Dagens artikel är skriven av vår medlem Mats Guldbrand:
Tidningen Auto Motor Sport (AMS) genomförde nyligen ett test av sju elbilar för att se hur de fungerar i verkligt vinterväder. Du kan läsa om deras test i nummer 5/2021 av tidningen. Turen gick Solna-Jönköping-Skövde-Örebro-Solna, där AMS redaktion ligger. En resa på ungefär 75 mil som visade att det går alldeles utmärkt att köra långt även i kyla. Det som behövs är effektiva bilar och ett snabbt laddnätverk på strategiska platser. AMS vinnare, Audi e-tron 55 Sportback, genomförde resan på tio timmar och sju minuter. Testet hade ett antal förutsättningar – hastighetsgränserna skulle hållas (naturligtvis) och resan skulle inkludera ett obligatoriskt stopp på 40 minuter (för att efterlikna ett lunchstopp för en familj).
Dock var det en sak som drog upp intresset bland Teslaförare runt om i landet, och det var att Model 3 kom först på femte plats, med en körtid på elva timmar och 15 minuter. AMS hade tyvärr lyckats låna en bil med det nu så välkända felet med strejkande värmepump i kyla – i Ödeshög fick de vänta på en utbytesbil från Tesla – det stoppet räknades dock bort för totalresan. Men även utan strul med värmen borde Teslan ha kommit först enligt A Better Routeplanner som användes av alla bilar under testet. Det var något som inte riktigt stämde.
Därför var vi några stycken som bestämde oss för att genomföra testet igen. Lucas Lundqvist, känd som “tehjimos” på forumet värvade snabbt några fler för en repris av AMS testrunda.
På startlinjen den 20 februari stod så sex elbilar: en Tesla Model 3 SR+ med 19″, en Audi e-tron 50 med 20″, Tesla Model 3 LR 18″ med dubbat, Tesla Model 3 LR 19″, Tesla Model 3 Performance 20″ med 12000 mil och 10 % degradering av batteriet. Själv körde jag vår Model 3 LR 18″ odubbat med 9000 mil på mätaren och en degradering någonstans mellan 5 och 8 %. Vi hade olika konfigurationer med däck och fälgar för att se om det var någon skillnad.
AMS hade ett både kallare och mer vintrigt test än vad som blev fallet den 20 februari. De var tvungna att köra under hastighetsgränsen långa sträckor, men enligt dem själva fördröjde detta bara ankomsten till Solna med 12 minuter. Så något exakt mot-test kunde inte genomföras, utan mer ett test med liknande förutsättningar. Den 20 februari när vi körde regnade det dock rätt mycket, så energiförbrukningen var högre än normalt för alla medverkande.
Så här såg min dag ut:
08:20 Solna–Ödeshög (269 km, 214 wH/km)
Började i Solna med fullt batteri och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa AMS regler helt och hållet och ha ett stopp på 40 minuter. 3° ute och 22 inne. Enligt ABRP skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 %. Kopplar i kabeln i Ödeshög och får 53,05 kWh på 40 minuter och lämnar med 93 %. Kostnad 191 kronor.
11:36 Ödeshög–Jönköping (66 km, 224 wH/km)
Avfärd från Ödeshög mot första målet; Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12:15 med 73 % efter rejäl motvind och 120 km/h-sträcka som märktes på förbrukningen. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Det var kallt och blåsigt och jag stannade inte längre än nödvändigt, så jag drog snabbt vidare.
12:18 Jönköping–Skövde (87 km, 178 wH/km)
Från Jönköping mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot Rv26. Kom fram med 51 % och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Det regnade något infernaliskt bitvis, men genomsnittet blev ändå bara 178 wH/km, främst tack vare att det var 80 mest hela vägen. ”DATA” välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att två andra förare före mig hade *hrrm* lite problem att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre i närheten av hotellet, det håller jag med om. Men det gick bra för mig.
13:27 Skövde–Örebro (150 km, 183 wH/km)
När jag närmade mig Örebro var min blåsa redo att gå ut i full attack. Eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K med Ionity eller Circle K Svampen stannade jag först på Ionity och kopplade in.
Kom fram med 12 % vilket var precis vad som behövdes enligt bilen för att ta mig till Arboga. Men nöden har ju som bekant ingen lag, så efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda på Ionity – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet mot en kostnad på 127 kronor fattigare stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.
15:24 Örebro–Arboga (42 km, 208 wH/km)
Fotot vid Svampen postat i tråden på Facebook vi använde för dokumentation och sen direkt mot Arboga. En förare var före mig men han stannade inte vid Svampen. Jag sa ju att instruktionerna var lite tvetydiga, jag tog bara det säkra före det osäkra och stannade på båda platserna. Det krävdes 12 % från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som några av testets andra förare hade det säkert gått. Men jag behövde ju ändå stanna för teknisk paus tidigare, och om man ändå måste stanna kan man lika gärna ladda lite.
15:49 Arboga–Solna (158 km, 208 wH/km)
Tvåa att koppla in i Arboga. En bil hade varit där i tio minuter. Vi pratade lite så kom nästa bil in också. Det är ju så trevligt att prata elbilsrace så jag stod alldeles för länge – hade jag varit uppmärksam hade jag kanske kapat sluttiden med fem minuter, minst. Men testet ska efterlikna en familjeresa, och har man barn så vet man ju att det lätt går fem minuter extra på stoppen. Tack vare att förare nummer ett inte upptäckte att han bara fick 50 kW på sin stolpe kunde jag smita iväg först från Arboga. Lämnade med 62 % så jag såg att jag skulle komma fram med ungefär 20 %. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.
17:39 Solna
Tar snabbt bilden vid ankomst och väntar på tvåan som jag visste låg bara några minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Tvåan kom in med -0,3 % i batteriet – det hade jag aldrig vågat göra. Trean med tre procent var kanske mer i närheten av jag hade kunnat sträcka mig till. Men tre bilar kom i mål inom loppet av några minuter. Jag hade stannat i 40 minuter, de andra bara laddat så mycket att de kom till nästa laddstopp. Jag kunde hoppa över Mariestad men behövde några minuter i Örebro.
Jag hade kört totalt 77, 5 mil på 9 timmar och 14 minuter med en genomsnittsförbrukning på 202 wH/km. De andra Teslorna låg alla över 200 wH/km, förmodligen på grund av regnet. Det var minst 30 wH/km mer än vad AMS Tesla drog. Audi e-tron 50 (277 wH/km) kom fram till Solna efter tio timmar och 15 minuter och hade kommit bara 8 minuter efter deras segrare, Audi e-tron 55 Sportback. Till och med SR+ som kom in sist körde rutten fyra minuter snabbare än AMS Tesla. Då ska man dock komma ihåg att AMS Tesla tappade ungefär 12 minuter på dåligt väder i och med att de fick köra sakta, men ändå imponerande att en SR+ som var tvungen att ladda på flera 50 kW-laddare eftersom föraren inte fick Ionity att fungera ändå får ungefär samma tid. Med i gänget hade vi också en förare som aldrig gjort en långresa, så detta var premiär. Mycket imponerande av alla!
Tack vare att Tesla hade halva priset på SuC den här lördagen slutade ”bränslekostnaden” på 4,70 per mil inklusive det jag har laddat hemma. Hade jag inte laddat på Ionity hade det blivit 3,40. Att betala 8,70 per kWh hos Ionity är i det närmaste ocker, men som Teslaförare har man i alla fall alternativ. Äger man en bil som inte är med i Ionitysamarbetet blir det dyra mil om man behöver stanna på deras laddstationer. A Better Routeplanner som alla använde visade sig dock vara till stor hjälp på resan.
Själva syftet med resan var att se om vi kunde göra en snabbare resa än AMS, och om föraren (AMS testchef) gjorde några misstag som bidrog till att deras tid blev så dålig. Nu har han själv redovisat de missar han gjorde på webben och det förklarar några saker vi inte visste om när vi började vår resa. Men det viktiga är inte att ifrågasätta resultatet. Det här var en kul grej för att se om glada amatörer kan genomföra en liknande resa och vad resultatet i så fall blir. Det är uppenbart att det går alldeles utmärkt att resa med elbil även i vinterklimat. Det är effektiva bilar och snabbt laddnätverk som gör det möjligt. Förhoppningsvis händer mycket på båda fronterna de närmaste åren.
/Mats Guldbrand
Auto Motor & Sports testchef Mikael Johnsson pudlade om hans långsamma resa så här på deras sajt:
Tja, det gick ju inte särskilt bra, det är jag den första att hålla med om.
Vad hände? Var försvann alla minuterna? Jag blev själv nyfiken och satte därför ihop en logg. Kort sagt är tidsförlusten en kombination av:
• Värmehaveriet/bilbyte.
• Min egen insats med – skulle det visa sig – för mycket dragning åt “äta som vanligt/komfort, det skulle ju likna en familjetur, med två stopp vinner jag ändå” och för lite åt “nu jäklar ska jag inte spilla en minut om jag så inte ska få varm mat eller besöka ett riktigt wc på hela dagen”.
• Ännu sämre väder för oss som blev sena.Trots att vi hade ambitionen att bara låta bilarna möta varandra och inte jämföra våra olika personliga endurance-talanger så vete tusan om vi lyckades. Det kokar ganska snabbt ner till mänskliga behov som pinkapauser och liknande – för de är sådana stopp som drar ner snittfarten!
Ja där ser man. Moderna elbilar klarar långfärd så bra, laddar så snabbt att det blir förarnas kissblåsor som avgör vem som kommer på pallplats. Jag tror kontentan av Auto Motor & Sports elbilstest får bli det.
/Tibor Blomhäll
Resultaten från bilarna som körde vår test:
Mats – Model 3 LR 18”
Distans : 795km
Förbrukning: 200wh/km
Laddat: 102kWh
Förbrukat totalt: ca 157kWh
08:20 Start Evenemangsgatan, Solna med 99% batteri.
12:15 Checkpoint1 Jönköping
13:25 Checkpoint2 Skövde
15:07 Checkpoint3 Örebro
17:39 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 18% batteri.
Kostnad: 153kr, ca 4,6kr/mil.
Omständigheter att tänka på:
var stillastående i 40min enligt AMS testets krav
Laddade för mycket i Arboga än optimalt
9 timmar och 14 minuter (inkl 5min avdrag för checkpoint-missförstånd pga arrangören, dvs jag)
Lucas – Model 3 P 20”
Distans : 760km
Förbrukning: 236wh/km
Laddat: 125kWh
Förbrukat totalt: ca 179kWh
08:22 Start Evenemangsgatan, Solna med 100% batteri.
12:05 Checkpoint1 Jönköping
13:13 Checkpoint2 Skövde
15:21 Checkpoint3 Örebro
17:45 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med -0,45% batteri(det är vad bilens BMS faktiskt sa)
Kostnad: 483kr(331kr IONITY), ca 6,35kr/mil.
Omständigheter att tänka på:
-Kör den mest ineffektiva Teslan med 20”
-Mods som ger sämre aerodynamik
-Det mest slitna batteripacket i tävlingen med ca 10% degradering pga 12k mil och i princip enbart DC-laddning.
9 timmar och 13 minuter (inkl 5min avdrag för checkpoint-missförstånd samt 5min pga laddstrul i Mariestad på IONITY)
Jeroen – Model 3 LR 18”
Distans : 780km
Förbrukning: 203wh/km
Laddat: estimerat ca 158kWh
Förbrukat totalt: ca 158kWh
08:17 Start Evenemangsgatan, Solna med 100% batteri.
12:03 Checkpoint1 Jönköping
13:20 Checkpoint2 Skövde
15:16 Checkpoint3 Örebro
17:47 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 3% batteri
Kostnad: kr(IONITY), ca kr/mil.
Omständigheter att tänka på:
-Ändrade färdplan från mest ekonomisk till snabbast möjliga mitt i resan, vilket gav ett extra stopp samt inte optimal användning av laddkurvan.
-Missade att han fick låg effekt från laddaren och märkte det inte förrän ”det var för sent” att satsa på målgång först av alla
-liten felkörning
9 timmar och 17 minuter (med 8 min avdrag som jag estimerat han tappat i Arboga pga laddstrulet samt 5minuter avdrag för checkpoint-missförstånd)
Leo – etron 50 20”
Distans : 783km
Förbrukning: 277wh/km
Laddat: estimerat ca 158kWh
Förbrukat totalt: ca 217kWh
08:14 Start Evenemangsgatan, Solna med 97% batteri.
12:28 Checkpoint1 Jönköping
13:45 Checkpoint2 Skövde
16:02 Checkpoint3 Örebro
18:29 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 5% batteri
Kostnad: 583kr(IONITY med audi-rabatten), ca 7,44kr/mil.
Omständigheter att tänka på:
Lite långt från motorvägen till IONITY Norrköping
felkörning
Laddkö
10 timmar och 7 min (med avdrag för laddkö på 8min i Mariestad)
Tomas – Model 3 LR 19”
Distans : 781km
Förbrukning: 210wh/km
Laddat: estimerat ca 100kWh
Förbrukat totalt: ca 164kWh
08:23 Start Evenemangsgatan, Solna med 96% batteri.
12:26 Checkpoint1 Jönköping
13:44 Checkpoint2 Skövde
16:29 Checkpoint3 Örebro
18:45 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 5% batteri
Kostnad: 364kr(198kr IONITY), ca 4,7kr/mil.
Omständigheter att tänka på:
Sin absolut första långresa i en elbil!
Hade strul med färdplanen som försvann
Tog en 40min stillastående rast som AMS testet gjorde
Felkörning
Blev kvar några minuter extra vid varje checkpoint
laddkö
laddstrul
9 timmar och 57min (med 5min avdrag för checkpoint strul samt 20min pga laddkö och laddstrul i Mariestad)
Bengt – Model 3 SR+ 19”
Distans : 785km
Förbrukning: 230wh/km
Laddat: estimerat ca 135kWh
Förbrukat totalt: ca 180kWh
08:10 Start Evenemangsgatan, Solna med 99% batteri.
13:00 Checkpoint1 Jönköping
14:35 Checkpoint2 Skövde
16:49 Checkpoint3 Örebro
19:23 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 3% batteri
Kostnad: 430kr(en hel del Bee för 5kr/kWh), ca 5,6kr /mil.
Omständigheter att tänka på:
Laddstrul
Stannade på en del 50kW för att de lyckades ej få igång ionity
11 timmar och 13minuter (man kan nog dra av för en jäkla massa strul osv här men jaja 😉 )
Den fick idén till racet och som som bistått med faktarutan med resultat från alla bilar är “tehjimos” på forumet: Lucas Lundqvist. Kan inte ta åt mig äran för det! 😉
Kul och lärorikt “test”, både av AMS och “del 2” av TCS!
Sedan tycker jag att man alltid skall ifrågasätta tester (vilket ju medlemmar på TCS riktigt gjorde). Man skall aldrig ta något för “face value”, och förhållanden kring tester skall alltid redovisas tydligt.
Bra uppföljning och funderingar av Alrik som jag kan rekommendera att läsa: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210215/alrik-laddsakernas-tillstand/
Även om testet inte var perfekt genomfört (var lite knasigt på många punkter), så gillar jag att man diskuterade och visade både på positiva möjligheter för många att köra elbil istället för ICE, men att man ändå inte stack undan med att det finns el del problem och barnsjukdomar som behöver rättas till innan det blir en lika smidig upplevelse som att tanka en ICE på bensinmack.
Bra vettig diskussion även om det viktigaste är snabbare snabbladdning, eller större batterier (något som debatterats inte minst här på forumet).
Sedan, så tycker jag att man nästa gång skall ha med en klassisk ICE-diesel i testat för att få en verklig referens och jämförelse mot elbilarna. Först den dagen man vågar ta med en ICE på likvärdig resa så vet man att batteritekniken och infrastrukturen kommit på plats.
Om jag tänker mig att jag hade gjort resan med min gamla bil (Audi A4 diesel) så hade skillnaden blivit den tid som spenderades på laddning i Arboga och det strul jag hade att få igång laddningen i Örebro dras bort från den totala restiden. I Arboga stod jag 17 minuter (som ju visade sig var för länge för att “klara” resan). Lägg till någon minut att köra av och på motorvägen. Plus fem minuter laddstrul i Örebro. Så säg 25 minuter. Det tycker jag är en acceptabel fördröjning på en resa som är 77,5 mil med åtminstone tre obligatoriska stopp. Dessutom hade den resan kostat mig ungefär 800 kronor i diesel med dagens priser. Skillnaden mellan vad jag betalade i lördags och med gamla bilen är 400 kronor. Tid är också pengar, och 400 kronor för 25 minuter är skaplig timlön för en löntagare. 🙂
TeslaBjørn har ju gjort 1000 km challenge med en diesel och för honom blev skillnaden 30 minuter mot Tesla Model 3 Performance. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336
Men jag håller med. Någon gång är det dags att göra en test med alla drivmedel, om inte annat för att ytterligare visa att elbilar redan idag är kompetenta långresebilar även på vintern. Det är effektiva bilar och snabba laddnätverk som behövs.
Att Tesla inte har bättre koll när de lånar ut en bil får väl ändå anses som lite dåligt.
Att jag läste för många kvällstidningar i går innan jag satte rubriken? 😉
Kul initiativ! Det hade dock varit ännu mer intressant med några billigare elbilar som referens, t.ex. ny Zoe, Leaf och id3. Att köra långfärd med Tesla är ofta inget som helst problem tack vare Superchargers och Ionity. Hade vår Zoe haft 50kW-tillägget hade jag kunnat tänka mig att vara med på ett sådant test.
Dags att korrigera “wH/km”