Nu har Renault släppt detaljerna för sin nya förbättrade Zoe. Sveriges mest sålda elbil kommer från och med 2020 årsmodell bli ännu bättre.
Batteripacket ökas från 41 till 52 kWh, vilket ger bilen hela 39 mils WLTP räckvidd. Men viktigaste nyheten är vad som händer efter de 39 milen. Renault Zoes akilleshäl har alltid varit att bilen kunde inte snabbladdas. Efter att batterierna var tomma fick man ladda med 22 kW växelström vilket kunde ta timmar. Inte nu längre.
Öppnar man Renault-loggan på bilens nos möts man äntligen av synen man har längtat efter så länge: ett ordentligt CCS laddport. Nu kan bilen förutom 22 kW växelström även laddas med 50 kW likström från CCS snabbladdare.
Batteripacket har samma formfaktor som tidigare och ligger fortfarande under golvet och baksätet. Motorn har blivit starkare på 134 hästkrafter och 245 Nm och accelererar bilen 0-100 km/h på under 10 sekunder. Ingen Tesla precis men tillräckligt för att kompakta Zoe ska uppfattas vara en pigg liten bil. Topphastigheten har höjts till 140 km/h. Även regenereringen har blivit starkare och växelspaken har fått ett B-läge för enpedals-körning (inte ner till komplett stopp dock).
Zoe kommer få lane-keeping assistans, autobroms, skyltigenkänning, döda-vinkeln varnare, parkeringsassistans, automatisk avbländning av helljuset och andra finesser. Den har även fått LED ljus i alla utrustningsnivåer.
Utifrån är skillnaderna ganska små, inne i kupén har mer ändrats. Mittskärmen har vuxit till 9.3 tum (ovan bild är lite lurig då skärmen är stående och innefattar massa touchknappar ovan och under kartbilden). Instrumenteringen framför föraren är nu också i form av en 10 tum stor skärm. Stora delar av den förut så plastiga instrumentbrädan och armstödet har nu klätts i samma textil som sätena (naturligtvis från 100% återvunnen material).
Mittskärmen stödjer också både Apple CarPlay och Android Auto. Och du kan hålla reda på bilens laddnivå via MyRenault appen på din mobil.
Baksätet har aldrig varit en angenäm upplevelse i Zoe, golvet är alldeles för högt uppe för att vuxna ska få en bekväm sittställning på långa resor. Det märks tydligt att batterierna under golvet har stulit från benutrymmet. Det har inte blivit bättre i nya Zoe heller, men som plåster på såren har baksätespassagerarna fått USB uttag i alla fall så de kan ladda sina mobiler.
Det är inte för inte Renault Zoe har varit Sveriges mest sålda elbil (4380 Zoe rullar runt i Sverige redan idag, mot tvåan Nissan Leaf 4068 och trean Tesla Model S 3939.) En billig elbil med stort batteri och lång räckvidd tilltalade många köpare. Bilens stora problem var dock avsaknaden av snabbladdning vilket gjorde långa resor tidsödande. Nya Zoe rättar nu till detta tillkortakommande och Renault får därmed en ännu attraktivare elbil ut på marknaden. Det är bäddat för succé.
Avdelningen onödigt vetande: Det är inte bara Tesla som har konstiga dörrhandtag på sina elbilar. Även Renault Zoe har ett annorlunda handtag på sina bakdörrar, en triangel där man ska trycka in ena ändan för att handtaget ska poppa ut så man kan ta tag i den och öppna dörren. Ändan av triangeln där man ska trycka markeras med ett stiliserat tumavtryck – som är en kopia av Zoe-s chefdesigner Jean Sémérivas tumme.
“Topphastigheten har höjts till 140 km/h.”
Är det en uppgift som kommer direkt från Renault? Det är lite konstigt eftersom även min första Zoe från 2015 gick att få upp i 145 km/h.
Sen tycker jag att de kunde ha kostat på sig lite högre DC-laddeffekt när de ändå gjorde sig besväret. Eller går det inte om de inte har vattenkylt batteri?
Ja det kommer direkt från pressreleaset: “Dessutom har Nya ZOE topphastighet ökat till 140 km / h.”
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/nya-renault-zoe-tar-100-procent-eldrift-till-en-ny-nivaa-2887128
Haha! Vilken dålig koll de har på sina egna bilar!
Enligt Renault har dagens Zoe 135 km/h i topphastighet.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-broschyr.pdf
På pappret då, men jag har iaf fått upp 22 kWh i 145. Ligger kanske inom felmarginalen.
Min 41kwh från 18 (dvs senaste modellen) går upp till 140km/h. Sjukt dålig koll på sina egna modeller!
Jag kollade just min 41 kWh från 2018. Den ströps väldigt tvärt vid exakt 140. Min tidigare 22 kWh från 2015 ströps inte på samma sätt, den liksom blev svagare och svagare och slutade accelerera vid 145.
I 140 på mätaren tror jag det skiljer cirka 7 km/h mot gps hastighet
Jag kollade just. GPS:n i bilen visade faktiskt 137,5-137,8 när mätaren visade 140.
Jag gissar att du mäter med GPS och inte bilens hastighetsmätare?
Nej, det var bilens hastighetsmätare som gällde i det här fallet.
Oj, ja då ligger du nog 10km/h under vad mätaren visar.
Nja, 4 km/h.
Tre saker som man tycker dom borde fixa.
1.Vätskekylning av batteriet och 2.Priset( misstänker att den har gått upp i pris )
3. 150 kW laddning.
Att klämma in 150% större kapacitet (jfr gen1) i samma kaross, plus 50kw dc laddning med luft kylning är ingenting annat än ett tekniskt nirvana.
Apropå konstiga dörrhandtag 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=cLMZGt20QKA
Fast att säga sveries mest sålda elbil… Är det sedan långt tillbaks så är det ju Leaf, är det sedan nyår är det ju model 3. Jag gissar att du valt ett optimalt tidsintervall där Zoe sålt som mest?
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Följ länken i texten. Det finns sammanlagt 4380 Zoe i Sverige idag, 4068 Nissan Leaf och 3939 Tesla Model S.
Elbilsstatistik, länken, verkar hämta uppgifter efter sortering elbilar, vilket man skapade en sökbar kategori i registren för först 2016, och det såldes en hel del leafar och en del andra elbilar innan dess som inte kommer med om man söker på elbilar.
Tar man upp statistiken från bilsweden, och inte sorterar fram elbilarna först så ser man att leaf fortfarande är sveriges mest sålda elbil, sammanlagt, än så länge…. Då i juni, när ni diskuterade detta fanns statistik till och med maj, och fram till och med maj hade det sålts 5608 leaf i Sverige, medan det “bara” hade sålts 4586 zoe.
Zoe var och är Sveriges mest sålda elbil, räknat från och med 2016 fram till nu.
Det kan ju vara bra att känna till, Tibor, så att du inte berättar att model 3 blivit Sveriges mest sålda elbil en, två eller kanske till och med tre månader innan det hänt egentligen.
Skulle tyckt det var intressant med ett 30 kWh alternativ utan snabbladdning också för kanske 40 kkr billigare än nuvarande modell.
Jag har alltid gillat Zoe, även om den inte duger till en förstabil för en barnfamilj, bagaget är alldeles för litet och ingen dragkrok. Denna uppdatering verkar väldigt trevlig och nu har den äntligen fått snabbladdning, vilket förvisso första varianten också hade (43 kW) men det var svårt att hitta snabbladdare. Hoppas de även kan råda bot på de irriterande laddningsfelen och motorfelen, samt den dåliga och skakiga appen (som egentligen är en inbäddad webbsida).
“Ingen Tesla precis”, nae den är ju bara lite billigare också.