge

Sedan har vi problemet med laddningen. En elbil med lång räckvidd räcker inte i sig – den måste även kunna snabbladdas längst vägen vid långresor. Allt GM säger om Bolt är att den “kan snabbladdas”, men nämner inget om med vilken effekt och var. Något förvånande har Chevrolet Bolt fått en Type 1 laddport, utan de extra pinnar för högeffekt DC laddning som SAE-kommittén har föreslagit (ungefär som europeiska CCS kontakten). Utan riktig högeffekt DC laddning kan Bolt inte bege sig på långresor. Den kommer att bli en väldigt kompetent stadsbil utan räckviddsångest, men kommer inte kunna utmana Tesla Model 3 på långresor. Med en Type 1 laddport är Chevrolet Bolt begränsad till max 43 kW laddning, vilket skulle ge laddtider kring 45 minuter för att ladda Bolts (ponerade 50 kWh) batteri till 60%. Tesla Model 3 kommer klara samma laddning på en kvart med Tesla Motors egna Superchargers.

Medan Tesla Motors har satsat på att bygga ut ett eget nätverk av Supercharger snabbladdstationer över hela USA och Europa hänvisas framtida Bolt-ägare till att försöka hitta publika laddstationer.

Chevrolet Bolt skulle alltså kunna bli en väldigt kompetent elbil, som skulle på allvar kunna konkurrera mot BMW i3, Nissan Leaf och andra elbilar. Som den ser ut idag skulle den dock inte kunna utmana Tesla Model S eller Model 3 pga avsaknaden av möjlighet till supersnabb laddning och inget nätverk av snabbladdare. Med Tesla Model 3 kommer man kunna göra gratis långresor runt om i USA och Europa – men inte med Chevrolet Bolt.

Allra största problemet är dock -och konstigt nog är det inte många som berör detta- att medan Tesla Model 3 är en bil som Tesla Motors har kommittat sig till och säger kommer säljas om några år, så är Chevrolet Bolt endast en konceptbil, en vision som GM bokstavligen kallar den. Inget konkret. Det som nog fortfarande står i vägen för deras vision är batteripriset och tillgången till batterier, precis som GM-chefen Doug Parks sa.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • besser_wisser

    Mange innvendinger her. Fikk GM disse under presentasjonen eller var det hele bare et jippo?

  • UmeSverker

    Tror GM kommer att fixa det mesta innan säljstart. Dom vet vad kunden vill ha och dom har tid att fixa detaljerna innan lanseringen. Batteri volymerna är väl största frågetecknet men det är inte bara Tesla som bygger ny batterifabrik just nu även om deras giga blir störst så kommer dom andra att utöka också.
    Snygg bil och rätt tänk jämfört med t.ex. Leaf.
    Jag tror på GM, men jag kommer inte överge Telsa utan min nästa EV blir också en Tesla men då en modell 3.

  • Pingback: Tesladödare - Tesla Club Sweden