Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.martinot skrev:
1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.
Så rakt ner i papperskorgen.
Moderator: Redaktion
Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.martinot skrev:
Helt Ok. Speciellt med tanke på att det inte var platt väg, utan en hel del berg och fjäll.Tellus skrev:14,8kW per mil
Det var lågt effektuttag
Min erfarenhet är att upp och nerförsbackar inte påverkar medelförbrukningen mätt över långa sträckor speciellt mycket. Då kör jag regelbundet över fjällen i Norge sommar som vinter. I ett test kan det naturligtvis bli frågan om tröskeleffekter för de som stannar i uppförsbacken.R_Edvinsson skrev:Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.martinot skrev:
1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.
Så rakt ner i papperskorgen.
https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... est/217555Hvorfor presterer bakhjulsdrevne Skoda iV80 så elendig i vår rekkeviddetest? Vi tok et nytt eksemplar av samme bil på samme rute. Men svaret var ikke egnet til å berolige noen.
Rekkeviddeprestasjonen til Skoda iV80 var så dårlig at vi ba om å få ta en ny test med et annet eksemplar av denne modellen. Det har vi aldri gjort tidligere med noen av de nesten 120 elbilene vi har kjørt i denne testen.
Jo, det verkar så.Dodde skrev:Presterar den verkligen så mycket sämre än ID.4? Känns inte rimligt men datan säger något annat. Intressant med ett tredje test.
For én ting var at den gikk mye kortere enn lovet. WLTP-rekkevidden med 19-tommers hjul og de aktuelle utstyrspakkene var 509 km. Avviket endte på over 30 prosent. Faktisk er dette den eneste bilen som har havnet på feil side av 30-tallet.
Verre var det at den gikk dramatisk mye kortere enn den firehjulsdrevne utgaven av det som ellers er samme bil, iV80X. Normalt går bilene med firehjulsdrift, og ellers samme forutsetninger, mellom tre og seks mil kortere enn de med tohjulsdrift. Nå var det omvendt – med avvik fra oppgitt WLTP for iV80X på respektable 15,5 prosent.
Og på toppen av alt: Også alle de andre bilene fra Volkswagen-konsernet, som bygger på mye av samme konstruksjon og elektronikk, leverte stort sett bra resultater.
Vadå slumpartat med backar och väder?martinot skrev:
Jo, det blir lite slumpartat med både berg/backar och väder.
De kommentar just att Model Y fick köra köra procentuellt mer i uppförsbacke än kinensen, och mer snöoväder, men att tog man med det i beräkningen så är MY den som kommer allra närmast WLTP.
Tror du även har rätt i att det är värmepump och Octovalve som bidrar till detta. WLTP mäts ju inomhus i bänk i 23 grader med klimatanläggning avstängd.
Jag menar att genomsnittsvärdena kan påverkas beroende på var man stannar. Dvs. om man procentuellt har fått köra en större andel uppförsbackar eller nerförsbackar. Dock så finns det bra argument för att testa att köra över berg och fjäll då det motsvarar verkligheten (iaf. hur Norges infrastruktur ser ut i snitt). Så det finns ju både + och - med det valet av körsträcka.El2an skrev:Vadå slumpartat med backar och väder?martinot skrev:
Jo, det blir lite slumpartat med både berg/backar och väder.
De kommentar just att Model Y fick köra köra procentuellt mer i uppförsbacke än kinensen, och mer snöoväder, men att tog man med det i beräkningen så är MY den som kommer allra närmast WLTP.
Tror du även har rätt i att det är värmepump och Octovalve som bidrar till detta. WLTP mäts ju inomhus i bänk i 23 grader med klimatanläggning avstängd.
Körde dom inte samma väg och samtidigt med 100-200 meter mellan?
Går inte göra som norskeskimån gjorde då han låg i suget efter den han testade mot i ett klipp.
Såg om temperaturen 0-10 minus, va de under testet eller berodde de på att de va olika dagar som temperaturen va mellan 0-10 minus?
Nu har de gjort om testen med en annan helt ny Skoda Enyaq iV80, och kört den samma sträcka som i första testet:Lacho skrev:Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
I princip ingen skillnad i räckvidd mot den andra Skoda Enyaq iV80 i första testet. Räckvidden hos Skoda Enyaq iV80 verkar dessvärre inte bättre än så. Klar rekommendation att skippa denna 2WD-bil och istället satsa på 4WD iV80X.Triste fakta
Funnene i en eventuell tredje test endrer uansett ikke faktum for våre to turer:
I den første testkjøringen sist onsdag stanset Skoda Enyaq iV80 med tomt batteri etter 347 km.
Etter å ha ladet fullt igjen ble bilen kjørt tilbake til Oslo samme kveld, men da vi opplevde problemer med navigasjon- og infotainmentsystemet på hjemturen, hadde vi dobbel grunn til å låne et nytt eksemplar av iV80 som vi kjørte samme strekning søndag – på samme premisser:
Fulladet batteri etter en natt i garasje med ca. 13 graders varme, ingen forvarming av batteri, kjøring på fartsgrensen i Eco-modus med to 10-minutterspauser underveis.
Forholdene var sammenliknbare, men ikke identiske: Søndag var temperaturene betydelig varmere (men skiftende), veiene var stort sett helt tørre, det var mindre trafikk, men det blåste friskt.
Og nå stoppet bilen etter 346 km, helt uten ytterligere trekk-kraft i bakkene rett overfor sentrum av Dombås.
Knockout med 4WD
Firehjulsdrevne iV80X var blant bilene som gjorde det relativt godt i testen. Det kom seg fint opp bakkene fra Dombås og trillet ytterligere nesten 60 km, riktignok uten for mange stigninger, etter at klatringen opp til Fokstumyra først var unnagjort.
Denne bilen hadde bedre forbrukstall ved alle passeringer enn modellen med tohjulsdrift som ble kjørt samtidig onsdag.
Skrämmande kort räckvidd. Hoppas verkligen att det beror på mjukvara och något som kan åtgärdas. Väntar med spänning på förklaring/kommentar från Skoda...martinot skrev:Nu har de gjort om testen med en annan helt ny Skoda Enyaq iV80, och kört den samma sträcka som i första testet:Lacho skrev:Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... est/217555
I princip ingen skillnad i räckvidd mot den andra Skoda Enyaq iV80 i första testet. Räckvidden hos Skoda Enyaq iV80 verkar dessvärre inte bättre än så. Klar rekommendation att skippa denna 2WD-bil och istället satsa på 4WD iV80X.Triste fakta
Funnene i en eventuell tredje test endrer uansett ikke faktum for våre to turer:
I den første testkjøringen sist onsdag stanset Skoda Enyaq iV80 med tomt batteri etter 347 km.
Etter å ha ladet fullt igjen ble bilen kjørt tilbake til Oslo samme kveld, men da vi opplevde problemer med navigasjon- og infotainmentsystemet på hjemturen, hadde vi dobbel grunn til å låne et nytt eksemplar av iV80 som vi kjørte samme strekning søndag – på samme premisser:
Fulladet batteri etter en natt i garasje med ca. 13 graders varme, ingen forvarming av batteri, kjøring på fartsgrensen i Eco-modus med to 10-minutterspauser underveis.
Forholdene var sammenliknbare, men ikke identiske: Søndag var temperaturene betydelig varmere (men skiftende), veiene var stort sett helt tørre, det var mindre trafikk, men det blåste friskt.
Og nå stoppet bilen etter 346 km, helt uten ytterligere trekk-kraft i bakkene rett overfor sentrum av Dombås.
Knockout med 4WD
Firehjulsdrevne iV80X var blant bilene som gjorde det relativt godt i testen. Det kom seg fint opp bakkene fra Dombås og trillet ytterligere nesten 60 km, riktignok uten for mange stigninger, etter at klatringen opp til Fokstumyra først var unnagjort.
Denne bilen hadde bedre forbrukstall ved alle passeringer enn modellen med tohjulsdrift som ble kjørt samtidig onsdag.
Intressant! Kontaktade du de?Lacho skrev:Skoda Sverige vill inte kommentera detta eftersom det är ett norskt test
"Vårt uppdrag som svensk importör av SKODA är att ansvara, och eventuellt kommentera, de biltester som görs i svensk media. Där är vi på SKODA Sverige ansvariga för den bil vi lämnat till journalister för eventuella tester och recensioner. Vi har kontinuerlig dialog med redaktionerna som provkör våra bilar, vilka typer av tester som genomförs och är alltid intresserade av resultaten. Skulle en av våra bilar underprestera följer vi alltid upp resultatet och återkopplar till fabrik för feedback.martinot skrev:Intressant! Kontaktade du de?Lacho skrev:Skoda Sverige vill inte kommentera detta eftersom det är ett norskt test
Undrar om de verkligen hade svarat om det var ett svenskt test. Förhållanden är ju ändå väldigt lika i klimat mellan Norge och Sverige.
Kanske svenska Skoda ser ner på norrmän och deras tester? (obs: skämt)
Kanske läge att du mailar norska Skoda istället för svenska?Lacho skrev:"Vårt uppdrag som svensk importör av SKODA är att ansvara, och eventuellt kommentera, de biltester som görs i svensk media. Där är vi på SKODA Sverige ansvariga för den bil vi lämnat till journalister för eventuella tester och recensioner. Vi har kontinuerlig dialog med redaktionerna som provkör våra bilar, vilka typer av tester som genomförs och är alltid intresserade av resultaten. Skulle en av våra bilar underprestera följer vi alltid upp resultatet och återkopplar till fabrik för feedback.martinot skrev:Intressant! Kontaktade du de?Lacho skrev:Skoda Sverige vill inte kommentera detta eftersom det är ett norskt test
Undrar om de verkligen hade svarat om det var ett svenskt test. Förhållanden är ju ändå väldigt lika i klimat mellan Norge och Sverige.
Kanske svenska Skoda ser ner på norrmän och deras tester? (obs: skämt)
Vi kan inte på något sätt kommentera de norska testerna eftersom vi inte vet någonting om de bilar som SKODA Norge lämnat ut till media eller något om de tester, förhållanden och metoder som norska journalister har genomfört. Att kommentera ett biltest som vi inte vet någonting om vore oprofessionellt.
För att återkoppla till biltester rekommenderar jag dig att ta del av de biltester som gjorts på den svenska marknaden, dessa finna samlade här: https://www.skoda.se/kopa-bil/biltester#enyaq"
Har jobbat länge i Norge, och har idag en del av mitt team i Norge. De har inga som helst problem att läsa och förstå svenska. Maila du på svenska. Det är 100% lugnt.Lacho skrev:De har absolut en poängjag hoppades på att jag inte var den första som undrade och att de skulle ha något svar (med hjälp av norska Skoda kanske). Jag kan inte norska och norska journalister har säkert redan frågat
Körde en google translate till engelska och fick det också till det.Lacho skrev:https://www.motor.no/aktuelt/debatt-les ... knSpPBxnQc
Skoda och VW gjorde om samma test fast med kallare temp och lyckades köra 416km med Enyaq? Eller är min norska off?
Tycker detta ändå inte förklarar varför modellen med 4WD kom längre än 2WD (i övrigt samma bil och samma väg/backar, och i repeterbara test)?snowman skrev:Körde en google translate till engelska och fick det också till det.Lacho skrev:https://www.motor.no/aktuelt/debatt-les ... knSpPBxnQc
Skoda och VW gjorde om samma test fast med kallare temp och lyckades köra 416km med Enyaq? Eller är min norska off?
Slutsatsen man drog i testet ovan var dock denna, vilket också diskuterats här och i andra trådar här i forumet.
"Severely punished by ground
Another weakness in this year's test we discovered when we completed the test ourselves. Around the area where most of the cars ran out of power, there was a long climb in the terrain. Those who stopped just before this climb were severely punished. Those who just got over the bump were rewarded princely with many free kilometers of gentle downhills where the batteries could regenerate.
Jag skrev det tidigare men kopierar in det igen.martinot skrev:Tycker detta ändå inte förklarar varför modellen med 4WD kom längre än 2WD (i övrigt samma bil och samma väg/backar, och i repeterbara test)?snowman skrev:Körde en google translate till engelska och fick det också till det.Lacho skrev:https://www.motor.no/aktuelt/debatt-les ... knSpPBxnQc
Skoda och VW gjorde om samma test fast med kallare temp och lyckades köra 416km med Enyaq? Eller är min norska off?
Slutsatsen man drog i testet ovan var dock denna, vilket också diskuterats här och i andra trådar här i forumet.
"Severely punished by ground
Another weakness in this year's test we discovered when we completed the test ourselves. Around the area where most of the cars ran out of power, there was a long climb in the terrain. Those who stopped just before this climb were severely punished. Those who just got over the bump were rewarded princely with many free kilometers of gentle downhills where the batteries could regenerate.
Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?snowman skrev:Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Nej det är inte NAF's test jag hänvisade till där, mindes inte vilken tidning det var när jag skrev inlägget.martinot skrev:Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?snowman skrev:Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Som jag förstod det så vann just M3 LR deras vintertester.
Jo, det "testet" minns jag nu.snowman skrev:Nej det är inte NAF's test jag hänvisade till där, mindes inte vilken tidning det var när jag skrev inlägget.martinot skrev:Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?snowman skrev:Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Som jag förstod det så vann just M3 LR deras vintertester.
Men det är testet som nämns här jag menade --> https://teslaclubsweden.se/auto-motor-s ... -avslojad/
Som det står i artikeln var ju resultatet ganska löjligt då de olika förarna hade olika inställningar till "tävlingen" och då blir givetvis resultatet därefter.
Tex kan man läsa följande kommentar från föraren till Teslan till orsaken till att han kom in först på 6e plats.
"• Min egen insats med – skulle det visa sig – för mycket dragning åt “äta som vanligt/komfort, det skulle ju likna en familjetur, med två stopp vinner jag ändå” och för lite åt “nu jäklar ska jag inte spilla en minut om jag så inte ska få varm mat eller besöka ett riktigt wc på hela dagen”."