Det är många nuförtiden som överväger ifall deras nästa bil kanske ska bli en elbil. Eller åtminstone en laddhybrid. Fast innan man vågar ta steget vill man gärna lära sig lite mer. Många vill läsa om elbilar – men det finns inga bra böcker om dem.
Så jag var tvungen att skriva en.
Min nya bok “Skaffa elbil” vänder sig till alla som vill lära sig mer om elbilar. Vill få svar på sina frågor och funderingar innan man vågar slå till och ta steget.
Undertiteln “allt du ville veta om elbilar men varit för blyg för att fråga” säger väl allt. Utförliga kapitel förklarar allt från räckvidd till motor- och batteriteknologi. Från laddning till elbilens historia. Vad man ska tänka på när man väljer batteristorlek, köper begagnad elbil eller fixar laddplats hemma.
Trots att boken heter Skaffa elbil är den minst lika aktuell även för laddhybrider.
Boken är på 160 lättlästa sidor i pocketformat, kostar 69 kronor och kan köpas via din favoritboksajt eller direkt från BoD förlag.
Vill du lära dig mer om elbilar? Kanske känner du någon som vill? Eller som borde? Går du i köptankar och vill köpa en elbil eller laddhybrid?
Då ska du köpa “Skaffa elbil“!
Du kan provläsa boken här.
Kapitel:
Räckvidd • Ladda bilen • Vilken elbil ska jag välja? • Köpa begagnad elbil • Att fixa innan du skaffar elbil • Så är det att leva med elbil • Knep elbilister bör känna till • Så fungerar en elbil • Tesla • Laddhybrider • Tumregler • Myter och missuppfattningar • Elbilars historia • Ordlista
Bokprojektet “Skaffa elbil” började i somras när jag insåg att det blir ingen semesterresa i år på grund av pandemin. Äntligen hade jag tid över för det jag hade planerat länge: att skriva en bok om elbilar. Det är ett ämne som det faktiskt saknats bra böcker om, speciellt på svenska. Folk som vill läsa om elbilar, lära sig mer om dem hade hittills ingen litteratur alls att vända sig till. Gå in på valfri boksajt och skriv “elbil” i deras sökruta…
Innehållet i “Skaffa elbil” skrevs mestadels under “hemestern” i somras, en hel del faktiskt på min mobil. Framåt hösten flyttades så texten över till datorn och arbetet med att formge boken och illustrationerna började. Samtidigt skickade jag ut kopior för korrekturläsning och faktagranskning. Tusen tack till er som tog er tid med det! Jag tog också kontakt med ett antal större bokförlag – som var enhälligt totalt ointresserade av bokidén. Bah! Det finns väl ingen i detta land som vill läsa om elbilar! Så jag gick vidare med egenutgivning via BoD förlag.
Resultatet blev en lagom tjock lättläst bok om elbilar som förklarar allt i detalj på ett populärvetenskapligt sätt. Vissa kapitel vänder sig till de totala noviserna – medan andra gav ny kunskap även till de elbilsexperter som korrekturläste boken!
Så här har du den ultimata boken om elbilar: Skaffa elbil. Du bör köpa och läsa den själv – och även rekommendera den till alla du träffar som vill lära sig mer om elbilar! Röstar du upp den på Google eller någon boksajt blir jag dig evigt tacksam.
e-bok versionen är på gång, lanseras nästa månad.
Bra Tibor den behövs!
Sedan behövs det tips på vad man skall tänka och kontrollera när man köper en BEGAGNAD elbil. Känns som det råder stor osäkerhet om man betalar rätt pris och vilket värde som är rimligt samt vilka kostnader som kan uppkomma. Tidigare har man kunnat ta med sig någon som kan bilar, det finns inte riktigt här.
En hel kapitel i boken handlar om just vad man ska tänka på när man köper begagnad elbil!
Jag håller med. För gamla fossilbilar har jag inte varit det minsta orolig över att äga ett gammalt ök. Där kan jag göra mycket själv, och det jag inte kan, går att lämna i till vilken verkstad som helst så fixar de jobbet. För elbilar känns det just reservdelskostnaden på det som inte är slitagedelar väldigt osäkert. Vad gör jag om någon elektronik till vår Zoe går sönder om 10 år? Är bilen helt “brickad” då eller kan Renault fixa fram en reservdel till ett fantasipris? En ny kompressor till vår (nu sålda) Laguna skulle de ha 19000 kr för. Kan man plocka en reservdel från skroten? Vem kan i så fall montera den? Jag tror knappast “Nisses verkstad” är certifierad för att jobba med högspännings-systemet. Kanske blir så om 10 år när Nisse gått i pension och någon yngre förmåga har tagit över. Detta är anledningen till att vi leasar en elbil…
Lysande! Den som vill prova på att äga elbil, utan att binda sig, kan med fördel testa norska Imove, som just etablerat sig i Sverige. Där hyr man bilen per månad, utan några förpliktelser. ID3 kostar 5995, E-Up 3985, och Model 3 10495. Fler varianter ska enligt uppgift vara på väg – och man får ha djur i bilen, fick jag veta när jag frågade. Synd att de inte hade en Model X…
Bra present att ge bort till bekanta och släkt som går i tankar på ny bil. Mycket rimligt och högst överkomligt pris. Kommer definitivt att köpa några ex. att ge bort.
Jättebra! Låter dock smått otroligt att inget förlag var intresserat, med tanke på hur hypat allt som har med miljö och förnyelsebart har varit senaste året.