Stämmer, ska nog upp på bärgare med flak.Robertrimmevik skrev:Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.macky skrev:Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.Robertrimmevik skrev:Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.mati skrev:Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.
OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
OBD11 är som en konsumentversion av det verktyg verkstaden använder. Går att läsa felkoder, koda om saker samt kolla lite mer batteriinfo som temp mm. Kopplar upp mot app i telefonen efter inkoppling i bilen. Kodning ska man vara lite försiktig med. Såg ngn norrman i somras som fått till trailer assist på sin e-tron. Dvs att bilen håller släpet i vald vinkel. Kag testade och fastnade 3/4 in och backade alla ändringar. Då funkade inte längre assistanssystemen. Vet dock en firma som jobbar med att eftermontera originalgrejer på audi/porsche och fick hjälp. Krävde uppkoppling mot audis servrar för att återställa. Så nu ligger jag lågt. . Frågade honom vad audi hade tagit. Svaret var initial felsökning x-tusen och om man hade tur som fick en bra tekniker hittat fel. Annars oklart.