Batteriprismyten

Vi lägger till en till myt till vår populära elbilsmyter sida:

– Elbilar är så dyra på grund av deras batterier! Batterierna utgör halva bilens pris!

Momsen kostar mer än batterierna redan för dagens elbilar. Det är utvecklingskostnaderna för ny teknologi som driver upp priset.

Mytens ursprung: Elbilar kostar mer än fossilbilar.

Varför myten inte stämmer: Batterier är dyra, men inte så extremt dyra som många verkar tro – siffror som 50-80% av bilens pris nämns ibland.

Elbilen Nissan Leaf går att köpa både med och utan batterier (leasa batterierna). Där kan man enkelt på prislappen se hur mycket batterierna faktiskt kostar:

Nissan Leaf Acenta kostar 340 990 kr med batterier och 271 690 kr utan. Mellanskillnaden blir alltså 69 300 kronor, eller 20.3% av bilens pris. Mindre än momsen man betalar för bilen.

Vad Tesla Motors betalar för sina batterier är en väl bevarad industrihemlighet, men många bedömare gissar på strax över $200/kWh, dvs kring $20 000 för 85 kWh batterier. Dessa 130 000 kronor utgör då ca 18% av bilens slutpris.

Det som däremot har slukat enorma summor för bilföretagen är utvecklingskostnaderna av den nya teknologin. Batteripacken, elmotorer, drivlinor, kringutrustning (tex energieffektiv luftkonditionering som inte drivs av bensinmotorn) mycket behövdes utvecklas helt från grunden. Och de höga utvecklingskostnaderna slås dessutom ut på väldigt få tillverkade bilar.

Nästa generation elbilar kommer att bli billigare inte så mycket pga billigare batterier (batteripriset minskar med ca 5%/år) utan pga minskade utvecklingskostnader.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Batteriprismyten

    1. Jomma says:

      Men Teslas bruttomarginal var ju tydligen 25% under q4.

      Det innebär (väl) att 75% av Teslas utpris (exklusive moms då) är ren produktkostnad för delar som batteri, motor, luftkonditionering osv. (Utvecklingskostnader, personalkostnader osv ska ligga utanför detta). Blir då inte delarna billigare, så kommer inte bilen kunna bli billigare heller om de vill upprätthålla en 25% bruttomarginal. Även om de skulle kunna halvera sin bruttomarginal skulle bara bilen bli 12% billigare.

      Eller tänker jag fel?

    Lämna ett svar