Kan man ha en Tesla Model S även om man inte har någon laddare för den hemma? Alla bor ju inte i villa där man kan skapa en egen laddplats till bilen. Om man tex bor i en (gammaldags 🙄 ) bostadsrätt som inte tillhandahåller några laddplatser för elbilar?
Flera av våra medlemmar berättar på vårt forum att det går faktiskt alldeles utmärkt! Iom att Model S har ett så pass stort batteri måste det inte laddas varje natt för att man ska kunna åka runt med bilen inne i stan. Andra elbilar med små batterier har så lite räckvidd kvar på kvällen så de måste laddas varje natt för att kunna komma fram även nästa dag. Model S batteri ger bilen en räckvidd på uppemot 50 mil i stadstrafik – något som räcker till flera dagars åkande. Bilen laddas sedan på någon publik laddplats där man ändå har ärende någon gång i veckan. Och det behöver inte alls vara en Tesla Supercharger.
“På jobbet finns det några 220V-uttag vid vissa parkeringsplatser. [Dessa ger] stabila 10km/h i laddning. Har ca en mil enkel väg till jobbet, så på en full arbetsdag blir nettoladdningen dessa dagar ca 7 mil.” skriver en Teslaägare.
“Jag laddar bilen vanligtvis en gång i veckan, oftast på helgen, under tiden jag handlar. För egen del sker detta i Sickla, där deras laddningsplatser ger drygt 80km/h, något som gör att bilen är fulladdad på knappa 3h.”
“Känns igen och det är absolut inget bekymmer. Vid Sjöhistoriska brukar jag ladda. Lämnar på morgonen och hämtar vid lunch, eller efter en längre joggingtur.” skriver en annan ägare.
Ansluter man en Tesla Model S till en trefaskontakt eller en Mode 3 Type 2 kontakt kan man ladda batteriet fullt på några timmar – som sedan räcker i flera dagar framöver om man bara kör runt inne i staden.
Men om man bara har lite kvar i batterierna men ändå måste åka långt? Då är det bara och åka till närmsta Supercharger och få bilen långfärdsklar på tjugo minuter!
Överväger du köpa en Tesla Model S (eller X) men har ingen laddmöjlighet hemma: tänk igenom vilka andra platser du brukar besöka minst en gång i veckan? Arbetsplats, köpcentra, parkeringshus. Om det finns laddmöjlighet där kan det faktiskt räcka. Tumregeln att elbilar måste laddas varje natt gäller framför allt de med små batterier – men inte nödvändigtvis Tesla Motors bilar med deras mångdubbelt större batteripack.
Arlanda Bilfestival
Lördagen den 29:e Augusti är det åter igen dags för Arlanda Bilsfestival – sportbilens nationaldag! Förutom Tesla Club Sweden finns även över 1,000 andra vackra sportbilar på plats att beskåda! I fjol var det en riktig folkfest, det blir säkert lika i år också. Tesla Motors är dessutom en av huvudsponsorerna och kommer vara på plats och erbjuda insane teståk! (Ludicrous bilarna har inte hunnit komma till Sverige än 🙁 )
Har du en Tesla och vill vara med kontakta oss för detaljer.
Vill du besöka bilfestivalen läs mer på deras hemsida.
Är i samma situation att inte ha laddmöjligheter där jag bor, och förlita sig på destinationsladdare är jag inte helt hundra att jag vill göra (kan bli kö till dessa, och vad gör man när alla är upptagna i flera timmar?)
visserligen finns SuC några mil bort men det känns inte aktuellt att ta sig 1 h dit och 1 h tillbaka (och förlora en del % av laddningen bara för att ladda).
I staden som jag bor i kommer kummunen sätta upp 30 st laddstationer på olika publika kommunala platser (att tilllägga finns nu endast 30 st elbilar) vi har 1 st snabbladdare vid E4.