Nya Renault Zoe

Zoe2020

Nu har Renault släppt detaljerna för sin nya förbättrade Zoe. Sveriges mest sålda elbil kommer från och med 2020 årsmodell bli ännu bättre.

Batteripacket ökas från 41 till 52 kWh, vilket ger bilen hela 39 mils WLTP räckvidd. Men viktigaste nyheten är vad som händer efter de 39 milen. Renault Zoes akilleshäl har alltid varit att bilen kunde inte snabbladdas. Efter att batterierna var tomma fick man ladda med 22 kW växelström vilket kunde ta timmar. Inte nu längre.

ZoeCCS

Öppnar man Renault-loggan på bilens nos möts man äntligen av synen man har längtat efter så länge: ett ordentligt CCS laddport. Nu kan bilen förutom 22 kW växelström även laddas med 50 kW likström från CCS snabbladdare.

ZoeDrivlina

Batteripacket har samma formfaktor som tidigare och ligger fortfarande under golvet och baksätet. Motorn har blivit starkare på 134 hästkrafter och 245 Nm och accelererar bilen 0-100 km/h på under 10 sekunder. Ingen Tesla precis men tillräckligt för att kompakta Zoe ska uppfattas vara en pigg liten bil. Topphastigheten har höjts till 140 km/h. Även regenereringen har blivit starkare och växelspaken har fått ett B-läge för enpedals-körning (inte ner till komplett stopp dock).

Zoe kommer få lane-keeping assistans, autobroms, skyltigenkänning, döda-vinkeln varnare, parkeringsassistans, automatisk avbländning av helljuset och andra finesser. Den har även fått LED ljus i alla utrustningsnivåer.

ZoeInterior

Utifrån är skillnaderna ganska små, inne i kupén har mer ändrats. Mittskärmen har vuxit till 9.3 tum (ovan bild är lite lurig då skärmen är stående och innefattar massa touchknappar ovan och under kartbilden). Instrumenteringen framför föraren är nu också i form av en 10 tum stor skärm. Stora delar av den förut så plastiga instrumentbrädan och armstödet har nu klätts i samma textil som sätena (naturligtvis från 100% återvunnen material).

Mittskärmen stödjer också både Apple CarPlay och Android Auto. Och du kan hålla reda på bilens laddnivå via MyRenault appen på din mobil.

ZoeBackseat2020

Baksätet har aldrig varit en angenäm upplevelse i Zoe, golvet är alldeles för högt uppe för att vuxna ska få en bekväm sittställning på långa resor. Det märks tydligt att batterierna under golvet har stulit från benutrymmet. Det har inte blivit bättre i nya Zoe heller, men som plåster på såren har baksätespassagerarna fått USB uttag i alla fall så de kan ladda sina mobiler.

Det är inte för inte Renault Zoe har varit Sveriges mest sålda elbil (4380 Zoe rullar runt i Sverige redan idag, mot tvåan Nissan Leaf 4068 och trean Tesla Model S 3939.) En billig elbil med stort batteri och lång räckvidd tilltalade många köpare. Bilens stora problem var dock avsaknaden av snabbladdning vilket gjorde långa resor tidsödande. Nya Zoe rättar nu till detta tillkortakommande och Renault får därmed en ännu attraktivare elbil ut på marknaden. Det är bäddat för succé.

 

Avdelningen onödigt vetande: Det är inte bara Tesla som har konstiga dörrhandtag på sina elbilar. Även Renault Zoe har ett annorlunda handtag på sina bakdörrar, en triangel där man ska trycka in ena ändan för att handtaget ska poppa ut så man kan ta tag i den och öppna dörren. Ändan av triangeln där man ska trycka markeras med ett stiliserat tumavtryck – som är en kopia av Zoe-s chefdesigner Jean Sémérivas tumme.

Tagged . Bookmark the permalink.