Bäst säljande elbilen i Europa i fjol var Renault Zoe enligt data sammanställt av EV-Volumes för sajten Clean Technica. Nästan etthundratusen Renault Zoe levererades till lyckliga köpare runt om i Europa. Inte undra på det då den nya förbättrade modellen av Zoe som släpptes i slutet av 2019 är en riktigt riktigt bra småbil. Den har även fått CCS snabbladdning nu, något som gamla modellen saknade. (Tyvärr är max laddeffekt fortfarande endast 46 kW.) Bra komfort och räckvidd i kombination med lågt pris har visat sig vara en vinnande kombination.
Tesla levererade drygt 87 tusen Model 3 till europeiska kunder i fjol och kom därmed tvåa på kontinenten. Den kostar nästan dubbelt så mycket som Renault Zoe men sålde ändå nästan lika bra. I Sverige har Model 3 till och med gått om Zoe i december 2020 och är nu Sveriges mest sålda elbil.
Övriga elbilar man ofta hör talas om i nyheterna som VW ID.3, Hyundai Kona EV, Audi E-tron, mfl sålde långt färre bilar än dessa två. De flesta kom upp i mindre än hälften av Zoes och Model 3 försäljningssiffror.
Elbilar sålda i Europa januari-december 2020:
Volkswagen gjorde ett strongt spurt på slutet av året. Av de nästan 57 tusen ID.3 levererade under 2020 levererades 28 tusen under december månad! Som vi rapporterade var Volkswagen ID.3 den mest sålda bilmodellen alla kategorier i december i Sverige – den till och med körde om ständige ettan Volvo V60! Det verkar dock ha blivit en engångs-tsunami av ID.3: för att undvika utsläppsböter betade Volkswagen av långa listan av förbeställda bilar och levererade dem alla innan årsskiftet. En del bilar till och med köptes av återförsäljarna för att ha som lagerbilar, allt för att få upp försäljningssiffrorna för året. Mycket riktigt kollapsade försäljningen efter årsskiftet.
Nissan Leaf gjorde ett riktigt katastrof-år. Den forna ledaren har nu halkat ner till sjundeplats. Som rentav kunde ha blivit niondeplats också om bara Peugeot och Kia skulle sålt några hundra bilar till.
Peugeot 208 EV har inte varit någon större succé i Sverige, endast 251 av dem levererades till svenska kunder i fjol – men verkar ha tagit södra Europa med storm. Det sägs att 25% av förbeställningarna av Peugeot 208 var av den elektriska versionen och hela 31 554 levererades till europeiska kunder i fjol, endast 237 färre än antal Nissan Leaf under året!
I Sverige vanliga och ofta omtalade elbilar som Hyundai Ioniq och Polestar 2 kom över huvud taget inte med på topp-tio listan. För att inte tala om mer udda lyx-elbilar från Jaguar, Mercedes och Porsche.
Läs även:
Tesla dominerar den amerikanska marknaden
Vet du/någon hur många av Volkswagens elbilarbilar som såldes som var egen köp?
20,5% av elbilar och 21,7% av laddhybrider sålde VAG till sig själva för att undkomma böter. Tokigt att man kan göra så egentligen.
Källa: https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/volkswagen-vws-elektro-boom-wird-durch-eigenzulassungen-getrieben-greenpeace-kritik-a-00000000-0002-0001-0000-000175304179
Ja nya Zoe är en riktigt trevlig bil. Det som vi främst är lite missnöjda med är avsaknaden av mjukvaruuppdateringar. Bilen har OTA och sen vi köpte den i Oktober har det endast kommit en uppdatering, oklart vad den gjorde. Sen att glömma belysning i taket i baksätet är helt vansinnigt. Jag var bergsäker att man helt enkelt glömt montera en lampa i vår bil, men så var det på alla återförsäljarens bilar.
Värmepumpen låter som ett tröskverk när den går upp i högvarv, men så är det på de flesta elbilar med värmepump verkar det som. Två gånger nu har folk bett mig stänga av motorn när jag stått på återvinningscentralen. Börjar bli lite pinsamt.
Har inte 50kW snabbladdning, det kostar 9000 kr extra och fanns inte på den lagerbil vi leasade. Vi klarar oss bra med 22kW, 50 kW och allmänt dålig laddkurva är inte tillräckligt snabbt för att göra någon nytta om vi nu skulle ta ut bilen på en långresa. Det blir för långa stopp ändå.
Trist att Tibber inte har stöd för Zoe, det är lite märkligt faktiskt med tanke på hur populär bilen är…
Zoe är beviset på att det finns en stor marknad för bilar som inte kan ladda 150 kW+, inte kan accelerera 0-100 under 2 sekunder, inte går 400 km+ på en laddning, inte är jättestor, inte är en SUV och inte är sexiga. Bra en praktisk bil för 99 % av alla resor man gör.
Lite trist att nästan alla elbilar som kommer nu är Tesla-inspirerade stora “prestanda” bilar.
Ja för vår del är prestanda ointressant. Zoe är mer än väl tillräckligt snabb för både vardaglig körning och snabba omkörningar, det är ju de flesta elbilar. En racerbil är nog inte vad de flesta bilköpare är ute efter.
Problemet med att den saknar snabbare laddning är att den i praktiken inte går att använda för längre körningar, som vi (innan covid-19 i alla fall) gjorde ett antal gånger om året. Att vänta 1-2 timmar för laddning vill vi inte göra med småbarn i bagaget. En halvtimme är okej att gå till nån lekpark eller köpa lite att äta, men det blir för lite på en 22kW-stolpe, speciellt på vintern. Hade våran Zoe haft 50kW med en trevligare laddkurva likt MG eller E-tron, ja då hade det varit en annan femma, då vi hade kunnat nyttja snabbladdarna.
Nä, vår VOlvo-traktor får vara kvar för dessa resor, tills dess att elbilarna med snabbare snabbladdning (och som är lite rymligare än Zoe) kommer ner i pris.