Tesladödare

Porsche717

Precis som varje ny mobil som släpps basuneras ut som ”iPhone-dödare” verkar alla nya elbilar bli ”Tesla-dödare”. :roll: Det enda som verkar krävas för att en bil från någon annan tillverkare ska skicka Tesla Motors i konkurs är att den har en elmotor, batterier och helst fyra hjul.

Senast i raden av bilar som media har basunerat ut som Tesladödare är Porsche 717. Den sägs få en 911-inspirerad kaross ovanpå en Panamera-bottenplatta. När Om den kommer i produktion någon gång kring 2019 kommer den erbjuda fyrhjulsdrift (mha två elmotorer), torque vectoring och fyrhjulsstyrning. Upp till 600 hästkrafter och 50 mils räckvidd.

En annan Tesladödare sägs bli Quant från det Liechtenstein-baserade företaget Nanoflowcell. Deras modell Quant F sägs få måsvingedörrar, fyra sittplatser, kolfiberchassie, topphastighet på 300 km/h och en räckvidd på 800 km. Den mindre, tvåsitsiga Quantino ska komma ända upp till 1000 km på en laddning. Deras bil bygger på en batteriteknik med flytande elektrolyt, som till skillnad från Litiumjon-batterier och andra liknande teknologier har sin elektrolyt lagrad i vätsketankar. Fördelen med batteritypen är dels att tankarna kan göras i princip hur stora som helst för att få mer kapacitet, och att förutom vanlig elladdning kan bilen även snabbladdas genom att helt enkelt pumpa in ny elektrolyt i tankarna. Cellernas teori beskrivs av filmklippet nedan:

I praktiken har dock ingen lyckats med att få membranväggen mellan vätskorna att ha tillräckligt bra kvalitet som håller länge. De enskilda cellerna kan heller inte leverera någon högre effekt, så många av dem måste parallellkopplas. Flödesceller lämpar sig bäst för jämn belastning – i en bil kan de få svårt med att få till snabb acceleration följt av regenerativ inbromsning. Att snabbtanka med färsk elektrolyt kräver bränslestationer minst lika komplexa som vätgasmackar – vem ska bekosta dem innan det finns många bilar? Fördelen med flödesceller mot vätgasbilar är i alla fall att de kan man ladda hemma över natten.

Bolt

En annan ”Tesladödare” har dock kommit ett steg närmare produktion: rykten som Reuters har snappat upp gör gällande att GM planerar starta produktionen av sin elbil Chevrolet Bolt i Detroit kanske redan nästa år. De planerar bygga 25-30,000 av dem årligen – i och med att de inte håller på att bygga någon Gigafabrik har de inte tillgång till fler batterier än så. Bolt sägs komma kosta $30,000 – dock efter amerikanska skatterabatten på $7,500.

 


TCS ett år sedan: Batteriprismyten

För ett år sedan behandlade vi myter kring elbilar. Då gällde det myten om att elbilar är så dyra på grund av deras batterier. Att batterier skulle utgöra halva elbilens pris. Alla dessa myter har vi samlat på vår populära elbilsmyter sida.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Axel Svensson

    Vad gäller Bolt så är det en 4-sitsig bil som kostar mer än Model 3, kanske kommer börja produceras slutet av nästa år för att börja säljas 2017. Antalet bilar lär också inte bli så många om man inte också slutar producera Volt helt och går upp på flera skiften för batteritillverkningen.

  • Mina ord

    GM skriver att de kommer ha produktionskapacitet att bygga ca 25-30 tusen bilar om året. Känns det som TESLA 3 killer? Nej.