Jo, det gjorde jag. Hade värmaren på i över en timme innan avfärd. Och då estimerade den en räckvidd runt 33 mil. Allt i sin ordning alltså.. Men sen stannade jag 2-3 timmar hos min kund i Mölndal och startade därifrån utan att förvärma (såklart). Det var då bilen började tappa räckvidd. Det kan bero på att BMS:en plötsligt upptäckte att det fanns mindre kräm kvar i batteriet än vad den hade trott i början. Eller så blev batteriet allt kallare och tappade kapacitet på grund av det. Och i takt med att räckvidden sjönk så körde jag allt långsammare. Men det gör ju att batteriet kanske blev ännu kallare. En ond cirkel kanske.martinot skrev:Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
Samtidigt så kom ju den ursprungliga räckvidden tydligen tillbaka bara genom att jag laddade batteriet hemma. Det talar emot den teorin.
Nu ska jag åka samma sträcka ytterligare två gånger nästa vecka (spännande, först kör man inte en meter på flera månader och sen plötsligt närmare 100 mil på en vecka). Det blir spännande om bilen klarar sträckan nu eller om jag måste slöladda hos McDonalds i Alingsås. Jag tänker inte köra slut på batteriet igen.
Det var faktiskt en stor fördel med Teslan. Det spelade ingen roll hur långt den kom. Jag kunde alltid toppa hos SUC i Jung utan att förlora tid. E-tron måste klara sig hela vägen utan tillgång till vettiga laddmöjligheter. Och tyvärr finns ingen AC laddning hos min kund heller.
Vi får se, det ser ut att bli ett såntdär trevligt evighetsuppdrag hos min kund. Visar det sig att jag regelbundet måste köra till Mölndal nu så blir det kanske intressant med en Tesla igen i framtiden. SC ligger bara ett stenkast därifrån.